به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری دانشجو به نقل از ستاد دیه کشور، اسدالله جولائی گفت: از این تعداد زندانی، 716 مددجو، بابت عدم توانایی در پرداخت دیه فوتی و 793 مددجو واجد شرایط کمک هم به دلیل دیه ناشی از جرح ، محبوس هستند.
عرضه موتورسیکلت های ارزان دلیل 50 درصد تصادفات رانندگی
جولایی به کم توجهی برخی خانواده ها نسبت به خرید موتور سیکلت برای فرزندانشان انتقاد کرد و گفت: این موتور سیلکت که تهیه آن با تسهیلات اقساطی بیش از هر امر دیگری تسهیل شده است در قبال قبولی فرزند خانواده ر دانشگاه یا هر موفقیت دیگر، بلای جان وی می شود و شوربختانه همین بی دقتی غیرمعقول، خانواده ها را داغدار جوان شان خواهد کرد.
وی با اشاره به شماره گذاری غیرکارشناسانه، کثرت خودروها و تعدد موتورسیکلت ها اظهار کرد: امروز وجود بیش از هفت میلیون موتور سیکلت در تهران بهترین تعبیر جولانگاه «ارابه های مرگ» است؛ تا جایی که 764 تن در هفت ماهه سال جاری در استان تهران، جان خود را بر اثر تصادفات رانندگی از دست داده اند.
مدیرعامل ستاد دیه کشور عرضه بی اندازه موتورسیکلت های ارزان را دلیل عمده بیش از 50 درصد تصادفات و به طور عمده مصدومان سوانح رانندگی عنوان کرد .
وی ادامه داد:امروز بهای ارزان بسیاری از موتور سیکلت ها موجب شده است تا خیلی از مالکان به دلیل پرداخت مبالغی همچون عوارض شهرداری، هزینه پارکینگ، واریز مبلغ تمام جرائم ثبت شده، پول بیمه و اختصاص یک روز کاری برای مراجعه به شعبه ترخیص، ترجیح دهند هیچ گاه به سراغ موتور سیکلت های توقیفی خود نروند.
وی افزود: رقم عددی همه شهدای پیش از پیروزی انقلاب (و حتی پیش از آن یعنی از 15 خرداد سال 42) از 17 هزار شهید ترور گرفته تا تمام شهدای هشت سال دفاع مقدس و همه شهدایی که این روزها خبر عروج آنان د پاسداشت از بقاع متبرکه، مخابره می شود به پای کشته های حوادث رانندگی طی چهار دهه اخیر نمی رسد.
جولائی با تقدیر از نمایندگان خانه ملت در تصویب لایحه دائمی شدن بیمه اجباری شخص ثالث گفت: با پیگیری چند ساله اعضای کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی و تلاش های ستاد دیه در اصلاح و تصویب این قانون، هرچند با اجرای قانون 68 ماده ای جدید ورودی به زندان محکومان پرداخت دیه ناشی از تصادفات نزدیک به صفر خواهد شد اما خوب است در کنار این اتفاق بزرگ، آمار تصادفات نیز با اصلاح و تصویب قوانین کارآمد به حداقل ممکن کاهش یابد.
وی با اشاره به این که با تلاش نیروی انتظامی کاهش تصادفات در ایران طی سال های اخیر مشهود است، افزود: به رغم تلاش تعدادی از نهادهای ذیربط، هرچند درصدی از آمار تلفات رانندگی در کشور کم شده است؛ اما همچنان میزان تصادفات در ایران غیر قابل مقایسه با کشورهای صنعتی است.
تخلفات رانندگی؛ انکار صریح فتاوی و استفتائات فقها
جولائی تخلفات رانندگی را نه تنها نقض قانون که انکار صریح فتاوی و استفتائات فقهای شرع عنوان کرد و گفت: طبق موضع صریح بنیانگذار انقلاب اسلامی «عبور از چراغ سرخ حرام است» و این، نه تنها از جانب ایشان که با استناد به بیانات مقام معظم رهبری در دیدار با جوانان استان خراسان شمالی در تاریخ 23 مهر ماه سال 91 همین دغدغه به این شکل مطرح می شود که «چرا در زمینه فرهنگ رانندگی در خیابان ما مردمان منضبطی به طور کامل نیستیم؟ این آسیب است. رفت و آمد در خیابان، یکی از مسائل ماست، مسئله کوچکی هم نیست، مسئله ای اساسی است».