گروه ورزشی خبرگزاری دانشجو_صادق رضایی، اتحادیه جهانی کشتی برای اینکه کشتی را هیجانی کند دست به تغییر قوانین میزند که آخرین تغییرات در کلاس داوران درجه یک S جهان در صوفیا بلغارستان انجام شد و از کشورمان: محمد ابراهیم امامی رئیس کمیته داوران، اردوان صاحب و محمد مصلایی پور حضور داشتند. برای بررسی این تغییرات گفت و گوی تفصیلی با محمد ابراهیم امامی داشتیم که با هم پی میگیریم.
سیدبندی قهرمانان، جذابیت کشتی را بالا می برد
امامی در خصوص تشکیل برگزاری این کلاس اظهار داشت: به دعوت اتحادیه جهانی کشتی در ایام نوروز کلیه داوران درجه یک S جهان ، در صوفیا بلغارستان به مدت 2 روز با آخرین تغییرات و مقررات جدید آشنا شدند. یکسری از مقررات در حال اجرا است؛ مانند کشتی آزاد، قبلا اخطار با یک امتیاز میدادند، الان مانند کشتی فرنگی 2 امتیار می دهند.( به کشتی گیری که فرار از فن داشت یک اخطار میدادند و به کشتی گیر مهاجم 2 امتیاز) در کشتی آزاد امتیاز های 1-2 و 4 امتیازی داشتیم. اگر فنون زیبا هم زده میشد 5 امتیاز نمیدادند، تنها در کشتی فرنگی 5 امتیازی داشتیم که الان در کشتی آزاد هم 5 امتیاز تعلق گرفت.
رئیس کمیته داوران ادامه داد: اتحادیه جهانی کشتی برای هجومی تر کردن کشتی میخواهد کشتی گیران منفی، کسانی که کاملا در لاک دفاعی فرو می روند آنها را به حرکت وا دارند و نسبت به قبل تهاجمی کنند. به همین دلیل با کشتی گیری که دائما پنجه میگیرد و یا با حریف درگیر نمیشود و فاصله میگیرد و به نوعی از کشتی گرفتن فرار میکند به صورت سختگیرانه برخورد و بعد از یک تذکر اولیه، در صورت تکرار وضعیت کشتی منفی، داوران کشتی گیر خاطی را با اختیار و 2 امتیاز مجازات میکنند. شرایط بعد، داوران سختگیرانه تر به نسبت گذشته با سیستم تدافعی کشتی گرفتن مقابله خواهند کرد. مورد دیگر در شرایطی که رئیس تشک با رای داور و قاضی موافق نباشد. ابتدا آنها را برای مشاوره دعوت میکنند، اگر چنانچه داور و قاضی با رای رئیس تشک موافقت نکردند رئیس تشک این حق را دارد قبل از چلنج مربیان به اتفاق داور و قاضی فیلم مسابقه را در تلویزیون کوچک کنار تشک بازبینی کنند، این بازبینی حق چلنج مربیان و کشتی گیران را از بین نخواهد برد. پس از رای صادره و ثبت در تابلو اسکور بورد، مربیان و کشتی گیران میتوانند چلنج را بیندازند و هیات ژوری فیلم مسابقه را بازبینی کند.
محمد ابراهیم امامی افزود: در قانون جدید امکان دریافت کارت زرد از سوی داوران امکان پذیر است. برای مثال هنگام بالا بردن دست کشتی گیر پیروز از سوی داور اگر کشتی گیر بازنده در کنار داور قرار نگیرد، پس از تذکر داور و در صورت بی توجهی کشتی گیر بازنده، داور به کشتی گیر خاطی کارت زرد نشان میدهد و اگر مجددا از دستور داور تمرد کند، دیسکالیفه و از دور رقابت ها حذف خواهد شد، حتی اگر این حرکت غیرقانونی در فینال مسابقات باشد. زمان مصدومیت همراه با خونریزی از این به بعد حداکثر 4 دقیقه خواهد بود.
