اخبار دانشگاهی را از «کانال اخبار دانشگاهی SNN.ir» دنبال کنید
وثوقی معاون دانشجویی دانشگاه صنعتی شریف در گفتوگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجو درخصوص نظرسنجی اخیر خبرگزاری دانشجو درباره تاثیر رای دانشجویان در ارزشیابی اساتید و ایجاد حس بی اعتمادی دانشجویان نسبت به عدم تاثیر نظر آنها گفت: این طور هم نیست نظرسنجی دانشجویان برای ارتقای پایه اساتید مورد توجه قرار میگیرد و براساس نمرات دانشجویان اساتید ارزیابی میشوند.
وی ادامه داد: شاید دلیل بی اعتمادی دانشجویان نامحسوس بودن تاثیر نظرات آنها در نظرسنجی ارزیابی اساتید است که روی آن کم کار شده است؛ اما دانشجویان بدانند که اگر براساس نظرسنجی استادی نمره کمتر از حد نصاب را کسب کند آن دانشکده یا دانشگاه موظف است درس مورد نظر را به آن استاد ارائه ندهد.
وثوقی در خصوص نحوه ارزیابی اساتید در دانشگاه صنعتی شریف خاطرنشان کرد: قبل از ایام امتحانات در آخرین جلساتی که منتهی به روزهای امتحان است از سوی معاونت آموزشی دانشگاه مسئولینی با پرسش نامههای مشخص در این خصوص وارد کلاسها میشوند و آنها را میان دانشجویان توزیع میکنند.
معاون دانشجویی دانشگاه صنعتی شریف در پاسخ به این سوال که چرا علی رغم این که در آیین نامه آموزشی دانشگاهها گفته شده برگه امتحانی دانشجویی که به نمره خود اعتراض دارد باید به او نشان داده شود اما اغلب اساتید این کار را نمیکنند گفت: در دانشگاه ما نمرهها در پورتال تا سه روز نهایی نمیشوند و دانشجویان فرصت اعتراض دارند. بعضی اساتید هستند که به راحتی برگه دانشجویان را در این پروسه به آنها نشان میدهند اما بعضی دیگر از اساتید که از نشان دادن نمرات امتحانی امتناع میکنند در واقع آنها حوصله دانشجویان را ندارند.
وی تصریح کرد: دانشگاههای ما مکانیزیمی را برای این شرایط مشخص نکردهاند که حتی اگر استادی جواب اعتراض دانشجویان را نداد باید چگونه با آن برخورد شود. همان طور که میدانید استاد اولین کسی است که نمره را مشخص و آن را صادر میکند به همین خاطر ما امیدواریم همه اساتید در این زمینه عادل باشند و کار خود را درست انجام دهند.
وثوقی هم چنین در پاسخ به این سوال که اساتید چند درصد نمره امتحانی پایان ترم را به صورت کتبی و چند درصد را به صورت عملی میتوانند از دانشجو بخواهند گفت: اساتید در این زمینه سلیقهای عمل می کنند و هیچ قانون دیکته شده ای برای این مسئله تدوین نشده است. هر استادی برای نمره دادن سیاستی دارد و این استاد است که مشخص میکند برگه پایان ترم چند درصدش کتبی و چند درصد به کارهای عملی طول ترم اختصاص یابد.
گاهی واقعا عنوان درس یا منابع و سرفصل ها با عنوان رشته و دوره بی ارتباط یا کم ارتباط است.
همچنین گاهی نحوه امتحان و سوالات سخت یا آسان در یادگیری و آموزش دانشجچویان و اثربخشی آموزشی موثر است.
بالاخره برای بالابردن کیفیت آموزشها و اثربخشی دوره و درس ها که در کار و زندگی دانشجویان و پیشرفت علمی آنها تاثیرگذار است باید مورد ارزیابی قرار بگیرد و هر ترم سنجش و پایش شود.
دانشجو به هر دلیلی حاضر شده سر میز شاگردی بنشیند و شاگردی کند. استادان باید قدر این فرصت را بدانند و برای آموزش علمی و هم تربیت اخلاقی و رفتاری دانشجو از این فرصت استفاده کنند و بهره ببرند.