به گزارش گروه فرهنگی خبرگزاری دانشجو، به نقل از روابط عمومی جشنواره بین المللی فیلم مقاومت؛ در این برنامه آقایان: محمدحسین نیرومند «مدیرعامل انجمن سینمای انقلاب دفاع مقدس»، محمد خزاعی دبیر چهاردهمین جشنواره بین المللی فیلم مقاومت»، محمد صنعتی«قائم مقام دبیر»، یزدان عشیری «مدیر روابط عمومی و تبلیغات»، سعید الهی «دستیار دبیر»، محمد طیب مدیربین الملل، رضا رستگار«مدیرچشم انداز جشنواره مقاومت خارج از کشور»، علی اکبر عبدالعلیزاده «مدیر برنامه ریزی و تشریفات»، وحیدرضا شفیعی«مدیر مالی و پشتیبانی جشنواره» حضور داشتند. در آغاز محمدحسین نیرومند طی سخنان کوتاهی فعالیت های انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس را تشریح کرد و سپس، محمد خزاعی دبیر جشنواره مقاومت به توضیح ابعاد و بخش های مختلف این رویداد سینمایی پرداختند.
تولید فیلم در مسیر آرمانهای انقلاب مشکل شده است
نیرومند با اشاره به تاریخ شکل گیری و بوجود آمدن انجمن سینمای انقلاب دفاع مقدس در سال ۱۳۷۲ گفت: در ابتدای مسیر، نهادها و مراکز مختلفی پای کار آمدند و در تولید آثار دفاع مقدسی کمک میکردند تا اینکه بعد از مدتی کمکهایشان قطع میشود و انجمن هم ماهیت خودش را از دست میدهد.
وی با ابراز گلایه از بی توجهی نهادها و مراکز در این زمینه ادامه داد: رها کردن انجمن از طریق نهادهایی که ادعای دغدغهمندی داشتند موضوعی است که خود باید به صورت جدا بررسی شود. اما به واقع انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس نمیتوانست جایگاه خاص خود را نداشته باشد تا این که در سال 78 انجمن زیر نظر سازمان بسیج کارش را ادامه میدهد.
مدیرعامل انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس این اتفاق را هم مثبت ارزیابی کرد و هم منفی. مثبت از این جهت که انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس از بلاتکلیفی نجات پیدا کرد اما از سویی دیگر همه کارهای انقلابی را سایر نهادها بر دوش انجمن دانستند و خود هیچ دخالتی نکردند با یک حامی که آن هم سازمان بسیج است. آیا این انتظار میتواند برای نهادی که فعالیتهایش باید در سطح ملی و دغدغه آن باشد منطقی است؟!
وی خاطرنشان ساخت: جشنواره فیلم مقاومت میتواند الگوی مناسبی باشد برای اینکه بگوییم میتوانیم یک جشنواره استاندارد با رویکردهای ارزشی داشته باشیم که دارای کیفیت و تاثیر گذاری باشد. شما هم کمک کنید که این جشنواره بتواند آبرومند و با مشخصات مد نظر برگزار شود.
مدیرعامل انجمن سنمای انقلاب و دفاع مقدس از وضعیت بد تولید آثار دفاع مقدسی در سینمای ایران گفت و افزود: البته باید دید این فشار ها از کجا و به چه دلیل بوده است. گاهی با رفتاری برای تولید آثار ارزشیمان مواجه میشویم که ما را یاد تودهایهای اوایل انقلاب میاندازد. تولید فیلم در مسیر آرمانهای انقلاب مشکل شده است. توجه کنید این یک اخطار است.
رسالت جشنواره مقاومت جریان سازی فرهنگی در کشور، منطقه و جهان است
محمد خزاعی دبیر جشنواره بین المللی فیلم مقاومت با ارائه گزارشی از آمارها و فعالیت های این رویداد سینمایی گفت: جشنواره از عنوان دفاع مقدس در چهار دوره اخیر با توجه به نیازها و تحولات منطقه و جهان به مقاومت تغییر نام داد تا بتوانیم پیام گستردهتری را در آن بگنجانیم و جهان شمول شود. این جشنواره می تواند بهانهای باشد برای انجام کارهای بزرگتر در عرصه فرهنگ.
وی افزود: کشورهایی در حوزه مقاومت آثاری را ارائه کردند که فکرش را هم نمیکردیم به عنوان مثال هلند و کلمبیا از این دست هستند و این نشان می دهد جریان مقاومت و نگاه مقاومتی فراگیر شده و رو به توسعه است.
دبیر جشنواره بین المللی فیلم مقاومت با اشاره به برگزاری 47 هفته فیلم مقاومت در کشورهای مختلف خاظرنشان ساخت: ابتدا یک تصور غلط وجود داشت که مربوط به نمایش آثار دفاع مقدسی ما در خارج از کشور بود. همواره فکر میکردیم نمایش این آثار در خارج از کشور مخاطب نخواهد داشت اما برای نمونه وقتی در ترکیه یکی از همین فیلمها را به نمایش گذاشتیم مسئولان و مدیرانی که در حال خروج از سالن بودند با دیدن ابتدای فیلم آنقدر تحت تاثیر قرار گرفتند که تا پایان آن را در سالن نشستند و دیدند در پایان هم زنی در سالن گفت هیچ وقت فکر نمیکردم جنگی که ایران داشته است به این شکل بوده.
وی تصریح کرد: ای کاش زودتر از این ها مدیران ما به این نکته پیبرده بودند. تصور غلطی که باید در جهان توسط مردان قلم به دست فرهنگی ما اصلاح شود و واقعیت به مردم جهان گفته شود چنانچه غربی ها نفوذ فرهنگی خود را از طریق نمایش فیلم آغاز کردهاند ما نیز باید در این عرصه ورود جدی داشته باشیم. از کشورهای دیگر و همچنین NGO هایی که علاقه دارند دعوت به عمل آمده تا ما را در نمایش این آثار کمک کنند و خودشان هم اگر در حوزه مقاومت فیلمی دارند برای ما ارسال کنند تا آن را نمایش دهیم. خزاعی از مادران و پدران شهدا یاد کرد و آنها را تنها یادگاران شهدا دانست که در حال از دست دادنشان هستیم و باید خاطرهشان را ثبت کنیم به همین منظور جشنواره مقاومت بخش جداگانه ای را با عنوان جلوه گاه نور طراحی کرده و فضای مناسبی را برای آثاری را در این زمینه از شرکتکنندگان پذیرفته است.
وی به جایزه ویژه اسکار اشاره کرد و گفت:«هزینه سفر به سرزمین اشغالی» جزو بسته جایزهای اسکار است. چرا؟ باید کمی عمیق بود و متوجه استفاده ابزاری آنها از قدرت سینما و چهرههای سرشناس برای معرفی خودشان شد.
دبیرجشنواره بین المللی فیلم مقاومت، اضافه کرد: میخواهند برای خودشان هویت جدیدی درست کنند هویتی که درونش را با دروغ پر خواهند کرد. ضعف و کم کاری در این حوزه را متوجه همه است. همه ما کم کاری کردیم و حالا باید با قدرت کارمان را آغاز کنیم و از جوانان متعهد و متخصص نیز استفاده کنیم.