به گزارش گروه فرهنگی خبرگزاری دانشجو، حجت الاسلام دسمی در نشستی تحت عنوان «صالحین شناسی» که در مرکز مطالعات راهبردی تربیت اسلامی برگزار شد در خصوص ویژگی های صالحین گفت: صالحین یک فرآیند ی است که برای ایجاد یک نظام، ساختار و مجموعه است. صالحین در ارتباط فرعی و فردی میخواهد یک گروه نقشآفرین، اثربخش و تشکلساز ایجاد کند.
وی در خصوص ایجاد یک هسته اولیه در نظام ساختاری صالحین تصریح کرد: ما در فرآیند و تشکیل یک پایگاه، کانون، مجموعه و تشکل نیاز به یک هسته اولیه داریم که این هسته اولیه نقطه مرکزی آن مجموعه است و به اندازهای هم که آن هسته مرکزی قوی باشد آن تشکیلات پایدارتر، مستحکمتر و با دوام تر خواهد بود لذا وقتی ما میخواهیم یک پایگاه را تشکیل بدهیم میتوانیم با ایجاد این هسته اولیه می توانیم کادرمان را هم اینجا بسازیم.
ریئس دانشگاه بسیج در خصوص نفش آفرینی افراد در صالحین اذعان داشت: این مراودت های تربیتی و ارتباطی بین افراد سبب می شود که در نقشآفرینی که به آن ها میدهیم خوب ساخته شوند و این که بخواهیم افراد را هر شب جمع کنیم و با آنها حرف بزنیم و قرآن برای این افراد تفسیر کنیم که تدبر کنند و احکام و اخلاق بگوییم به این شکل افراد درست نمیشوند بلکه باید یک سری سرنخهایی از این مطالب را به آنها بدهیم که بروند فعالیت کنند و یک سری اقدامات را در پایگاه ، مساجد محل، و دانشگاه انجام دهند تا بتوانند نقشآفرینی کنند به یک تعبیری این عمل قوه هاضمه علم است و به اندازه علمی که دارند عمل می کنند و دست به اقدام می زنند.
رئیس حوزه علمیه بقیه الله در رابطه با رسالت پیامبر در ایجاد نظام ولایی عنوان کرد: رسالت پیامبر این است که در حدود سیزده سال پیامبر آن افرادی را که پیامبر میخواست جامعه اسلامی را با آن ها بسازد یک تعدادی را انتخاب میکند و با خود به مدینه می آورد و پیامبر به سرعت در مدینه اعلان حکومت میکند و کنترل این شهر را در مسجدالنبی قرار می دهد. لذا چون نظام ولایی است جنس کنترل آن هم از جنس خودش است و اینطور اداره میشود.
رئیس مرکز مطالعات راهبردی تربیت اسلامی در رابطه با این که باید به ایجاد تشکل در صالحین دست زد اظهار داشت: اگر یک سرگروه بخواهد با تکتک افراد مراوده فردی داشته باشد تا به نتیجه مورد نظر برسد کافی نیست بلکه لازم است یک تشکل درست کنند که خود این تشکل انسان ساز است و شما وقتی کادر یک تشکل یا تشکیلات را درست شکل می دهید منجرب به یک کارخانه انسانسازی می شود و زمانی که در یک مسجد چنین چیزی ایجاد میکنید میشود مثل کسی که یک کارگاه کوچک زده است و گاهی ممکن است توان شما بیش از این باشد و در حد یک شهر یا کشور به ایجاد تشکل دست بزنید و آن را توسعه دهید.
حجت الاسلام دسمی در خصوص این که باید یک گروه را برمدار وظیفه و انسان سازی تشکیل داد افزود: اگر از همان ابتدا یک تیم یا یک گروهی که جمع میشوند بر مدار تکلیف، وظیفه، انسانسازی، تربیت نفوس و اثرگذاشتن بر دیگران ایجاد شود قطعا موفق عمل خواهد کرد لذا به این خاطر است که میگوییم یک گروه تربیتی مبنای آن باید یک تشکل یا همان اسس علی التقوی شود که اگر چنین چیزی رخ ندهد تبعات دیگری دارد.
وی در خصوص این که نباید ایجاد تشکل ها براساس اهداف کوتاه بینانه تشکیل شود گفت: ما در بررسیهایی که داشتیم تشکلهایی را که دیدیم با یک ذهنیت مقطعی و با یک اهداف کوتهبینانه بر اثر یک هیجان یا تصمیم زودگذر و امثال این موارد ایجاد شدند و زود هم از بین رفتند حتی ما در یک مقطعی یک پایگاهی را به عنوان پایگاه نمونه کشور معرفی کردیم که دارای جمعیت زیاد، تشکل خیلی خوب و ارتباط های وسیع بود اما در سال بعد وقتی همان پایگاه را در یکی از شهرهای کشور بررسی کردیم متوجه شدیم تعطیل شده است.
