مرکز پژوهشهای مجلس پیشنهاد داد که استراتژی صنعت خودروی ایران تحت رویکرد تمرکز بر تغییرات بازار خودرو و ورود بازیگران جدید، تمرکز بر امور تحقیق و توسعه، و تنوعبخشی خدمات پس از فروش در طول چرخه عمر محصول، بازطراحی و تدوین شود.
به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری دانشجو، دفتر مطالعات انرژی، صنعت و معدن مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی، طی گزارشی که ترجمه و تلخیصی از گزارش موسسه «هنکنزی» است دورنمای صنعت خودروسازی جهان را در افق ۲۰۳۰ میلادی را با عنوان «صنعت خودرو در افق ۲۰۳۰» هدف این مطالعه را بررسی دورنمای صنعت خودرو در افق ۲۰۳۰ میلادی را در اثر تحولات چهارگانه فناوریمحور شامل شیوههای متعدد سفرهای درون شهری، خودروهای خودران، تمام برقیسازی و سرویسهای تبادل مورد مطالعه قرار داد.
این گزارش تصریح میدارد:
«یافتههای این مطالعه نشان میدهد که بر پایه تحولات چهارگانه فناوریمحور، منابع درآمدی خودرو متأثر از رانندگی با روشهای اشتراک گذاری سفر، سرویسهای تبادل داده، ارتقای فناوری و بهکارگیری مدلهای نوین کسب و کار تا سال ۲۰۳۰ میلادی، حدود ۵ / ۱ تریلیون دلار یعنی معادل ۳۰ درصد افزایش مییابد.
از طرفی پیشبینی شده است از هر ۱۰ خودرو فروخته شده در سال ۲۰۳۰ میلادی، یک خودرو در قالب اشتراکگذاری سفر به فروش میرسد. همچنین در صورت رفع موانع تکنولوژیکی و مسائل قانونی، تا ۱۵ درصد از خودروهای فروخته شده در سال ۲۰۳۰ به خودروهای تمام خودران اختصاص خواهد یافت. دورنمای خودروسازی جهان حکایت از توسعه خودروهای برقی و تبدیل به خودروهای قابل رقابت و مناسب در بازار افق ۲۰۳۰ دارد.
همچنین الزام به رقابت و همکاری با رقبا در حوزههای مختلف و تمرکز بازیگران جدید صنعت خودرو در بخش کوچکی از زنجیره ارزش از ویژگیهای صنعت خودرو در افق ۲۰۳۰ است».
گزارش مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی در ادامه پیشنهاد داده است که استراتژی صنعت خودروی ایران تحت رویکرد تمرکز بر عواملی همچون تغییرات بازار خودرو و ورود بازیگران جدید، تمرکز بر امور تحقیق و توسعه، طراحی و مهندسی و توسعه سیستمهای نرمافزاری، تقویت صنایع مرتبط و تجهیز شبکه تامین و تنوع بخشی خدمات پس از فروش در طول چرخه عمر محصول، بازطراحی و تدوین شود.