به گزارش گروه فرهنگی «خبرگزاری دانشجو»، محمد سرافراز در دومین نشست سراسری مدیران رسانه ملی در مرکز همایش های بین المللی صدا و سیما با تشریح مسائل مربوط به مذاکرات هسته ای افزود: پرونده هسته ای پرونده ای است که برای این دولت و دولت های آینده تعهدهای بلند مدت ایجاد می کند، مسئله ای حیاتی است که باید همه درباره آن درست بدانند و درست ارزیابی کنند.
وی با بیان اینکه پرونده هسته ای چهار مرحله دارد گفت: مرحله اول تا توافق لوزان است که مذاکره کنندگان خیلی وارد ماهیت پرونده نمی شدند و مذاکرات بیشتر شکلی بود و ما هم وارد محتوا نمی شدیم.
سرافراز افزود: اما بعد از آن، هم به خاطر بیرون آمدن محتوای مذاکرات و هم اظهارات، تهدیدات و تحقیرهای مقامات آمریکایی زمینه ای فراهم شد تا مقام معظم رهبری مواضعشان را یکی پس از دیگری به عنوان خطوط قرمز مطرح کنند.
وی گفت: در این مرحله سازمان صدا و سیما کار تبیینی می کرد و به روش های مختلف موضوع را با حضور منتقدین بررسی میکرد که این کار در سطح وسیعی انجام شد و البته خود موافقین و تیم مذاکره کننده نیز همیشه از رسانه ملی استفاده می کردند و می کنند.
رئیس سازمان صدا و سیما با بیان اینکه توانستیم در این مرحله موضوع را برای افکار عمومی تبیین کنیم و از این جهت این مرحله مهم است افزود: در نظرسنجی های صورت گرفته مشخص شد افکار عمومی مسئله را گرفته اند و به آمریکا نیز بی اعتمادی کامل وجود دارد.
سرافراز با اشاره به دومین مرحله پرونده هسته ای یعنی از لوزان تا وین گفت: در این مرحله طولانی از مذاکرات گروه های خبری صدا و سیما هم در محل مذاکرات و هم در پشت صحنه و مرکز با ساخت کلیپ های مختلف به پوشش مذاکرات پرداختند که مورد رضایت نظام هم بود.
وی افزود: زمانی که اغلب هیئت های مذاکره کننده در وین بودند رسانه ملی توفیق یافت به شکل گسترده اطلاع رسانی کند به نحوی که می توانیم ادعا کنیم حداقل موضوع در دو بعد مسائل حقوق بین الملل و یکی هم خود پرونده پیچیده هسته ای شامل توانایی ها و محدودیت های ما، برای مردم تبیین شد.
رئیس سازمان صدا و سیما گفت: توانایی های هسته ای همیشه مطرح می شد اما هیچ گاه کسی نمی دانست واقعیت چیست که با اطلاع رسانی صدا و سیما این موضوع برای افکار عمومی تبیین شد.
سرافراز سومین مرحله از پروند هسته ای را جمع بندی مذاکرات وین تا به امروز برشمرد و افزود: این موضوع در دو جبهه در حال پیش روی است یکی در حوزه آمریکایی ها و دیگری در حوزه جمهوری اسلامی ایران.
وی گفت: در آمریکا برجام باید برود در کنگره که اکثراً مخالف هستند با این حال دولت آمریکا قول داده است با وتوی رئیس جمهور به مقابله با این مخالفت بپردازد.
رئیس رسانه ملی افزود: موضوع دیگر این که آیا لابی صهیونیستی و مخالفان جدی آمریکا از جمهوری خواهان می توانند با رأی دو سوم خود وتوی رئیس جمهور آمریکا را بلااثر کنند.
سرافراز با بیان این که در جمهوری اسلامی ایران، برجام باید مراحل قانونی خود را طی کند گفت: در حال حاضر موضوع در شورای عالی امنیت ملی مطرح شده است و اعضا در حال بررسی جزئیات آن هستند.
وی افزود: مجلس شورای اسلامی نیز می تواند نقش قانونی خود را در این خصوص ایفا کند اما بحث این است که آیا برجام باید به شکل لایحه به مجلس تقدیم شود و یا خود مجلس می تواند به طور مستقل آن را بررسی کند.
