گروه فرهنگی «خبرگزاری دانشجو»؛ حوزه فرهنگ در یک هفته گذشته با خبرهای متنوعی همراه بود، "آرایش غلیظ"سینما را به کجا میبرد؟، اعتراض به مشکلات اساسی"رستاخیز" باقی میماند، میگفتند فیلمت شکست میخورد!، برادرم! از طعنهها و سرزنشها نهراسید و به سیمرغ های دنیوی هم فکر نکنید، تأثیر سینما از تانک و گلوله بیشتر است .... از مهمترین خبرها در صفحه فرهنگی به شمار میآید.
"آرایش غلیظ"سینما را به کجا میبرد؟
گروه فرهنگی «خبرگزاری دانشجو»؛ «آرایش غلیظ» ساخته حمید نعمت الله توانست طی 8 روز از نمایش به فروش 149 میلیون تومان دست یابد؛ همچنین فیلم «خانوم» ساخته تینا پاکروان در مدت زمان کمتر از 8 روز از نمایش به فروش 57 میلیون تومانی رسید.
«آرایش غلیظ» سینما را به کجا میبرد؟
«آرایش غلیظ» ساخته حمید نعمت الله توانست طی 8 روز از نمایش به فروش 149 میلیون تومان دست یابد.
از جمله بازیگران این فیلم سینمایی می توان به حبیب رضایی، حامد بهداد، طناز طباطبایی، علی عمرانی، هومن برق نورد اشاره کرد.
«آرایش غلیظ» داستان گروه پنج نفرهای است که میخواهند محمولهای شامل ترقه، فشفشه و اسباب آتشبازی را که متعلق به آنها نیست بفروشند. هیچ کدام از آنها کامروا نمیشوند مگر پنجمین نفر که به تردید همیشگیاش میان خیر و شر غلبه میکند.
اعتراض به مشکلات اساسی"رستاخیز" باقی میماند
حجت الاسلام طاهری در گفتگو با خبرنگار حوزه سینما و تلویزیون «خبرگزاری دانشجو» گفت: كميسيون فرهنگي درباره قوانین مربوط به تعیین اعضاء هیأت نظارت بر مطبوعات و صدا و سیما كار اصلي خود را انجام داد، اما هيأت رئيسه به اين نظر اشكال وارد كرد و ما به احترام آنان نظر اوليه خود را ترمیم کرده و به هيأت رئيسه تحويل داديم.
وی بدون اشاره به جزییات اصلاح این قوانین اظهار داشت: انتظار ما اين بود كه بعد از ترميم نهايي و طولانی شدن موضوع اين مسئله در جلسه علني مطرح شود ولی متاسفانه اين اتفاق نيفتاد.
طاهری خاطر نشان کرد: به علت تعطیلی دوهفته ای مجلس و سرکشی نمایندگان از حوزه های انتخابیه خودشان نتوانستیم کاری انجام دهیم اما اميدوارم اين مسئله توسط هيأت رئيسه مطرح شود و اگر اين كار اتفاق نيفتد عصر همان روز جلسهاي براي پيگيري موضوع خواهيم داشت، هر چند ما نسبت به طول كشيدن اين قضيه گلایه داریم.
گروه فرهنگی «خبرگزاری دانشجو»، نرگس آبیار کارگردان فیلم سینمایی شیار 143 در حاشیه اکران این فیلم در سیزدهمین جشنواره بینالمللی فیلم مقاومت با حضور در غرفه «خبرگزاری دانشجو» به گفتگو با خبرنگار حوزه سینما و تلویزیون ما پرداخت؛ در ادامه مشروح این گزارش را میخوانید:
«خبرگزاری دانشجو»: فیلم شیار 143منشا اثر شد و پس از آن اتفاقاتی افتاد مانند پیدا شدن پیکر شهید صبوری. شیار 143 چگونه به سمتی رفت که توانست این اثرات را داشته باشد؟ در حالی که ممکن است برخی انتقاد کنند و بگویند این فیلم از لحاظ کارگردانی قوت لازم را ندارد.
پیدا شدن مادر شهید صبوری یک هفته پس از اکران شیار 143
آبیار: ویژگی های مهمی که یک اثر باید داشته باشد "باورپذیری" و "تاثیرگذاری" است. فیلمی که می تواند تاثیرگذار باشد قطعا باورپذیر هم هست و خیلی ها با دیدن فیلم شیار 143 متاثر شدند. یکی از وقایعی که برای ما رخ داد نمایش این فیلم برای مادران شهدا بود که مادر شهید صبوری هم حضور داشت و آرزو داشت یک بند انگشت از پسرش برگردد. او می گفت انگار تو در کنار من حضور داشتی و لحظه لحظه زندگی مرا ثبت کردی. یک هفته بعد از آن جریان پسرش پیدا شد و آرام گرفت.
برادرم! از طعنهها و سرزنشها نهراسید و به سیمرغ های دنیوی هم فکر نکنید
به گزارش خبرنگار حوزه سینما و تلویزیون «خبرگزاری دانشجو»؛ سرلشکر قاسم سلیمانی فرمانده نیرو قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی،پس از تماشای فیلم سینمایی «چ» نامهای خطاب به ابراهیم حاتمیکیا، کارگردان این اثر، نگاشت که متن این نامه را در ادامه از نظر میگذرانید.
