به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری دانشجو، محمد باقر قالیباف در حاشیه مراسم اتصال مقاطع حفاری تونل خط 6 مترو در جمع خبرنگاران تصریح کرد: هم اکنون خطوط 6 و 7 از خطوط باقی مانده شهر تهران است که عمدتا از شرق و جنوب شرق تهران و مناطق افسریه و دولت آباد به سمت شمال غرب و غرب تهران امتداد مییابد و به علت عبور از مراکز جمعیتی، از جمله خطوط بسیار پرمسافر خواهد بود.
شهردار تهران افزود: اگر عدد 63 کیلومتر خط مترو جدید را در کنار 180 کیلومتر خط مترو که در این سال ها در شهر تهران ساخته شده است قرار دهیم، نشان می دهد که در دو سال پیش رو در تامین منابع، احداث ایستگاه ها و حفاری خطوط کار سختی خواهیم داشت.
قالیباف در ادامه یادآور شد: خط 6 مترو تا چند ماه پیش به علت مشکلات مالی از سرعت خوبی برخوردار نبود اما هم اکنون بخش جنوبی این خط سیستم حفار تمام اتوماتیک TBM در حال انجام است و تاکنون 6 کیلومتر حفاری و لاینینگ به صورت همزمان انجام می شود.
وی افزود: همچنین امتداد خط6 مترو از میدان سپاه به سمت میدان هفت تیر، بلوار کشاورز، پارک لاله، کوی نصر، محله شهر زیبا تا حد فاصل کن و سولقان به روش دستی و NATM در حال انجام است که هم اکنون 62 جبهه کاری در این 21 کیلومتر فعالیت می کنند.
شهردار تهران گفت: میدان شهر زیبا نخستین جایی است که دو نقطه تونل خط6 مترو تهران به هم رسیده اند و برنامه ما نیز این است که کار حفاری تونل این خط تا مهرماه سال آینده به صورت لاینینگ شده به اتمام برسد تا بتوانیم سایر اقدامات مورد نیاز همچون احداث و تجهیز ایستگاه ها را انجام دهیم.
قالیباف افزود: تعداد 27 ایستگاه در خط6 مترو تهران وجود دارد که بر اساس برنامهریزی صورت گرفته 18 ایستگاه این خط به صورت همزمان به بهره برداری میرسد.
وی در پاسخ به پرسشی درباره ظرفیت جا به جایی خط 6 مترو تهران تاکید کرد: طراحی های صورت گرفته در مترو تهران بر اساس سرفاصله دو و نیم دقیقه ای برای حرکت قطارهاست و ظرفیت این خط نیز به تعداد واگن های آن بستگی دارد اما با این وجود می توانیم بیش از یک و نیم میلیون مسافر را در این خط جا به جا کنیم.
شهردار تهران درباره وضعیت پیشرفت کار در خط 6 مترو گفت: از 31 کیلومتر طول این خط تاکنون حدود 9 کیلومتر حفاری انجام شده و 22 کیلومتر از حفاری ها باقی مانده است که این میزان تا مهر سال آینده به صورت کامل پایان می یابد.
قالیباف اظهار داشت: هم اکنون در هر هفته 500 متر حفاری بدون لاینینگ انجام میشود و در کنار آن در خط3 مترو نیز در هفته 470 متر لاینینگ صورت میگیرد؛ از اینرو مشخص است که می توانیم کار را با سرعت بیشتری انجام دهیم.
شهردار تهران افزود: خط7 مترو در پایان سال 95 و افتتاح خط6 مترو در سال 96 افتتاح میشود تا بدین ترتیب سال 96 بتوانیم 63 کیلومتر مترو و قریب به 50 ایستگاه را به بهره برداری برسانیم.
وی در پاسخ به سوالی درباره شیرین ترین و سخت ترین خاطره سال 94 گفت: شیرینترین کار ما در خط7 مترو بوده است به نحوی که کارهای زیر ساختی انجام شده در این خط بی نظیر بود خصوصا آنکه ما در بخش جنوبی خط و در حوزه های فنی مشکلات بسیار جدی داشتیم.
قالیباف همچنین درباره وضعیت سال آینده نیز افزود: توقع همه مردم و جامعه در سال 1395 ایجاد تحول جدی در عرصه اقتصادی کشور است به نحوی که بتوانیم تاثیر آن را در معیشت و زندگی مردم ببینیم.
وی تاکید کرد: امروز حل مشکل اقتصادی در کشور ما یک خواست ملی است نه یک موضوع جناحی و سیاسی؛ از اینرو همه مردم، گروه ها و سلایق باید دست به دهم دهیم و دولت هم گام اول را بردارد و پیشتازی کند تا معضل اقتصادی را حل و فصل کنیم.
شهردار تهران یادآور شد: زمانی که همه همکاران در شهرداری تهران تصمیم گرفتیم تا خطوط 6 و 7 را به طور همزمان در دو سال آینده تمام کنیم، همه می گفتند این کار سختی است اما مطمئن هستیم با لطف و عنایت خداوند و غیرت کارگران، مجموعه مهندسان و مدیریت این کار به خوبی انجام شده و یک گشایش بزرگ اقتصادی را به دنبال خواهد داشت.
قالیباف در پایان گفت: با کمترین قیمت محاسبه شده جا به جایی هر مسافر با مترو 13 سنت در اقتصاد ملی صرفه جویی به دنبال خواهد داشت و در کنار آن معضل آلودگی هوا را هم کم می کند.
در جریان این مراسم اتصال تونل خط 6 مترو در حد فاصل ایستگاه شهرزیبا تا رمپ کانون، رمپ کانون تا ایستگاه شهران، ایستگاه سولقان تا رمپ بهاران و ایستگاه مرزداران تا رمپ اطاعتی انجام شد.