رئیس دانشگاه بسیج در خصوص مسئولیت پذیری سر گروه ها و مربیان گفت:سر گروه هایی هستند که ممکن است خانهاش را جا به جا کرده باشد و از یک محله رفته باشند در یک جای دیگر اما این فرد فعالیت خود را در مسجد محل جدید خود شروع کرده است و برای آن که حواسش به متربیان مسجد قبلی خود باشد هفتهای یک بار یا دو هفته یک بار به آن ها سر می زند و این فرد دارای این چنین جوش و خروش است که به آن تربیت میگویند و این حس مسئولیتپذیری است که متربی ها نسبت به این افراد پیدا میکنند و آن افراد هم باور میکنند و این باور در صحنه عمل محقق می شود.
ریئس حوزه علمیه بقیه الله در رابطه با این که باید برای تربیت افراد مسئولیت پذیر بود تصریح کرد: درمورد افرادی که در صالحین کار تربیتی انجام می دهند، بسیاری فکر می کنند آن ها از نظر همه چیز در زندگی خود تأمین هستند و وقت اضافه خود را به این امر می پردازند در حالی که وقتی از این افراد در رابطه با زندگی خود می پرسیم متوجه می شویم بسیاری از آن ها دارای مشکلات متعدد هستند و به صورت خود جوش به این امر می پردازند و همه افراد باید وقتی برای خلق الله بگذارند و لازمه این کار آن است که افراد زندگی خود را ساده بگیرند تا بتوانند بخشی از زندگی خود را برای خدمت گذاری به افراد اختصاص دهند و به نوعی این خود جهاد محسوب می شود زیرا یک فرد تمام توان خود در برابر شیاطینی که هستند می گذارند و به تربیت متربیان دست می زنند و با آنها مقابله می کند و این کار بسیار دشواری است.
رئیس مرکز مطالعات راهبردی تربیت اسلامی در خصوص این که جهاد امروز در عرصه فرهنگی محقق می شود اظهار داشت: در دیدار جانبازها با مقام معظم رهبری یکی از جانباز ها به مقام معظم رهبری عرض کرد که« ما آماده جهاد هستیم» که رهبری به این جانباز گفتند« جهاد ما همین کارهای فرهنگی است و ما حالا جهاد نظامی نداریم» این در حالی است که از اردوی های سازندگی به نام اردو های جهادی یاد می کنند و من از این جهت این اردو ه ها را خوب می دانم که با بچههایی که در مناطق محروم زندگی می کنند آشنا شوند و یک چند روزی سختی بکشند و تلنگری برای یک شروع جدید باشد نه این که یک مسکنی باشد که فکر کنم من به اندازه یک سال جهاد کردم که اگر این موضوع حل شود اساس پایگاه ها نیز تغییر می کند .
حجت الاسلام دسمی در خصوص این که با ایجاد انگیزه می توان افراد را پای کار آورد عنوان کرد: همان طور که امام رضا فرمودند:« علموا محاسن کلامنا لتعبونا اگر شما خوب کار کنید آدمها با چه انگیزههایی پای کار حاضر می شوند». ما در تجربهای که داشتیم سرگروه هایی که هر شب مسجد بودند بلا استثنا این سرگروه ها در جذب، تثبیت و در رشد این افراد نقش بسزایی داشته اند این که بروند در مدرسه، محله و مسجد بنشینند این ها کافی نیست بلکه سرگروه ها باید خود با این آدم ارتباط برقرار کنند تا بتوانند این متربیان را رشد بدهند و از جیب خود برای آن ها خرج کنند و هدیهای برای متربی خود بخرند.
وی در رابطه با این سرگروه ها باید برای اسلام و انقلاب کار کنند اذعان داشت: یک سرگروه می تواند بگوید که برای بر گزاری کلاس ها و حلقه ها هر چقدر که پول بدهید کار می کنم و بر این اساس از من انتظار داشته باشید اما یک وقتی میگوید نه این کار برای اسلام و انقلاب است کار خود من است و خود عمل، باور ، اعتقاد و استدلال سر گروه سبب می شود که متربیان خود را تربیت کنند و این باور و اعتقاد را در آن ها ایجاد کنند.