سرافراز گفت: از نگاه رسانه ای بلافاصله بعد از جمع بندی وین بر این باور بودیم که این موضوع نه یک پیروزی بزرگ است و نه یک شکست خفت بار، هم نکات مثبت و هم نکات منفی دارد که باید به آن توجه کرد.
وی با بیان این که پرونده هسته ای دو بخش دارد یکی قطعنامه شورای امنیت و دیگری توافق با 1+5، افزود: نکات منفی قطعنامه شورای امنیت بیشتر است چرا که محدودیت ها در خرید و فروش سلاح و تسلیحات بالستیک برای ما پیش بینی شده است.
رئیس رسانه ملی دومین محدودیت پیش بینی شده در قطعنامه شورای امنیت و برجام را مکانیزم موجود در آن برای دور زدن جمهوری اسلامی ایران برشمرد و گفت: بر این اساس اگر یکی از طرف های مقابل مدعی شد ایران به تعهدات خود عمل نکرده است می تواند با یک مکانیزم موضوع را به شورای امنیت ببرد، اشکال این است که شاکی می تواند شکایت خود را بالاخره به مرحله آخر و شورای امنیت ببرد و اگر این اتفاق بیفتد همه تحریم ها و قطعنامه ها باز خواهد گشت.
سرافراز افزود: در مورد آن بخش از قطعنامه که به محدودیت نظامی جمهوری اسلامی ایران منجر می شود وزارت امور خارجه به صراحت نظر داد و مقامات نظامی کشورمان هم اعلام کردند با هرگونه محدود شدن در این حوزه بویژه خرید و فروش سلاح مخالفند.
وی چهارمین مرحله از پرونده هسته ای را بعد از جمع بندی مذاکرات وین برشمرد و گفت: برخی ها به شکل زودرس این مرحله را به اسم پساتحریم نامگذاری کردند که البته برای رسیدن به آن راهی چهار پنج ماهه داریم، بنابراین می توانیم بگوییم در مرحله پس از توافق قرار داریم نه پس از تحریم.
رئیس سازمان صدا و سیما موضوع مهم در مرحله چهارم را بحث گفتمانی برشمرد و افزود: در این مرحله دو گفتمان شکل خواهد گرفت یکی از طرف مقامات آمریکایی که می گویند جمهوری اسلامی ایران باید رویکردهایش را تغییر دهد و در نهایت آن ها به دنبال تغییر ساختار نظام جمهوری اسلامی ایران هستند.
سرافراز گفت: اگر به مذاکرات هیئت آمریکایی با هیئت ایرانی نیز توجه کنیم معلوم می شود آن ها چه دموکرات ها و چه جمهوری خواهان بدنبال تغییرات اساسی در نظام جمهوری اسلامی ایران بوده اند.
وی افزود: بعد از اتمام دوره چهار ساله آقای اوباما به احتمال زیاد جمهوری خواهان بر سر کار خواهند آمد و باز هم احتمال این که یکی از بوش ها رئیس جمهور شود زیاد است.
سرافراز گفت: در تحولات منطقه ای هم آن ها بدنبال تجزیه منطقه و کشورها و از بین بردن مقاومت در برابر رژیم صهیونیستی هستند.
وی با بیان این که در مقابل این گفتمان، گفتمان انقلاب اسلامی وجود دارد که محور آن مقاومت است افزود: مقاومت در داخل با زیاده خواهی های آمریکا، مقاومت در برابر تحریم ها، مقاومت در اقتصاد با اقتصاد مقاومتی و همچنین مقاومت در منطقه از جمله نمودهای این گفتمان است.
سرافراز در ادامه به بیان اصول و مکتب امام خمینی (ره) که توسط مقام معظم رهبری در سالگرد ارتحال بنیانگذار انقلاب اسلامی تبیین شد پرداخت و گفت: اصول و مکتب امام (ره) راهنمای کار سازمان صدا و سیما در حمایت از گفتمان انقلاب اسلامی پس از جمع بندی مذاکرات هسته ای خواهد بود.
