به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری دانشجو، علی اصغر فانی وزیر آموزش و پرورش اظهار داشت: آموزش و پرورش با اجرای سیاست توسعه مشارکتها در قالب استفاده از کمک خیرین، مردم و همچنین انعقاد بیش از 20 تفاهم نامه با دستگاههای دولتی و غیردولتی توانسته است منابع زیادی را در اختیار بگیرد و این دستاورد بزرگی برای آموزش و پرورش در این دولت است.
وی با بیان اینکه آموزش و پرورش 40 میلیون مخاطب مستقیم دارد تصریح کرد: هر تصمیم در این نهاد کل جامعه را تحت تاثیر خود قرار میدهد به همین دلیل حل مشکلات آموزش و پرورش نباید بر عهده یک وزارتخانه باشد از این رو باید از منابع دستگاههای دیگر در حل مشکلات آموزش و پرورش استفاده کرد و این دولت تا کنون توانسته است در زمینه تاسیس و تجهیز پژوهش سراها، اقدامات بهداشتی دهان و دندان برای دانشآموزان، تجهیز هنرستانها و ساخت فضاهای آموزشی استاندارد از کمک نهادهای دولتی و غیردولتی بهرهمند شود .
فانی با اشاره به گزارش بین بخشی معاونت متوسطه خاطرنشان کرد: این گزارشها که به صورت «فرآیند محوری» ارائه میشود برای اطلاع کارشناسان آموزش و پرورش مفید است ولی باید علاوه بر این نوع گزارش یک گزارش مدیریتی منسجم مبتنی بر اقدامات کلان معاونت تنظیم شود به طوری که هر ناظر بیرون آموزش و پرورش بتواند از چگونگی اقدامات صوت گرفته در آموزش و پرورش مطلع شود.
وی به ویژگیهای یک گزارش مدیریتی در سطح کلان اشاره کرد و گفت: دراین گزارش ابتدا باید تحلیلی از آنچه تحویل گرفتهاید بیان شود سپس تصویری از چالش ها و مشکلات پیش رو را ارائه کنید و پس از آن به بیان سیاست و اقدامات لازم در مواجه با آن چالشها بپردازید تا بتوانید در پایان دوره کاری خود به دستاوردهایی که در گزارش به آن اشاره می کنید دست پیدا کنید.
وزیر آموزش و پرورش اضافه کرد: در این نوع گزارشها باید پیشنهادات و برنامههای آینده کاری حوزه خود را نیز معرفی کنید تا دیگرانی که پس از شما در این پست مشغول میشوند بدانند چه کارهایی صورت گرفته، با چه موانعی مواجه هستند و باید چه اقداماتی را در سرلوحه کار خود قرار دهند.
وی با بیان این که باید در گزارشهای خود به کارهای نو و جدیدی که تاکنون انجام نشده بپردازید تصریح کرد: تا 14 ماه دیگر کار این دولت به اتمام میرسد و نیاز است که گزارشی از برنامهها و اقدامات آموزش و پرورش اعلام شود که در این مدت چه قدر در منابع صرفه جویی و چه مقدار منابع از دیگر سازمانها و نهادها جذب کردهایم .
فانی با بیان این که یک مدیر باید از اقدامات خود در سه مرحله « درون داد »، « برون داد» و «فرآیند محور» ارزیابی انجام دهد، خاطرنشان کرد: بخشهای مختلف آموزش و پرورش باید از مجموعه فعالیتها و اقدامات خود مستند سازی کرده و آن را در قالب دو نوع گزارش مدیریتی به صورت «عملکردی» و «تصویری» ارائه کند.
وی خاطرنشان کرد: در تنظیم گزارشهای مدیریتی باید اقدامات بخشهای مختلف آموزش و پرورش مبتنی بر راهکارها و بندهای سند تحول بنیادین ارائه شود که اجرای این سند مورد تاکید مقام معظم رهبری و رئیس جمهور بوده است.
وزیر آموزش و پرورش با اشاره به رویکرد جدید صدا و سیما نسبت به برنامههای آموزش و پرورش اظهار کرد: باید در سال 95 از فضای رسانهای کشور به ویژه صدا و سیما در انعکاس برنامهها و گزارشهای عملکردی خود استفاده کنیم که در این میان نقش مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی ویژه خواهد بود.