سید وحید حسینی با حضور در نشست معاونان حمل و نقل و ترافیک کلانشهرهای کشور که در تهران برگزار شده بود، با بیان اینکه باید هزینه تولید آلودگی را آلوده کننده بپردازد گفت: سالانه 20 میلیون لیتر بنزین در جایگاههای سوخت تهران بخار میشود.
به گزارش گروه اجتماعی «خبرگزاری دانشجو» به نقل از روابط عمومی معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران، سید وحید حسینی در گزارشی در خصوص کیفیت هوای تهران در سال 92 گفت: هوای تهران 44 درصد روزهای سال گذشته در شرایط نا مطلوب قرار داشته، آلاینده ذرات معلق کمتر از 5/2 میکرون بوده و 160 روز در سال گذشته به لحاظ این آلاینده وضعیت هوای تهران آلوده بوده است.
وی با اعلام این که سال گذشته تنها 3 روز هوای تهران پاک بوده و آلودهترین ماه دی و سالمترین ماه نیز اردیبهشت بوده، افزود: چشماندازی که برای تهران ترسیم کردهایم، تبدیل این شهر به شهری با هوای سالم در افق سال 1404 است و به این منظور افزایش روزهای سالم به بیش از 300 روز و کاهش آلایندهها به 50 درصد میزان موجود را برای سال 96 هدف گذاری کردهایم.
باید هزینه تولید آلودگی را آلوده کننده بپردازد
مدیر عامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران با اشاره به 6 برنامه مصوب در جهت کاهش آلودگی هوا اظهار کرد: پرداخت هزینه تولید آلودگی از سوی آلوده کننده، کنترل آلودگی از مبداء و منبع، تمرکز بر فعالیتهای مؤثرتر، کار کارشناسی و هدفدار در اقدامات اجرایی، استفاده از تکنولوژیهای جدید و استفاده از امکانات شهر و شهروندان را از جمله سیاستهای پیشبینی شده در این زمینه به شمار میرود.
حسینی اندازهگیری، پیشبینی و شناسایی آلودگی هوا و تولید ابزارهای مورد نیاز، کنترل و حذف دود دیزل و کنترل و حذف آلایندههای گازی سواریها، وانتبارها و موتورسیکلتها را از جدیدترین برنامههای مدیریت شهری بر شمرد و تصریح کرد: اجرای محدودههای محیط زیستی کنترل انتشار آلایندهها و کنترل آلایندگی منابع ساکن، از دیگر عناوین این برنامههاست.
وی با توضیح سامانه برخط کیفیت هوای تهران که شهروندان از طریق آن بدون واسطه و به صورت لحظهای از وضعیت کیفیت هوای پایتخت مطلع میشوند، اضافه کرد: در خصوص طرح کنترل دود دیزل، 7 سازنده برتر دنیا آمادگی خود را به منظور مشارکت در این طرح اعلام کردهاند.
موتورسیکلتها در هر 100 کیلومتر پیمایش 1800 گرم آلایندگی دارند
مدیر عامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران با اشاره به مصوبه مورخ 24/1/93 هیأت وزیران در خصوص نصب و به کارگیری فیلتر جذب ذرات دیزل برای کلیه خودروهای دیزلی اعم از وارداتی و تولید داخل و منوط شدن شمارهگذاری آنها به نصب فیلتر مذکور، اظهار کرد: علاوه بر خودروهای دیزلی، نسبت به تعویض کاتالیست 14 هزار دستگاه تاکسی نیز اقدام خواهد شد.
حسینی با بیان این که بر اساس نتیجه آزمونهای اخیر دانشگاه صنعتی شریف، هر دستگاه موتورسیکلتِ 125 سی سی حدود 8/17 گرم در هر کیلومتر پیمایش آلایندگی دارد، در صورتی که آلایندگی هر دستگاه خودرو با استاندارد یورو دو حدود 7/2 گرم در هر کیلومتر پیمایش است، تصریح کرد: نسبت به تدوین مشخصات فنی موتورسیکلتهای برقی برای تهران با حداقل قدرت 3 هزار وات و با استاندارد اروپایی CE اقدام کردهایم و در نظر داریم 10 هزار دستگاه از این موتورها را به کار بگیریم.
وی با تأکید بر این که ایجاد مناطق کم انتشار آلودگی هوا یا همان نواحی شهری موسوم به LEZ و کنترل مکانیزه این نواحی همزمان با ارتقاء و به روز رسانی معاینه فنی از دیگر برنامههای پیشبینی شده است، اضافه کرد: تبخیر بنزین یکی از عوامل مؤثر در آلودگی هوای تهران محسوب میشود و به همین دلیل کنترل آلایندگی منابع ساکن از طرق مختلف مانند کنترل بخارات جایگاههای بنزین را در دستور کار قرار دادهایم.
سالانه 500 میلیارد ریال بنزین در تهران به هوا میرود
مدیر عامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران با اشاره به این که روزانه حدود 54 هزار لیتر مایع بنزین در جایگاههای بنزین تهران و حدود 292 هزار لیتر نیز در جایگاههای بنزین سراسر کشور تبخیر شده و به هدر میرود، اظهار کرد: ارزش بنزینهایی که به هوا میرود با قیمت بنزین فوب خلیج فارس سالانه برابر 496 میلیارد ریال در تهران و برابر دو هزار و 686 میلیارد ریال در کل کشور است.
حسینی با بیان این که اجرای برنامه جامع کاهش آلودگی هوا نیاز به ابزارهای اجرایی دارد، تصریح کرد: حمایت از مدیریت شهری و شهروندان و نیز مشارکت بخش خصوصی در جایگزینی تاکسیهای هیبریدی و موتورسیکلتهای برقی به جای تاکسیها و موتورسیکلتهای موجود، استفاده از ظرفیتهای دولت و تعامل با سازمانهای دولتی به عنوان نمونه در کاهش تعرفه وارداتی خودروهای هیبریدی به 4 درصد و اجبار و الزام به نصب فیلتر دوده و نیز استفاده از بند ق تبصره 2 بودجه به منظور صرفهجویی در مصرف سوخت به عنوان نمونه توسعه مترو و نوسازی ناوگان اتوبوس برقی از جمله این ابزارها محسوب میشود.
این استاد دانشگاه صنعتی شریف در پایان خاطرنشان کرد: شرکت کنترل کیفیت هوای تهران آمادگی دارد تا تجارب خود در زمینه پایش و پیشبینی آلودگی هوا و اتخاذ و اعمال تصمیمات اجرایی به منظور کاهش و کنترل آلودگی هوا را در اختیار سایر کلانشهرها و شهرهای کشور قرار دهد.