به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری دانشجو، براساس بودجه پیشنهادی دولت، برای وزارت آموزشوپرورش در لایحه بودجه سال 97 اعتباری معادل 35 هزار 984 میلیارد و 704 میلیون و 700 هزار تومان اختصاص یافته است.بودجه استانی آموزشوپرورش در سال 97، 33 هزار میلیارد و 153 میلیون و 400 هزار تومان و برای اعتبارات اجرایی این وزارتخانه دو هزار و 831 میلیارد و 304 میلیون و 700 هزار تومان اختصاص یافته است.
در حالیکه وزاری اسبق آموزشوپرورش و کارشناسان آموزشی وضعیت بودجه سال 97 این وزارتخانه را رضایتبخش نمیدانند، علی الهیار ترکمن معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی وزارت آموزشوپرورش معتقد است «اگر در سال 97، 36 هزار میلیارد تومان اعتبار به ما بدهند بدون اجرای احکام برنامه ششم توسعه با کسری مواجه نخواهیم شد البته شاید مطالبات پرداخت نشده داشته باشیم اما این بدین معنا نیست که کسری بودجه خواهیم داشت.»
وی همچنین درباره کاهش سهم آموزش و پرورش از بودجه عمومی دولت به 8 درصد میگوید« افرادی که این مسئله را بیان میکنند فقط جدول هفت بودجه را در نظر میگیرند و به صورت میانگین سهم بودجه مصوب آموزش و پرورش از بودجه عمومی دولت, 9.5 درصد است و با پیش بینی عملکرد به 11.7 درصد میرسد برهمین اساس سهم آموزش و پرورش از بودجه عمومی دولت 9.5 درصد بوده و کاهش نیافته است.»
* بودجه سال 97 فقط پاسخگوی پرداخت حقوق معلمان
البته محمود فرشیدی وزیر اسبق آموزشوپرورش معتقد است که بودجه تعیین شده برای وزارت آموزشوپرورش در سال 97 در خوشبینانهترین حالت کفاف پرداخت حقوق معلمان را میدهد همچنین آموزشوپرورش امسال حدود 6 هزار میلیارد تومان کسری بودجه دارد و علت تمام این مسائل عدم اعتمادی است که بین تأمین کنندگان اعتبار و وزارت آموزش و پرورش وجود دارد.
حمایت میرزاده سخنگوی کمیسیون آموزشو تحقیقات مجلس نیز نظر مثبتی را نسبت به بودجه آموزشوپرورش در سال 97 نداشته و میگوید: آموزشوپرورش در پایان سال 96 حدود 10 هزار میلیارد تومان بدهی به معلمان خواهد داشت که اگر تا پایان امسال تکلیف آن را مشخص نکند این بدهی به سال 97 منتقل میشود. طرح رتبه بندی معلمان باید از اول مهر 97 اجرا شود از سوی دیگر آموزش و پرورش باید بتواند پاداش پایان خدمت بازنشستگان را پرداخت کند که با این بودجه تحقق آنها ممکن نیست بنابراین باید منابع درآمدی جدید برای آموزشوپرورش پیدا کنیم؛ اگر قیمت حاملهای انرژی افزایش یابد بخشی از آن را به آموزشوپرورش اختصاص خواهیم داد و ناگزیریم از این جیب برداشته و به جیب دیگر واریز کنیم.
