به گزارش خبرنگار فرهنگی «خبرگزاری دانشجو»، در ابتدای نشست خبری بیستوهفتمین نمایشگاه کتاب تهران، با حضور سیدعباس صالحی، معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی؛ محمد الهیاری، معاون فرهنگی و اجرایی نمایشگاه بیست و هفتم و امیرمسعود شهرامنیا، قائم مقام نمایشگاه، از پوستر بیست و هفتمین نمایشگاه رونمایی شد.
صالحی در ابتدای این نشست گفت: در خصوص بحث نمایشگاه کتاب با جلساتی که با ناشرین، کارشناسان حوزه چاپ و نشر و مجریان نمایشگاه در حوزههای مختلف برگزار شد، به سیاستهایی رسیدیم که به برخی از اقدامات منتهی شد تا بتواند نمایشگاه امسال را گامی به جلو قرار دهد؛ اتفاقی که میلیونها ایرانی را به خودش متوجه و هزاران ناشر را به خود درگیر میکند. تمامی مجموعه نشستها سیاستهایی پدید آورد که به آنها اشاره میکنم.
وی در همین زمینه افزود: سیاست اول به فضای نمایشگاهی تهران برمیگردد که به نحوی در فضای اقتصاد نشر ایران تاثیر اساسی دارد. متاسفانه با وجود زحماتی فراوانی که کشیده شد، با مشکلات جدی روبرو بوده و هستیم و آن، خدمات رسانی مناسب به ناشرین و بازدیدکنندگان نمایشگاه است. این حوزه براساس نظرسنجیها و مشاورهها مشکل اساسی نمایشگاه کتاب به شمار میآید. ما امسال تلاش کردیم گامهایی رو به جلو در این راستا برداریم. صد البته حرکتهایی که اتفاق افتاده راضی کننده نیست، اما مجموعه برگزارکننده نمایشگاه امسال اهتمامی داشته تا خدمات بهتری به ناشران و برگزارکنندگان ارائه شود.
معاون فرهنگی وزارت ارشاد افزود: در افق مختلف اقدامات گوناگونی صورت گرفته تا این مسیر رو به جلو حرکت کند؛ هم در حوزه بازدیدکنندگان عام هم در بازدیدکنندگان خاص؛ به عنوان مثال در حوزه نخبگان و فرهیختگان طرحی در دست اجرا داریم که توسط خانه کتاب طراحی شده است؛ سرایی جهت استقبال از این قشر در نظر گرفته شده تا استادان برجسته در حوزه های مختلف بتوانند در فضایی مناسب با حرمت و تکریم قدم بردارند.
صالحی ادامه داد: همچنین ویژه معلولان، جانبازان و ایثارگران اقداماتی صورت گرفته تا بازدید آنها از نمایشگاه روانتر باشد؛ اگر چه تاکید میکنم که هنوز فاصله زیادی با آنچه که باید باشد، داریم.
وی در ادامه سخنانش به تقویت وجه نمایشگاهی نمایشگاه کتاب در راستای سیاست دوم اشاره کرد و گفت: سیاست سوم نمایشگاه بیست و هفتم تقویت و گسترش وجه فرهنگی نمایشگاه است یکی از اضلاع سه گانه نمایشگاه این است که یک تفرجگاه فرهنگی بر مبنای کتاب به شمار میآید. در نمایشگاه بیست و هفتم فعالیتهای متنوع فرهنگی طراحی شده که بسیاری از آنها برای اولین بار اتفاق میافتد. خانوادهای که به نمایشگاه بیست و هفتم میآید با محیطی دلپذیرتر و دلنشینتر مواجه خواهد شد و احساس رضایت بیشتری خواهد داشت. معتقدم باید طعم خوش کتاب را به کودکان تزریق کنیم تا متوجه شوند کتاب لذت است نه تکلیف.
معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه به تقویت بخش اطلاع رسانی نمایشگاه کتاب تهران و زیباسازی محیطی به عنوان سیاستهای چهارم و پنجم نمایشگاه بیست و هفتم اشاره کرد و افزود: واگذاری نمایشگاه به بخش خصوصی سیاست ششم نمایشگاه به شمار می آید. این نگاه که باید کار فرهنگ را به اهل فرهنگ سپرد یک سیاست مهم اجرایی در حیطه فرهنگ است که در نمایشگاه هم مطرح شد. نمایشگاه کتاب تهران با بیش از 70 نهاد کشوری، حکومتی و عمومی سروکار دارد، ما گفتیم که حاضریم نمایشگاه را به ناشرین بسپاریم تشکلها نگاهشان این بود که نمیتوانند امسال چنین مسئولیتی را بپذیرند، با همین نگاه جلسات مستمری برگزار کردیم و امیدواریم در سالهای آینده بتوانیم گامهای بیشتری برداریم.
صالحی در ادامه به تعامل رسانهای با عوامل رسانه به عنوان سیاست هشتم نمایشگاه بیست و هفتم اشاره کرد و ابراز داشت: تقویت ابعاد اخلاقی، ارزشی و دینی در نمایشگاه، سیاست نهم بیست و هفتمین نمایشگاه بینالمللی کتاب تهران است. با این نگاه اقدامات زیادی در نمایشگاه صورت گرفته، در عین حال اینکه فضای نمایشگاه یک تفرجگاه فرهنگی است، اما پارک نیست نمایشگاه شأن فرهنگی دارد و این شأن باید حفظ شود.