امامی تصریح کرد: تغییر دیگر در کشتی آزاد ، زمانی که کشتی گیر ، کم کار میشود و 30 ثانیه با شرایط گذشته پا برجاست و تایم فعالیت وجود دارد، اما اگر در 30 ثانیه امتیازی رد و بدل نشود کشتی گیر مدافع فقط با یک امتیاز مجازات خواهد شد (قبلا اخطار هم به او تعلق میگرفت) ضمن اینکه کشتی در پایان 30 ثانیه فعالیت قطع نخواهد شد. تغییر دیگر در کشتی فرنگی، ضمن مبارزه شدید داوران با سر گذاشتن و پنجه گرفتن که کشتی منفی خواهد بود و مدافع با اخطار و 2 امتیاز مجازات میشود. البته این حق را به کشتی گیر مدافع داده اند زمانیکه مجری، مدافع را از تشک لیفت کرد، مدافع بتواند با فشار یک دست، بر روی سینه یا دست حریف ( قسمت های مجاز) از خود دفاع کند( در گذشته با یک دست دفاع کردن بدین شکل خطا بود) این قوانین در بلغارستان مصوب شد و قابل اجرا است. دو مورد دیگر قانون، بصورت پیشنهاد از سوی اتحادیه جهانی کشتی اعلام شده و قرار است در چند تورنمنت معتبر دنیا بصورت آزمایشی اجرا شود و در صورتیکه مورد موافقت قرار بگیرد از سال 2018 اجرایی خواهد شد.
این دو مورد عبارت است از:
1-افزایش اوزان کشتی آزاد و فرنگی بزرگسالان به 10 وزن( قبلا 8 وزن بوده است) هر دو رشته آزادو فرنگی مشابه یکدیگر شد.
2-طرح برگزاری مسابقات هر وزن در 2 روز، انجام مراسم وزن کشی با 2 کیلوگرم ارفاق در صبح روز دوم
امامی در خصوص تغییرات قوانین و کمک به جذاب شدن کشتی گفت: این تغییرات به زیبا تر شدن و تهاجمی شدن کمک میکند و جلوگیری میکند از سیستم تدافعی کشتی گیران، هر چقدر در کشتی فنون بیشتری رد و بدل شود و کشتی گیران در صدد اجرای فن برآیند و از لاک دفاعی بیرون بیایند، تماشاگران اشتیاق بیشتری برای تماشا و حضور در سالن مسابقات از خود نشان میدهند.
وی در مورد سید بندی قهرمانان جهان افزود: طرح سید بندی که اخیرا از طرف اتحادیه جهانی کشتی اعلام شده ، میتواند برای جذاب تر شدن رقابتهای کشتی تاثیر مثبت داشته باشد ، زیرا کشتی گیران برای بدست آوردن رنکینگ بهتر تلاش میکنند. در رقابتهای مهم به غیر از مسابقات جهانی مثل مسابقات قاره ای و یا تورنمت های بین المللی معتبر و مد نظر اتحادیه جهانی کشتی حضوری فعال داشته باشند . و کشتی گیران برتر و دارای رنکینگ بهتر در طرح جدید به طوری در جدول مسابقات قرار میگیرند که تماشاچیان در دور پایانی مسابقات شاهد فینالی جذاب با حضور برترینهای واقعی هر وزن خواهند بود .
رئیس کمیته داوران در پایان افزود: امیدواریم اتحادیه جهانی کشتی، بررسی های لازم و کارشناسی کامل بر روی مقررات جدید انجام بدهد و در شرایطی که اطمینان دارد این قانون حداقل تا پایان المپیک 2020 تغییر پیدا نمیکند آن وقت مصوب کند که مجبور به تغییر مجدد ان نشود. به دلیل اینکه تغییر مکرر قوانین، کلیه اضلاع کشتی ، شامل: مربیان، کشتی گیران، داوران و علاقمندان به کشتی را سردرگم میکند و تغییر مجدد آن نشود و تیم های ملی کشتی کشورهای مختلف، به خصوص کشورهای صاحب کشتی مانند: ایران، روسیه، ترکیه، آمریکا و . . . بتوانند بر مبنی این مقررات سیستم برنامه تمرینی خود را طراحی و اجرا نمایند .