* ابهامات بودجه آموزشوپرورش در سال 97
هماکنون درباره بودجه سال 97 چند موضوع مطرح است، کاهش محسوس اعتبار سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس و وضعیت تخریب و مقاوم سازی مدارس فرسوده کشور، تعریف نشدن اعتبار مشخص برای بحث رتبهبندی معلمان و وضعیت اجرای آن در سال آینده و وضعیت پرداخت پاداش پایان خدمت بازنشستگان است از سوی دیگر با توجه به اینکه بیشتر بودجه استانی آموزشوپرورش در سال 97 صرف پرداخت حقوق میشود آیا بودجهای برای سایر بخشها از جمله فعالیتهایی مانند کیفیتبخشی باقی میماند؟
در همین رابطه علی الهیار ترکمن معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی وزارت آموزشوپرورش درباره لایحه بودجه سال 97 درباره تحلیلها و اظهار نظرهایی که در خصوص لایحه بودجه بصورت عام و اعتبارات وزارت آموزشوپرورش بصورت خاص انجام شده است، میگوید: تصویب لایحه بودجه در کمیسیون تلفیق از بررسی جداول کلان منابع و مصارف دولت آغاز شده و متعاقب آن نمایندگان مجلس، کلیات لایحه را به رای میگذارند. یکی از اختیارات نمایندگان مجلس، تغییر پارامترهای اقتصادی و به تبع آن، ایجاد منابع جدید درآمدی و توزیع آن بین بخشهای مختلف است، علت حضور نمایندگان دولت در مجلس ناشی از همین اختیار قانونی است و نمایندگان دولت سعی میکنند در قالب مشاور در کنار نمایندگان حضور داشته باشند تا بتوانند برای ایجاد منابع پیش گفته و توزیع منطقی آن کمک کنند.
وی میافزاید: خوشبختانه با اقدامات و پیگیریهای بهعمل آمده، اعتبارات ملی آموزشوپرورش از رشد قابل توجهی در لایحه بودجه برخوردار شده است که میتواند در اجرا، رافع بسیاری از مشکلات فعلی باشد. نیاز اعتبارات استانی آموزشوپرورش در سال 97 بدون احتساب پاداش پایان خدمت بازنشستگان و بدون احتساب احکام قانون برنامه ششم توسعه, 36 هزار میلیارد تومان خواهد بود که که دولت برای تامین آن مکانیزم دو مرحلهای را انتخاب کرده است:33 هزار و 100 میلیارد تومان در لایحه پیش بینی شده و حدود سه هزار میلیارد تومان دیگر به استناد جزء 2 بند ط ماده 28 قانون الحاق 2 در حین اجرای بودجه تامین خواهد شد، دولت این موضوع را بصورت رسمی به مجلس شورای اسلامی اعلام کرده است.
* وضعیت رتبهبندی معلمان در سال 97
معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی وزارت آموزشوپرورش ادامه میدهد: وزارت آموزشوپرورش تنها دستگاهی است که پاداش پایان خدمت بازنشستگان سال 95 خود را بصورت کامل پرداخت کرده است، برای ادامه این روند و پرداخت پاداش بازنشستگان سال 96، مبلغ سه هزار و 520 میلیارد تومان به استناد بند و تبصره 4 در لایحه پیش بینی شده است که این دغدغه را نیز رفع خواهد کرد.
وی میافزاید: تنها نکته باقیمانده در خصوص لایحه 97 ، تامین مالی اجرای احکام قانون برنامه ششم است که مهمترین آن موضوع رتبه بندی است.البته در خصوص بار مالی اجرای رتبه بندی در حال حاضر نمیتوان نظر قطعی داد زیرا در ماده 63 قانون برنامه، اجرای رتبه بندی را منوط به ارائه لایحه از سوی دولت و تصویب مجلس کرده است. چون در حال حاضر مفروضات رتبه بندی متناسب با برنامه ششم در دسترس نیست، در صورت تصویب قانون رتبه بندی فرهنگیان، تامین بار مالی آن از طریق سازوکارهای بودجهای در حین اجرای بودجه قابل پیگیری است. به هر حال، ذکر این نکته ضروری است که لایحه بودجه در بخش آموزشوپرورش آرمانی نیست اما مبتنی بر قوانین موجود و مقدورات تدوین شده است، اینک که تصویب لایحه وارد دور نیمه نهایی شده است قطعا همکاری نزدیک دولت و مجلس بر رفع کاستیها تا حد امکان تاثیرگذار خواهد بود.