به گزارش خبرنگار دانشگاه خبرگزاری دانشجو فانی آموزش و پرورش عصر امروز در همایش تبیین دستاوردهای فرهنگی دولت تدبیر و امید که به میزبانی کتابخانه ملی برگزار شد در مورد امنیت فرهنگی به جای فرهنگ امنیتی تصریح کرد: ما در تلاش بودیم در این سه سال که از دولت تدبیر و امید می گذرد زمینه های اظهارنظر همکاران، معلمین، دانش آموزان و اولیای انها را فراهم کنیم.
وی با تاکید براینکه با تشکل های معلمی جلسات متعددی داشته ایم تصدیق کرد: ضمن آنکه با تشکل های معلمی جلسات داشته ایم با تشکل های دانش آموزی چون بسیج، سازمان جمعیت جوانان هلال احمر، اتحادیه دانش آموزان اسلامی جلساتی را برگزار کرده ایم که تلاش بر این بوده تا زمینه های توسعه مشارکت مجموعه معلمی و دانش آموزان را فراهم کنیم.
وی با اشاره به تهیه منشور داوطلبان خدمت در آموزش و پرورش اظهار داشت: برای تغییر بنیادین گرایش از نگاه سلیقه ای و سلبی به رویکرد حرفه ای و حراست از نگاه مچ گیرانه و تفتیش عقاید به نگاه حمایتی و منافع سازمانی این اقدام انجام گرفته است.
وی افزود: هم چنین امید بخشی در جامعه معلمان و دانش آموزان از نمونه های دیگر سیاست های امنیت فرهنگی به جای فرهنگ امنیتی است.
فانی با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری که آموزش و پرورش دارای 40 میلیون مخاطب است اظهار داشت: آموزش و پرورش تا به حال 1 میلیون معلم، 13 میلیون دانش آموز و 26 میلیون اولیا و مربیان دانش آموزان است و حداقل دارای 40 میلیون مخاطب می باشد ما در تمام نقاط کشور مدرسه داریم و در سراسر کشور 105 هزار مدرسه وجود دارد.
وزیر آموزش و پرورش با اشاره به این که پرچم جمهوری اسلامی ایران بالای سر تمام مدارس کشور وجود دارد اضافه کرد: غیر از مدرسه هیچ نهاد حاکمیتی در کشور وجود ندارد که در تمام نقاط کشور فعالیت کنند آموزش و پرورش باید از توان همه نهادها چه نهادهای دولتی و چه نهادهای مردمی استفاده کند.
وی در مورد سیاست های توسعه مشارکت در آموزش و پرورش تصریح کرد: با 25 دستگاه مختلف تفاهم نامه همکاری امضا کرده ایم که امکانات فراوانی را به سمت آموزش و پرورش سرازیر کرده اند و با خیلی از نهادهای دولتی و غیردولتی جلسات متعددی را گذاشته ایم.
فانی در مورد افزایش میزان حضور موثر مردم در توسعه غیردولتی اظهار داشت: در ابتدای دولت تدبیر و امید سهم مدارس دانش آموزان غیردولتی کمی بیش از 8 و نیم درصد بوده است اما این سهم امروز غریب به 12 درصد می باشد .
وزیر آموزش و پرورش با اشاره به پیگیری و اجرای قانون شوراهای آموزش و پرورش خاطر نشان کرد: قانون شوراها جزء قانون های مترقی می باشد که به ما کمک می کند از امکانات موجود در جامعه بهره ببریم و گامی در جهت تمرکز زدایی در آموزش و پرورش می باشد.
وی اضافه کرد: در این دولت تلاش کرده ایم تا از قانون شوراها استفاده کنیم و حداقل ماهی یک بار در استان ها با مسئولیت استانداران و فرمانداران تشکیل جلسه دهند.