بسم الله الرحمن الرحیم
به: سردار هنر برادر عزیز جناب آقای حاتمی کیا
از : سرباز اسلام و ایران
با سلام؛
فرصتی شد پس از مدت ها فیلم " چ " را ببینم. با دیدن آن صحنهها، به یاد غربت دیروز ایرانیترین ایرانیها و اسلامیترین اسلامیها، ایثارگران فداکاری که فرصت یافتید، با هنر قابل تقدیر خود، یک نمونه از هزاران نمونه اعجابآور آنان را به تصویر بکشانید و بر مظلومیت امروز همان چهرههای فراموش شده گریه کردم.
تأثیر سینما از تانک و گلوله بیشتر است
گروه فرهنگی «خبرگزاری دانشجو»؛ شب گذشته شاهد رونمایی از فیلم سینمایی "ابوزینب" در سیزدهمین جشنواره بین المللی فیلم مقاومت بودیم. فیلمی خوش سخت و با کیفیت که بر اساس داستان واقعی یکی از مادران شهدای مقاومت لبنان ساخته شده و محصول مشترک کشور ایران و لبنان است. به بهانه بازی "مهدی فخرالدینی" ستاره جوان لبنانی در فیلم "ابوزینب" در غرفه خبرگزاری دانشجو در جشنواره مقاومت، به گفتگو نشستیم با او. مهمانید به گپ و گفت صمیمانه ما با مهدی فخرالدینی، ستاره لبنانی فیلم ابوزینب...
«خبرگزاری دانشجو»: همواره شاهد حضور چند بازیگر محدود و مشخص عرب در سینمای ایران بودهایم. ولی کم کم انگار دارداین حلقه محدود از بین میرود و چهرههای متنوع تری را از بازیگران عرب زبان در سینمایایران میبینیم...
فخر الدین: آره. ببین بازیگرهایایرانی و لبنانی خیلی میتوانند به هم کمک کنند. اگر ما در کنار هم قرار بگیریم واقعاً بالنده تر میشویم و رشد میکنیم. اگر با هم باشیم حتی میتوانیم با سینمای دنیا رقابت کنیم. ما در همین منطقه خودمان بهترین سوژهها را برای سینما داریم.. تو نگاه کن همه دنیا دارد به منطقه ما حمله میکند برایاینکه فرهنگ ما را تصاحب کنند. در حالی که فرهنگ غنی مال ماست. آنها فرهنگی ندرند، ما فرهنگ داریم. ما تمدن داریم. ما تاریخ داریم...
از آخرین «خط تماس» محمدرضا بایرامی تا روایتی ساده از «آوای سرباز» شیمیایی
گروه فرهنگی «خبرگزاری دانشجو»؛ هفتهای که گذشت بازار کتاب با خبرهای متفاوتی همراه بود؛ از آخرین «خط تماس» محمدرضا بایرامی تا «آوای سرباز» شیمیایی. خبر اول اینکه:
بایرامی به آخر «خط تماس» رسید
محمدرضا بایرامی تالیف تازهترین رمان خود با عنوان «خط تماس» را به پایان برد. مخاطب این کتاب، بزرگسال و موضوع آن، دفاع مقدس است و به نوعی رجعت بایرامی را به این سوژه و مخاطب، نشان میدهد.
بایرامی گفت: رمان «خط تماس» داستانی است در موضوع جنگ که در آن فضای جنگی واقعی با تخیل آمیخته شده است.
وی بدون اعلام جزئیات بیشتری از موضوع رمانش و با تاکید بر اینکه تا زمان انتشار رمان تمایلی به توضیح بیشتر درباره آن ندارم، از کتاب دیگرش گفت.
بایرامی خبر داد: نوشتن رمان دیگری در حوزه دفاع مقدس را که پیش از نوشتن خط تماس در دست داشتم، دوباره از سر گرفتهام که در فضای جنگ تحمیلی اما خارج از جغرافیای عراق رخ میدهد.
دولت حق ندارد در برابر تصمیمهای کارگروه "تعیین مصادیق و محتوای مجرمانه" ایستادگی کند
محمد صالح مفتاح مدیر مسئول سایت "تریبون مستضعفین" و فعال فضای مجازی در گفتگو با خبرنگار حوزه فرهنگ عمومی «خبرگزاری دانشجو» در خصوص نامه محسنی اژهای معاون اول قوه قضاییه به وزیر ارتباطات و ضربالاجل برای آماده کردن بسترهای مناسب مسدودسازی شبکههای اجتماعی نظیر وایبر گفت: "کارگروه تعیین مصادیق و محتوای مجرمانه" که از نظر قانونی مرجع دارای صلاحیت برای اعطای مجوز به سایتها و فعالیتهای اینترنتی است تصمیم گرفته این نرمافزارها را مسدود کند اما متاسفانه یک فعالیت غیر قانونی از سمت دولت شکل گرفت و از اعمال این مصوبه خودداری کردند.
