اخبار دانشگاهی را از «کانال اخبار دانشگاهی SNN.ir» دنبال کنید
به گزارش خبرنگار دانشگاه خبرگزاری دانشجو، فخرالدین احمدی دانش آشتیانی، وزیر آموزش و پرورش در دومین همایش ملی آموزش عالی (آموزش سرآمدی) که در تالار علامه امینی دانشگاه تهران در حال برگزاری است گفت: در ایران نیازمند تحول در نگرش و عمل در بحث آموزش هستیم. زمانی که بحث توسعه در کشورها مطرح میشد ابتدا بر سرمایههای فیزیکی و طبیعی تاکید میشد بعد سرمایه های انسانی مطرح شد و عنوان میشد برای بکارگیری منابع طبیعی نیازمند توجه به سرمایههای انسانی هستیم.
وی افزود: در این مقطع تاریخی عنوان میشود که اهمیت سرمایه های اجتماعی موضوع مهمی است سرمایهای که در روابط بین اجتماع توام با اعتماد مطرح میشود به سرمایه فرهنگی نیز اطلاق میشود و در برنامههای توسعه پایدار موضوع سرمایههای فرهنگی مورد توجه است.
وزیر آموزش و پرورش آموزشی را با کیفیت دانست که بر سه سرمایه انسانی، اجتماعی و فرهنگی تاکید داشته باشد و گفت: امروزه در دنیا کشورهایی در مسیر توسعه پایدار قرار دارند که سرمایه گذاریهای کلانی در امر آموزش داشته باشند و مفهوم توسعه را زندگی با کیفیت برای انسانها میدانند نیازمند تغییر بینش و نگرش در امر آموزش هستیم باید این پرسش مطرح شود که در آموزش و پرورش چه اندازه این اهداف در آموزش و برنامه ریزی درسی وجود دارد.
وی ادامه داد: با مولفان کتابهای درسی که صحبت می کردم و از حجم بالای کتب انتقاد میکردم بیان میکردند که باید این محتواها یاد گرفته شود و این موضوع کاملا با نگرش کمی دیده میشود اگر می خواهیم روی کیفیت آموزش تاکید کنیم باید تحقیق شود که در برنامه درسی با چه رویکردهایی، چه اهدافی را دنبال میکنیم.
آشتیانی اهداف، محتوا، شیره آموزشی و ارزشیابی را رکنهای برنامه درسی برشمرد و تصریح کرد: هدف برنامه درسی کسب شایستگیها است و این پرسش مطرح میشود که در آموزش شایسته محور چه اندازه توانسته ایم این اهداف را دنبال کنیم. در برنامه های آموزشی موفق دنیا بر این موضوع تاکید دارند که اگر دانش آموزی می خواهد تربیت شود باید توسعه پایدار در وی تقویت شده آن را بشناسد و برای یک زندگی باکیفیت آماده باشد.
وی در ادامه افزود: در بحث محتوای آموزشی در آموزش و پرورش مشکلات زیادی داریم اولین مسئله در محتوای آموزشی این است که محتواها انگیزه درونی دانش آموز و دانشجو را دنبال نمی کند و میل به یادگیری را در آنها به وجود نمی آورد و باید آموزش با یادگیرنده ارتباط برقرار کند و اگر چنین نشود، حافظه مداری مطرح می شود موضوعی که در محتواها به دلیل افزایش حجم از یادگیری عمیق غافل شده ایم.
وزیر آموزش و پرورش با انتقاد از اینکه یک محتوا را در سراسر کشور آموزش می دهیم اظهار داشت: برای آنکه آموزش انگیزه درونی یادگیرنده را تقویت کرده و با آن ارتباط برقرار کند باید به مسائل بومی و منطقه ای در تولید محتوای آموزشی توجه شود. به عنوان مثال فارغ التحصیلان استان سیستان و بلوچستان باید به ظرفیت های تاریخی و جغرافی استان خویش آشنا باشند و مقتضیات بومی خویش ملاک باشد.
وی به موضوع آموزش در کشور آمریکا اشاره کرد و افزود: در این کشور مطرح می شود که مهمترین مسئله، هویت و امنیت است و اعلام می کنم که با آموزش می توانیم هویت و امنیت را تامین کنیم.
آشتیانی موضوع مهاجرت افراد از مناطق کم برخوردار به مناطق پُر برخوردار را از جمله دلایل آموزش متمرکز دانست و افزود: باید تولید محتوای متمرکز به اتمام برسد. یکی از مسائلی که آموزش و پرورش را تحت تاثیر قرار داده گزینش از مدرسه به آموزش عالی است که بحث شایسته محوری در فرآیند مسائل دیده نمی شود و دچار این آموزش غیرمؤثر کنکور محوری شده ایم.
وی در ادامه اظهار داشت: در بعضی از کشورهای پیشرفته دانش آموز یا دانشجو محتوای آموزشی را در بیرون از کلاس درس به عنوان مثال در صنعت و یا در طبیعت آموخته و آن مسائل را در کلاس درس به بررسی و تجزیه و تحلیل میپردازد.
وزیر آموزش و پرورش بیان داشت: ارزشیابی یک خروجی نیست بلکه باید یک فرآیند یادگیری لحاظ شود امروزه سه نوع ارزشیابی، ارزشیابی از یادگیری، ارزشیابی برای یادگیری و ارزشیابی به عنوان یادگیری مطرح می شود.
وی در پایان خاطرنشان کرد: نیازمند تغییر بینش و نگرش در برنامه درسی هستیم و در عمل هم باید تغییر ایجاد شود تا با بهره گیری از آموزش با کیفیت و با سرمایه های انسانی، اجتماعی و فرهنگی توسعه پایدار از کشور به وجود آید.