به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری دانشجو به نقل از مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش، پیش از ظهر امروز حسام الدین آشنا درگردهایی شورای معاونین وزارتخانه و مدیران کل استانهای سراسر کشور و مدیران کل حوزه ستادی که با حضور وزیر آموزش و پرورش در اردوگاه شهید باهنر در حال برگزاری است، اظهار داشت: توسعه عدالت آموزشی و توجه به توسعه کیفی فعالیت آموزشی و پرورشی از آرزوهای دیرینه برای آموزش و پرورش است اما باید بررسی کنیم که مشکل کیفیت در بحث آموزش چیست که اکنون به فکر آن افتادیم.
آشنا با اشاره به تاریخچه نظام تعلیم و تربیت رسمی کشور، خاطرنشان کرد: آموزش و پرورش، شکل نوین آن از دوره پهلوی اول آغاز شد و به دلیل وجود ساختارهای حاکمیتی در آن دوره، آموزش و پرورش به صورت کاملا متمرکز و بسته پایه گذاری شد که تأسیس سازمان پرورشی افکار و کمیسیون چاپ کتب درسی به صورت انحصاری وظیفه تهیه وتدوین کتاب درسی رابرای همه دانش آموزان بدون توجه به اقلیم های مختلف فرهنگی برعهده گرفت، علی رغم این که در متن این کتاب ها حرف از آزادی های لیبرالی و آمریکایی مطرح میشد اما میان مفاهیم نظری آموزش و پرورش و اقدامات عملی آموزش و پرورش تعارضاتی در بین معلم و دانش آموز به وجود میآورد.
مشاور رئیس جمهور ادامه داد: سالهاست که نظام آموزش و پرورش رسمی کشور به جای آن که حلال مشکلات کشور باشد، خودش به عنوان یک مشکل با مسئله غیرمکشوف باقی مانده است و این موضوع احساس خوشایندی برای معلمان، والدین، دانش آموزان و دیگر ارکان جامعه ایجاد نمیکند و باید در این زمینه ریشه یابی و آسیب شناسی شود.
وی با بیان اینکه مسئله آموزش و پرورش «بغرنج یا مزمن» ارزیابی میشود ،تصریح کرد: مسئله آموزش و پرورش نه ساده است و نه پیچیده، به دلیل آن که در حل مسائل ساده و پیچیده، میتوان به راه حل رسید، اما در مسائل بغرنج چون خود مسئله و راه حلّ مسئله به صورتی که ظاهراً اجماع در مسئله و اجماع در راه حل آن وجود ندارد از دید افراد جامعه ناشناخته است.
آشنا با بیان اینکه خروجی های آموزش وپرورش با انگاره های مطلوب با نظام سیاسی فاصله دارد، اظهارکرد: آموزش وپرورش آموزههای مطلوب را در بین دانش آموزان نهادینه نمیکند و به همین دلیل است که بنگاههای اقتصادی، جامعه شناسان و نخبگان سیاسی نمیتوانند از آنها استفاده کنند.
رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک نهاد ریاست جمهوری با اشاره به تنوع مدارس و تمرکزگرایی بالا در این وزارتخانه، افزود: آموزش و پرورش به دانش آموزان مهارت های تستی زنی را آموزش می دهد و مردم هم چاره ای به غیر استفاده از این مدارس و برنامه درسی حاکم بر آن را ندارند و از این جهت دلبستگی مردم به آموزش و پرورش کاهش می یابد.
وی با بیان چند سؤال درخصوص میزان توافق ارکان مختلف جامعه در برابر ارزش های جامعه، تصریح کرد: باید بررسی کنیم که ببینیم نشانه های توافق وعدم توافق جمعیت و آیا ذینفعان و ذیربطان در جامعه توافق بوجود آمده یا خیر؟ و در کجا باید این مسئله مطرح و بررسی شود؟
مشاور رئیس جمهور با بیان اینکه حل مشکلات آموزش و پرورش فقط از طریق مشارکت مردم در حل مسائل آموزش و پرورش میسر است، تصریح کرد: آموزش و پرورش باید بتواند از ظرفیت انجمن اولیا مربیان بیشتر استفاده کند تا بتواند مسائل آموزش و پرورش را به صورت یک گفتگوی اجتماعی درآورد تا در پرتوی مشارکت مردم بتواند برای آن مجموعه ای از راه حل ها را ارائه کند.
آشنا ادامه داد: به عنوان مثال تشکیل مجمع خیرین مدرسه ساز از بستر این گفتگو در آموزش و پرورش شکل گرفت به دلیل آن که نتیجه آن یک اقدام ملموس و اعتمادآفرین برای مردم بود، توانست بخشی از مشکلات آموزش و پرورش را حل کند.
وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر در کشور بحث صرفه جویی در مصرف آب و حفاظت از محیط زیست به یک گفتمان ملی اجتماعی تبدیل شده است که آثار آن در کشور دیده می شود.
مشاور رئیس جمهوری افزود: باید بحث نسبت بودجه و کارآمدی نهاد تعلیم و تربیت را به یک گفتمان اجتماعی تبدیل کنیم تا از این منظر نقد اجتماعی گسترده ای ایجاد شود و از درون این نقد و بحث اجتماعی رهیافت های آینده معلوم شود.
آشنا گفت: باید باب گفتگوی اجتماعی مشکلات و مسائل آموزش و پرورش با مردم و نخبگان را باز کنیم و دراین صورت است که می توانیم مشکلات آموزش و پرورش را حل کنیم.