به گزارش خبرنگار پارلمانی «خبرگزاری دانشجو»، نمایندگان مجلس شورای اسلامی پس از تصویب طرح الزام دولت به حفظ دستاوردهای هسته ای طرح اصلاح موادی از قانون آیین نامه داخلی مجلس را که از سوی شورای نگهبان اعاده شده است را بررسی و تصویب کردند.
طبق بررسی ها و تصویب نمایندگان مجلس ماده 145 مکرر موضوع ماده 2 به شرح زیر اصلاح و یک تبصره به عنوان تبصره 1 به آن الحاق و شماره تبصره های بعد به ترتیب اصلاح می شود.
در ماده 145 مکرر چنین اصلاح شده است که همزمان با وصول طرح ها و لوایح توسط کمیسیون ها در صورت ضرورت و با تصویب کمیسیون اصلی طرح یا لایحه به کارگروه کارشناسی مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی ارجاع می شود.
رئیس مرکز پژوهش های مجلس موظف است متناسب با موضوع و مواد طرح یا لایحه کارگروهی جهت بررسی طرح یا لایحه ارجاعی متشکل از کارشناسان آن مرکز و اشخاص حقیقی و حقوقی صاحب نظر اعم از نمایندگان فعلی و ادوار مجلس کارشناس معاونت قوانین مجلس، دیوان محاسبات، مراکز علمی و پژوهشی حوزه و دانشگاه، دستگاه های اجرایی، بخش خصوصی و دستگاه های مرتبط با طرح یا لایحه، تشکیل دهد و در بدو کار رئیس و دبیر آن را تعیین کند.
رئیس کارگروه موظف است پس از بحث و بررسی کارشناسی در کارگروه و در صورت لزوم پس از مطالعه تطبیقی قوانین و مقررات و تجربیات سایر کشورها و با بررسی سوابق قانونگذاری و پیشنهادهای کمیسیون فرعی و نمایندگان گزارش کارگروه را با رعایت اسناد بالادستی از جمله قانون اساسی، سند چشم انداز، سیاست های کلی نظام قانون برنامه توسعه، همراه با مشخصات اعضای کارگروه به کمیسیون اصلی ارائه کند.
رئیس یا نماینده کارگروه موظف است با شرکت در جلسات کمیسیون از گزارش اعاده شده دفاع کند در صورت عدم نیاز به قانونگذاری جدید در موضوع مورد بحث رئیس کارگروه گزارش خود را با ذکر رد طرح یا لایحه به کمیسیون اصلی ارائه می کند.
در تبصره یک این ماده نیز چنین آورده شد: چنانچه رئیس مرکز پژوهش های مجلس از مجمع تشخیص مصلحت نظام و شورای نگهبان جهت معرفی نماینده خود برای حضور در کارگروه موضوع این ماده دعوت به عمل آورد مراجع مذکور در صورت تمایل می توانند شخص یا اشخاصی را از اعضا یا غیراعضا به مرکز معرفی کنند عدم معرفی یا حضور نیافتن نمایندگان مذکور مانع از تشکیل کارگروه نمی باشد.
نمایندگان هم چنین ماده 154 مکرر موضوع ماده 8 را نیز به شرح زیر اصلاح کردند:
در ماده 154 مکرر آورده شده است: چنانچه گزارش کمیسیون های اصلی در مجموع بیش از 50 ماده، تبصره یا جز داشته باشد پس از تصویب کلیات در مجلس تا قبل از رسیدگی به جزییات هر گاه بیش از یک دوم مجموع نمایندگان با ارائه درخواست کتبی به هیئت رئیسه مجلس تقاضای تصویب کل یا بیش از مجموع 50 ماده یا تبصره یا جز مشخص را که فاقد پیشنهاد بوده و یا کلیه پیشنهاد دهندگان جز درخواست کنندگان کتبی باشند مطرح نمایند، در این صورت با صحبت یکی از درخواست کنندگان و صحبت دو مخالف و دو موافق به ترتیب یک موافق و یک مخالف هر کدام حداکثر 5 دقیقه پیشنهاد تصویب کل مواد تبصره ها و یا اجزای تعیین شده به رای گذاشته می شودو در صورت تصویب با رای دو سوم نمایندگان حاضر در مجلس در همان جلسه یا جلسه بعدی، کل مواد یا مجموع بیش از 50 ماده یا تبصره یا اجزای مشخص شده مرتبط به هم با صحبت 7 نفر مخالف و 7 نفر موافق از نمایندگان به ترتیب یک موافق و یک مخالف و در صورت لزوم نماینده دولت و سخنگوی کمیسیون هر کدام حداکثر ده دقیقه صحبت می کنند سپس مواد مرتبط به هم توسط یکی از اعضای هیئت رئیسه قرائت می شود و رای گیری به عمل می آید و برای مواد غیرمرتبط نیز جداگانه رای گیری خواهد شد.
چنانچه بعضی مواد غیرمرتبط خود دارای موضوع واحد و مرتبط به هم باشد به همین ترتیب به صورت یکجا در مورد آن ها رای گیری می شود و در صورت تصویب کل مواد، مصوبات به نحو مقتضی جهت بررسی غیررسمی در اختیار شورای نگهبان قرار می گیرد و ارسال رسمی آن پس از هماهنگی با دبیر شورای نگهبان انجام خواهد شد.
در صورتی که مواد یا تبصره ها یا اجزای مشخص شده به تصویب برسند مابقی مواد یا تبصره ها یا اجزا طبق ماده 151 مورد رسیدگی قرار می گیرند در صورت عدم تصویب کل مواد یا بیش از 50 ماده یا تبصره یا جز مشخص پیشنهادهای جدید در جلسه پذیرفته می شود و یا تعدادی از مواد یا تبصره ها یا اجزا به تشخیص رئیس جلسه برای رسیدگی به کمیسیون اصلی ارجاع می گردد و برای باقی مانده مواد یا تبصره ها یا اجزا رای گیری می شود.