دولت حق ندارد در برابر تصمیمات کارگروه "تعیین مصادیق و محتوای مجرمانه" ایستادگی کند
وی با بیان این نکته که در قانون برای استنکاف از انجام وظایف قانونی مجازات تعیین شده و دستوری هم که کارگروه تعیین میکند در حکم قانون و لازمالاجراست اظهار داشت: دولت و حتی رییسجمهور حق ندارد در برابر تصمیمات کارگروه ایستادگی کند. رییس جمهور استدلال کرده بود با توجه به این که ایشان رییس شورای عالی فضای مجازی هستند حق دارند این تصمیم را بگیرند اما از نظر حقوقی رییسجمهور تنها یک عضو از اعضای شوراست. در واقع، تصمیمهای اعضای شورا الزامآور است اما تصمیمات رییس شورا برای سایرین الزامآور نیست.
اسرائیلیها خیال میکردند خرابکاریم!/ ستارههای سینمای عرب در "ابوزینب" حضور دارند
به گزارش خبرنگار حوزه سینما و تلویزیون «خبرگزاری دانشجو»، "ابو زینب" نام جدیدترین اثر سینمایی علی غفاری کارگردان ایرانی است که برای اولین بار در سیزدهمین جشنواره بین المللی فیلم مقاومت رونمایی می شود.
غفاری پیش از این و با ساخت فیلم سینمایی استرداد توانست نظر بسیاری از مخاطبان و تماشاگران و حتی منتقدان را به سوی خود جلب کند و این فیلم اکثر جوایز جشنواره فیلم فجر را نیز کسب نمود. وی بلافاصله بعد از ساخت استرداد به سراغ ساخت فیلم بعدی اش رفت.البته این بار به سراغ موضوعی با تم مقاومت و ایستادگی مردم لبنان در برابر رژیم صهیونیستی رفت و فیلم جدید خود را در لبنان کلید زد.
"ابو زینب" یک درام عاطفی است که به موضوع مقاومت میپردازد. فیلم صحنههای اکشن خود را هم دارد اما فیلم جنگی به حساب نمیآید. محوریت فیلم یک خانواده لبنانی هستند که 35 سال پیش و در زمان اشغال لبنان وجهه ای تازه از خود به نمایش می گذارند. در این بین تمرکز اصلی بر روی کاراکتر مادر خانواده است.
در واقع محور این فیلم سینمایی مادر این خانواده با بازی «کارمن لبس» است که به مدت ۱۵ سال خبر شهادت فرزند ۱۹ سالهاش را از مردم، شوهر و فرزندانش مخفی نگه میدارد. در واقع این فیلم داستان واقعی مقاومت یک خانواده لبنانی در برابر صهیونیستهاست.
دانشجویانی که با حضور شهدای گمنام "معراجی" شدند
گروه دانشگاه "خبرگزاری دانشجو" - صادق مفرد، مسئول ستاد استقبال از شهدا دانشگاه امیرکبیر در سال 87- «ما براى درک کامل ارزش و راه شهیدانمان فاصله طولانى را باید بپیماییم... و خدا مىداند که راه و رسم شهادت کور شدنى نیست؛ و این ملتها و آیندگان هستند که به راه شهیدان اقتدا خواهند نمود. و همین تربت پاک شهیدان است که تا قیامت، مزار عاشقان و عارفان و دلسوختگان و دارالشفاى آزادگان خواهد بود». امام خمینی (ره).
سریال معراجیها، اثر ارزشمند مسعود ده نمکی به موضوع تدفین شهدا در دانشگاهها میپردازد و سعی دارد تنشها و اتفاقاتی که در برخی دانشگاهها پیرامون دفن شهدا رخ داده است را به تصویر بکشد. هرچند از میان نزدیک به ۱۷۰ دانشگاه که تاکنون افتخار حضور شهدای گمنام را داشتهاند تنها دو دانشگاه و آن هم بنا به مسائل سیاسی و بر اثر فشارها و تحریکهای خارج از دانشگاه، به چنین تشنجی دچار شدند، اما همین اندک هم فرصت خوبیست به این موضوع بیشتر پرداخته شود.
چندسال پس از ماجرای تدفین شهدا در دانشگاه امیرکبیر بود که از مجموعه جناب آقای ده نمکی مراجعه کردند و مستندات و اتفاقات تدفین شهدای امیرکبیر را خواستند و امروز خوشحالیم که تلاشهای این دوستان به ثمر رسیده و مجموعهای با مخاطب بالا از شبکه اول سیما درحال پخش است. اما به نظر رسید به بهانه پخش این سریال و زنده شدن بحث تدفین شهدا در دانشگاه و در تکمیل مباحث مهمی که در سریال به آن کمتر اشاره شده، به برخی شبهات پرداخته شود تا این احساس بوجود نیاید که تدفین شهدا در دانشگاهها، کاری است حاکمیتی و تشکلها نیز با این موضوع صرفا احساسی برخورد میکنند و پاسخی منطقی در قبال شبهات مطرح شده وجود ندارد.