وی با بیان اینکه فرصت سازی نمایشگاه کتاب برای دیپلماسی فرهنگی، سیاست دهم نمایشگاه بیست و هفتم است، ادامه داد: شأن جامعه ناشرین و مخاطبان ایرانی بسیار بالاتر از این گام است، اما مصلای تهران مکان نمایشگاه و شایسته حیطه کتاب نیست؛ زمانی که من به معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی منصوب شدم، تنها گزینه ما مصلی بود و راه دیگری نداشتیم؛ مصلا مکانی است که به تمام معنا دست ما را میبندد.
معاون فرهنگی وزارت ارشاد ادامه داد: منابع مالی ما همچنان اسفبار است پیمانکاران با اعتبارات شخصی عشق و علاقه به حوزه کتاب و بدون اینکه هیچ قراردادی صورت بگیرد، کارها را آغاز کردند و هنوز هم در فضای انبوهی از بدهکاریها هستیم. صدها طرح آمد که میتوانست فضای نمایشگاه را رو به جلو ببرد، اما شرایط مالی معاونت فرهنگی و محدودیتهای منابع مالی، بسیاری از این طرحها را کنار گذاشت.
در ادامه این نشست امیرمسعود شهرام نیا، قائم مقام نمایشگاه گفت: نمایشگاه کتاب تهران از حیث بین المللی بسیار مهم است؛ زیرا مهمترین رویداد فرهنگی به جهت درگیر کردن حجم زیادی از مخاطبان به شمار می آید و جایگاه خاص خود را دارد.
وی در ادامه سخنانش با اشاره به نبود یک مکان مشخص جهت برگزاری نمایشگاه به عنوان یکی از مشکلات اساسی عنوان کرد: خوشبختانه با تدبیری که از زمان حضور سیدعباس صالحی به عنوان معاون فرهنگی ارشاد اندیشیده شد، بار دیگر موسسه مجری به عنوان موسسه برگزارکننده نمایشگاه منصوب شد.
صالحی در این زمینه گفت: خوشبختانه در نمایشگاه امسال فعالیت ها با سرعت بهتری آغاز شده که شاید این مسئله در نمایشگاه های پیشین کم سابقه بود.
شهرام نیا در ادامه به همگرایی تشکل ها اشاره کرد و افزود: در نمایشگاه بیست و هفتم درباره حوزه اطلاع رسانی و فعالیت های جنبی اتفاقات خوبی افتاده است. حذف قابل توجهی از فعالیت های متنوع در حاشیه نمایشگاه تدارک دیده شده است. یکی از نقاط آسیب نمایشگاه در سالیان پیشین ضعف در اطلاع رسانی بود که گاهی دشواری هایی پیش روی مخاطب ایجاد می کرد، اما امسال با گسترش فضاهای اطلاع رسانی و شیوه های اطلاع رسانی در فضای نمایشگاه روبرو هستیم.
قائم مقام نمایشگاه گفت: سایت نمایشگاه کتاب در شأن نمایشگاه نبود، خوشبختانه با تمهیداتی که اندیشیده شد، مجدداً این سایت طراحی گردید؛ همچنین در نمایشگاه بیست و هفتم این امکان در سایت نمایشگاه به وجود آمده تا مخاطبان بتوانند با جست و جوهای موضوعی، کتاب های مورد نظر خود را یافته و با آگاهی قبلی در نمایشگاه حضور داشته باشند.
به گفته وی شفافیت مالی، رعایت آداب قانونی و انضباط مالی از جمله مسائلی می باشد که در نمایشگاه بیست و هفتم به آنها توجه شده است.
در بخش پایانی این نشست محمد اللهیاری، معاون فرهنگی و اجرایی بیست و هفتمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران گفت: در نمایشگاه امسال دو شورا تشکیل شده است؛ نخست شورای ارتباطات به عنوان اتاق فکر رسانه ای که با حضور استادان ارتباطات و با محوریت وزارت ارشاد تشکیل خواهد شد و دوم شورایی که به عنوان بازوی مشورتی برای کمیته ها خواهد بود.
وی ادامه داد: هر کار اجرایی با محدودیت هایی همراه است و نمی توان ادعا کرد که به قله رسیده ایم، به هر حال تلاش های زیادی صورت گرفته تا گام های رو به جلو داشته باشیم.
به گفته اللهیاری در بیست و هفتمین نمایشگاه بین المللی کتاب به طور کلی 2330 ناشر در نمایشگاه حضور خواهند داشت که از میان آنها 1296 ناشر در بخش عمومی، 626 ناشر در بخش دانشگاهی، 128 ناشر در بخش کتاب های آموزشی و 238 ناشر در بخش کودک و نوجوان حضور دارند؛ همچنین در بخش داخلی 266 هزار و 429 کتاب، در بخش لاتین 107 هزار عنوان کتاب و در بخش عربی 25 هزار عنوان کتاب در نمایشگاه بیست و هفتم ارائه خواهد شد.