وی اسلام ناب در مقابل اسلام آمریکایی، اعتماد به مدد الهی و بی اعتمادی به قدرت های زورگوی جهانی، اعتماد به نیروی مردم و مخالفت با تمرکز دولتی، مخالفت با اشرافی گری و طرفداری جدی مستضعفین، حمایت از مظلومان و مخالفت با ظالمان، شیطان بزرگ دانستن آمریکا، استقلال کشور و رد سلطه پذیری آمریکا و وحدت ملی را از جمله اصول مکتب امام (ره) برشمرد.
رئیس سازمان صدا و سیما گفت: پیگیری این گفتمان وظیفه اصلی رسانه ملی است که بعد از مذاکرات وین باید تعقیب شود.
سرافراز در ادامه به تبیین رفتار رسانه ای دشمن پس از جمع بندی مذاکرات وین پرداخت و افزود: ما در این مرحله در جنگ نوین رسانه ای دشمن قرار داریم که دشمن با جنگ نرم و استفاده از ابزارهای نوین بدنبال اهداف خود است.
وی مدیریت ادراک جامعه را اولین حربه دشمن در مرحله پس از جمع بندی مذاکرات هسته ای برشمرد و گفت: مدیریت ادراک جامعه یعنی کاری کنند که عوامل خودی در نقشه دشمن حرکت کنند بدون آنکه متوجه باشند.
سرافراز الگو سازی رفتاری غربی و آمریکایی در برابر الگوی بومی و ملی ایرانی - اسلامی را از دیگر رفتارهای دشمن در این مرحله عنوان کرد و افزود: جهانی سازی تولید پیام از طریق اینترنت، وب سایت ها و شبکه های جهانی برای از اختیار درآوردن پیام هم در بخش تولید و هم در بخش پردازش آن از دیگر حربه های دشمن است تا از این طریق رفتار افراد جامعه را بفهمند و برای آن برنامه ریزی کنند.
وی استفاده از روش فریبکاری و بکار بستن دروغ و ایجاد جامعه شبکه ای را از دیگر اقدامات و حربه های دشمن در مرحله پس از جمع بندی مذاکرات هسته ای برشمرد و گفت: آن ها می خواهند جوامع کوچک شبکه ای از طریق شبکه های مجازی ایجاد کنند تا بتوانند به جامعه جهانی شبکه ای مدنظر خود دست یابند.
رئیس رسانه ملی افزود: در این جامعه جهانی شبکه ای پیام های فریب، جنگ روانی دشمن و مطالب دروغ آن ها بازنشر می شود و برای این کار مکانیزم های مختلفی پیش بینی شده است.
سرافراز گفت: مدیران رسانه ملی باید با کار علمی و تحقیقاتی و شناخت صحیح دشمن در بخش رسانه راهکار مناسب را پیدا کنند.
وی نتیجه اقدامات دشمن را ایجاد لشکر بی مزد و مواجب دانست و افزود: در حال حاضر آموزشکده جامعه مدنی آمریکا زیر نظر وزارت امور خارجه این کشور راه اندازی شده است و این لشکر با آموزش های این آموزشکده در خدمت آمریکا قرار دارد.
سرافراز در ادامه به برخی کارکردهای جامعه جهانی شبکه ای آمریکا علیه رسانه ملی در جریان مذاکرات هسته ای پرداخت و گفت: مثلاً در یکی از شبکه های اجتماعی خبری کذب درست می شود و روزنامه های داخلی همسو با این جریان و رسانه های بین المللی نیز در این باره بحث می کنند و فضایی علیه رسانه ملی درست می کنند که مثلا می توان به اخبار کذب در خصوص قطع همکاری یک هنرمند با رسانه ملی، پاسخ رئیس سازمان صدا و سیما به یکی از زندانیان سیاسی یا ممنوعیت بحث و گفتگو در خصوص صلح امام حسن (ع) در صدا و سیما در جریان مذاکرات هسته ای اشاره کرد.
رئیس رسانه ملی در پایان بر اجرای دقیق رهنمودهای مقام معظم رهبری مبنی بر ادامه چابک سازی، پیگیری اولویت های برنامه سازی خلاقانه و توجه به هزینه ها، درآمدها و منابع در سازمان صدا و سیما تاکید کرد.