به گزارش خبرنگار دین و اندیشه «خبرگزاری دانشجو» نشست اول از سلسله نشستهای نیاز انسان به عرفان با عنوان معرفی عرفان اصیل شیعی عصر امروز با حضور دکتر محمد اسدی گرمارودی عضو هیئت علمی گروه معارف دانشگاه صنعتی شریف و دکتر غلامرضا اعوانی چهره ماندگار فلسفه در دانشگاه صنعتی شریف برگزار شد.
اسدی گرمارودی یکی از نیازمندیهای فطری انسان را عرفان دانست و گفت: بعد غریضی وجود ما نیازمند پاسخگویی است مثلا نیاز به غذا به عنوان بعد مشترک وجود دارد که ما میتوانیم به صورت معقول به این نیاز پاسخ دهیم یااینکه شهوت به خوردن و پرخوری داشته باشیم.
وی افزود: در واقع ما یا تلاش می کنیم که بخوریم یا میخوریم که تلاش کنیم در مورد دوم هدفی بالاتر از خوردن مطرح است و خوردن ابزار است.
عضوی هیئت علمی دانشگاه صنعتی شریف بعد اصلی وجود انسان را فطرت دانست و گفت: فطرت برمبنای نفخه روح الهی است پاسخ به ندای فطرت که ما را به سوی عرفان میخواند می تواند به صورت درست و غلط انجام شود اگر پاسخ به نیاز غذا درست نباشد ضرر جسمی دارد اما اگر نیاز به عرفان پاسخ درستی نداشته باشدهویت وجود ما از بین می رود.
اسدی گرمارودی اظهار داشت: عده ای میگویند اسلام و شیعه عرفان ندارد دسته دومی هم وجود دارند که می گویند حقیقت دین عرفان است به ویژه مذهب تشییع که مفسرین واقعی قرآن در آن معصومان هستند که برخی مانند امام جعفر صادق (ع) تبیینهای بیشتری برای ما داشتند. نگرش آنها به آیات قرآن و بیان خودشان بهعنوان حجت بعد از پیامبر عرفان است اگر بگویم اسلام و تشییع عرفان ندارد این مکتب ناقص است چون حقیقت مکتب الهی به جنبه عرفانی آن است.
وی بیان داشت: عرفان در لغت به معنای معرفت و شناسایی و در اصطلاح به معنای شاخت، آگاهی و بینش با دو قید شهود قلبی و نسبت با حقیقت است وقتی ما به دنیا آمدیم چیزی نمیدانستیم اما ابزار معرفت را خداوند برای ما قرار داد که عقل، دل و حواس هستند نهایت معرفت حسی علوم تجربی هستند و اگر عقل را به کمک دل بیاوریم علم الیقین داریم اما آیا انسان می تواند به عینالیقین برسد از علی (ع) پرسیدند خدا را دیدهای گفت: خدای ندیده را چگونه عبادت کنم این دیدن با چشم دل بوده نه چشم سر یعنی قلب ما هم ابزاری برای مشاهده عوالم ماورای عالم ماده دارد.
اسدی گرمارودی در ادامه گفت: گاهی حقایقی که با چشم دل میبینیم عینالیقین حقیقت میشود که عارف به این شهود قلبی میگوید یعنی با چشم دل مشاهده کردن و به این معناست که دل بر مبنای قدرتی که دارد میتواند حقیقت را روئیت کند.
عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی شریف ابراز داشت: اخیر کتاب عرفان و عرفاننمایان نوشته ملاصدرا ترجمه شده است که درآن ملاصدرا از چیزهای که به اسم عرفان مطرح میشود گلایه میکند یکی از دلایلی که عده ای میگفتند در اسلام عرفان نداریم به این دلیل است که عرفان بهگونهای تعریف شده که عرفا هم از این عرفان بیزار هستند که البته این عرفان هم در اسلام نیست پس این مسئله به دلیل بد معرفی کردن عرفان است حال ما باید عرفان اصیل شیعی را بشناسیم و ببینیم ائمه چه فرمودهاند دلیل دوم این است که فهم این حرفها برای عموم مشکل است و به فرمایش علی (ع) انسانها با چیزی که نمیفهمند دشمنی میکنند.
اسدیگرمارودی با اشاره به مناجات علامه حسنزاده آملی گفت: ایشان در یکی از مناجاتهای خود گفتهاند خدایا جان به لب رسید تا جام به لب رسید انسان با کتاب خواندن و سخنرانی گوش دادن به حقایق نمیرسد ما باید ببینم عرفای راستین شیعه عرفان را چگونه تعریف میکنند سپس ببینم کسانی که ادعای عرفان میکنند با این انسان راستین مطابقت دارند یا خیر.