به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری دانشجو، عباس آخوندی افزود: عمده ترین هدفی که دولت تا این لحظه تعقیب کرده و می کند، بازخوانی و بازیابی موقعیت ایران در سطح جهان در حوزه های مختلف از جمله سیاسی، اقتصادی و فرهنگی است.
وی اضافه کرد: دولت سیاست همه افزایی فعال و مثبت را که اتخاذ کرده است.
وی با اشاره به راهبرد کلی نظام خاطرنشان کرد: ایران در حوزه هایی با تاکید بر استقرار و قدرت نرم جمهوری اسلامی موقعیت برتری را در سطح جهان دارد به همین دلیل با مقاومت های بسیاری از طرف قدرت های استکباری دنیا مواجه است.
آخوندی یادآور شد : از این رو اتخاذ تدابیر پیچیده در این مقطع نکته مهمی است که بتوان با تاکید بر صلح و امنیت بین المللی هم عزت خود را حفظ کنیم و هم سهم بیشتری را برای ملت از جهان داشته باشیم.
وی تاکید کرد : موقعیت ایران از جهت جغرافیای سیاسی به نحوی است که به طور قطع می توانیم در حوزه ارتباطات رادیویی و فناری اطلاعات، زمینی، ریلی و هوایی سهم مهمی را در سطح جهان داشته باشیم.
آخوندی با بیان این که کرانه های ایران دروازه های ورود برای تمام کشورهای آسیای میانه است، گفت: با توجه به اتفاقات و توسعه هایی که در جنوب خلیج فارس رخ داد، تهدیدهایی علیه ایران از طرف قدرت های جهانی اعمال شد.
وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد : با وجود این تهدیدها نه تنها کشتی های بزرگ در سواحل پهلوگیری نکردند، بلکه حتی بارهایی که به سمت ایران می آمد به سمت جنوب خلج فارس می رفت و تخلیه می شد.
وی با بیان این که سه کریدور عمده هوایی از ایران عبور می کند، افزود : امروز آسمان ایران روزانه ظرفیت یک هزار و 500 پرواز را دارد که منبع سرشار اقتصادی برای کشور محسوب می شود.
وزیر راه و شهرسازی اضافه کرد: تعداد پروازهایی که از فراز ایران عبور می کرد به روزانه 450 پرواز یعنی یک سوم ظرفیت رسیده بود که در زمان حاضر این تعداد به یک هزار و 80 پرواز در روز افزایش یافته است.
وی ادامه داد : در تلاش هستیم شبکه حمل و نقل هوایی ایران را طوری تنظیم کنیم که تمام پروازهایی که می توانند از ایران عبور کنند ایران را به عنوان آسمانی امن انتخاب کنند و لازمه این کار نوسازی کل سیستم های ناوبری هوایی و هدایت هواپیماها است.
وزیر راه تاکید کرد : در صورت ایجاد فضای رقابتی، نوسازی سیستم ناوبری و فرودگاهی امکان بازگشت ظرفیت واقعی آسمان ایران برای پروازها وجوددارد.
به گفته آخوندی نوسازی بنیادین ناوگان هوایی کشور و فرودگاه امام خمینی(ره) به عنوان یکی از برنامه های اصلی این وزارتخانه در دستور کار است تا بتوان با ناوگان منطقه رقابت کرد و سهم کشور را از صنعت هوانوردی جهان به دست آورد.
وی با اشاره به این که شبکه جاده ای کشور باید به کریدور ترانزیتی تبدیل شود، گفت: شبکه جاده ای را باید هم ارتقا داد و هم به شبکه های بزرگراهی و آسیایی جهان متصل کرد.
وزیر راه و شهرسازی بیان داشت : اصلی ترین موضوع دستور کار سه رئیس جمهوری ایران، روسیه و آذربایجان نیز کریدور شمال جنوب بود.
آخوندی اضافه کرد: توسعه و تکمیل شبکه های ارتباطی هوایی، ریلی و زمینی کشور با تاکید بر درون زایی و درون نگری صورت می گیرد.
وی گفت: راهبرد کلی دولت این است که از فرصت ایجاد شده برای ملت ایران در جهت ارتقا سطح فناوری به فناوری بین المللی دست یافت و بتوان از موقعیت جغرافیای سیاسی ایران در جهت شبکه سازی حمل و نقل به نحوی که ایران در کانون این شبکه قرار گیرد، استفاده کرد.
آخوندی با تاکید بر دسترسی به تکنولوژی های برتر جهان در حمل و نقل یادآور شد: ریل در سطح دنیا در حال تحولات بسیار بزرگ است، به طوری که سرعت 250 کیلومتر در ساعت در کشورها رایج شده است و باید به سرعتی بالاتر از این میزان دست یابیم.
وزیر راه و شهرسازی افزود: وقتی به سمت ریل با سرعت بالا می رویم کل سیستم حمل و نقل درون و برون شهری متحول می شود و سبک زندگی تغییر می کند.
وی با بیان این که مبنای تفکر راه آهن سریع السیر حمل و نقل درون شهری است، بیان کرد: اگر بتوانیم سیستم درون شهری را تغییر دهیم می توانیم از این سیستم حمل و نقل سریع السیر استفاده کنیم وگرنه فایده ای نخواهد داشت.
منبع:ایرنا