به گزارش گروه فرهنگی خبرگزاری دانشجو؛ علی قربانی دبیر این جشنواره با اعلام این خبر افزود: این رویداد سینمایی در قالب بخشهای «مسابقه سینمای100 ثانیهای ایران» شامل دو بخش «اصلی» و «در مسیر تجربه» در زمینه های مستند، داستانی، پویانمایی و مسابقه سینمای 100 ثانیه ای جهان در زمینه آثار مستند، داستانی، پویانمایی طراحی شده است.
وی ادامه داد: جشنواره بین المللی فیلم 100 در این دوره در سه محور موضوعی «اخلاق و سبک زندگی»، «اخلاق و فرهنگ کار»، «اخلاق و اقتصاد مقاومتی» برنامه ریزی شده و فیلم ها باید ملهم از این سه محور کلی تولید شده باشند.
وی ضمن تشریح موضوعات جشنواره اضافه کرد: موضوع «اخلاق و سبک زندگی» شامل ترويج مفاهيم اخلاقي همچون: قانون مداری، گذشت، سعه صدر، ايثار و... ترويج الگوي انسان انقلاب اسلامي، خانواده الگوي ايراني اسلامي، فرهنگ اصيل ايراني و نگاه دوباره به زندگي و زدودن غبار روزمرگي می شود. موضوع «اخلاق و فرهنگ کار» ، شامل مفاهیمی چون: کارآفريني و کسب و کارهاي نوين، تجاري سازي ايده هاي نو و توليد ثروت از علم، فرهنگ صحيح انجام کار و حمايت از صنايع دستي و هنرهاي سنتي ايراني می شود و محور «اخلاق و اقتصاد مقاومتی» در برگیرنده مضامین و مفاهیمی چون: حمايت از توليد کالا و خدمات دانش بنيان ايراني، فرهنگ توليد محصولات باکيفيت ايراني، پويش ملي و حمايت مردمي از توليد کالا و خدمات دانشبنيان باکيفيت ايراني، تأثيرات مخرب خريد کالاهاي خارجي و واردات بي رويه و غير قانوني (قاچاق کالا) می گردد.
دبیرجشنواره بینالمللی فیلم 100 خاطرنشان ساخت: فیلم 100 یک پیام در عصر رسانه هاست. در جهان کنونی که جهان ارتباطات نامگذاری شده، کمتر حرکتی است که از چشم تیزبین رسانهها و وسایل ارتباط جمعی دور مانده باشد. مخاطبان نیز براساس علایق و سلایق خود دست به انتخاب رسانۀ مورد علاقهشان میزنند، هرچند که بمباران اطلاعات فرصت را برای تشخیص سره از ناسره محدود میکند، اما پیام مناسب و شاخص همیشه بر اذهان عمومی تأثیرگذار خواهد بود.
وی اضافه کرد: در عصر ارتباطات، پیام میتواند در قالب هنر خود را نمایان سازد و این مسئله تأثیرگذاری و جذب مخاطب را افزایش میدهد و از سویی دیگر، این پیام هر چقدر با ظاهری آراستهتر و کوتاهتر بیان شود، مخاطبان بیشتری خواهد داشت و تأثیری افزونتر.
به گفته وی؛ در این میان، هنر سینما چه از لحاظ تأثیرگذاری و چه مخاطبان انبوه در رتبۀ نخست قرار میگیرد. داشتن پیام و این مسئله که فیلمساز تا چه میزانی میتواند در یک زمان کوتاه این پیام را منتقل کند از مشخصههای اصلی فیلمهای 100 ثانیهای است. چه بهتر که این پیام برپایه نگاهی اخلاق مدارانه عنوان شود، وی اظهار داشت: اخلاق مسئله موردنیاز جامعه ما و نیاز جوامع امروز بشری است.
دبیر جشنواره فیلمهای 100 ثانیهای گفت: ساخت فیلمهایی با زمان حداکثر 100 ثانیه در کوتاهترین زمان ممکن و با کلیتی منسجم کاری بسیار مشکل است و فیلمساز می باید داستانی را بیان کند که آغاز، میانه و پایان داشته باشد و بتواند روی مخاطب تأثیر بگذارد.
وی افزود: فیلم 100 یک فیلم کامل است با تمام مشخصات یک فیلم و با تکیه به دو عنصر ایجاز و خلاقیت، نه یک تیزر تبلیغاتی است، نه نماهنگ و نه بخشی از یک فیلم بلند. فیلم 100 ثانیهای رسانهای نو و مناسب است برای ابزارهای جدید که با قابلیت تأثیرگذاری بسیار بالا در جهان پرشتاب و پرهیاهوی امروز میتواند ثانیههایی مخاطب بیوقت و کم حوصله را به خود مشغول کند و در کنار انتقال مفهوم و پیام خود لذت بصری و زیبایی شناسانه هم به او هدیه کند.
شایان ذکر است سینماگران علاقمند تا پایان دی ماه می توانند آثارشان را به دبیرخانه جشنواره به نشانی: تهران،خیابان سمیه، نرسیده به خیابان حافظ، حوزه هنری، طبقه منفی یک، دبیرخانه مرکزی جشنوارههای حوزه هنری ارسال نمایند. همچنین، شماره های زیر جهت کسب اطلاعات بیشتر معرفی شده است:
تلفن دبیرخانه: 5-02184172204، تماس با کارشناس: 2-02184172201، فاکس: 02184172203