به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری دانشجو، موید حسینی صدر درخصوص دلایل پایداری آلودگی هوای پایتخت، گفت: پایداری آلودگی محیط زیست به ویژه هوای پایتخت دلایل مختلفی دارد، به عنوان مثال با شروع فصل زمستان مصرف سوخت افزایش پیدا کرده و دربرخی شرایط با کاهش میزان گاز از سوختهایی مانند مازوت و نفت کوره استفاده می شود.
نماینده مردم خوی و چایپاره درمجلس شورای اسلامی، افزود: همچنین با توجه به اینکه در فصل زمستان ترافیک بسیار سنگین است، آلودگی هوا به مراتب افزایش بیشتری دارد؛ البته درحال حاضر ۷۰۰ تا ۸۰۰ هزار دستگاه موتورسیکلت درسطح شهر تردد دارند که همگی دودزا است، بنابراین این عامل نیز نقش مهمی در پایداری آلودگی هوا دارد.
وی تاکید کرد: هرچند که تاکنون اقدامات بسیاری درجهت کاهش آلودگی هوا مانند کنترل کیفیت بنزین و ارتقاء استاندارد بنزین انجام شده اما این اقدامات کافی نبوده و به طور حتم راه درازی برای حل معضل آلودگی هوا ازجمله در کلانشهرها درپیش است.
حسینی صدر با یادآوری ترافیک سنگین به عنوان مهم ترین عامل درافزایش آلودگی هوا، عنوان کرد: به طور حتم تا مشکل ترافیک حل نشود، آلودگی هوا کاهش پیدا نخواهد کرد؛ زیرا تردد خودرو در داخل ایران ۲ برابر میزان جهانی بوده و روزانه بیش از ۱۵ میلیون لیتر بنزین درتهران می سوزد، بنابراین پایتخت دیگر گنجایش این تعداد ماشین را نداشته و باید سیستم های مصرف کننده سوخت مانند خودروها و بخاری ها راندمانشان افزایش پیدا کند.
سخنگوی فراکسیون محیط زیست و توسعه پایدار مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه درحال حاضر راندمان بخاریهای گازی کمتر از ۴۰ درصد بوده و ۶۰ درصد در آنها اتلاف انرژی صورت میگیرد، تصریح کرد: اگر موارد این چنینی اصلاح شود، مصرف گاز درتهران و دیگر استان های کشور به نصف کاهش پیدا می کند؛ بنابراین پیگیری اقدامات ضعیفی مانند زوج و فرد کردن اتومبیل ها و ارتقاء کیفیت بنزین هیچ مشکلی را در جهت کاهش آلودگی هوا ندارد، ازاین رو بازهم باید به این نکته تاکید کرد که مصرف بنزین درتهران باید به نصف کاهش پیدا کند.
رحمت الله حافظی رئیس کمیسیون سلامت شورای شهر تهران، گفت: تا زمانی که وضعیت موتورسیکلتهای بنزینی ساماندهی نشود، نمیتوان به بهبود کیفیت هوا امیدوار بود.