حمید شاهآبادی معاونت صدای رسانه ملی معتقد است چیزی که امروز باعث ماندگاری پیام میشود، فضای مجازی است.
به گزارش گروه فرهنگی خبرگزاری دانشجو، حمید شاهآبادی، معاونت صدای رسانه ملی که از اردیبهشت ماه سال جاری این سمت را بر عهده گرفته است، معتقد است رادیو برای پیشرفت، بیش از اینکه به تجهیزات فنی وابسته باشد به سرمایه انسانی و ساختارهای جدید تولید وابسته است. وی در این باره به تسنیم گفت: ما در حوزه انسانی از داشتههای خودمان در حوزه علوم انسانی استفاده درستی نمیکنیم. در حقیقت ادبیات فارسی و زبان سخن با مردم به پایان نمیرسد، مگر اینکه ما در این زمینه کوتاهی کنیم و متوقف شویم.
اگر یک روزگاری ساز و کارهای فنی و امکانات و تجهیزات سخت افزاری ابزار قدرت بودند، امروز این مدلها و ساختارهای جدید تولید هستند که نفوذ کلام را در مخاطب بالا بردهاند. در گذشته رادیو فقط متن، موسیقی و افکت بود، ولی امروزه قالبهای جدید و ساختارهای جدید است که میتواند مخاطب را درگیر و ارتباط موثری را برقرار کند. به همین دلیل ما باید روی بالاترین سرمایهای که داریم یعنی سرمایه انسانی کار کنیم و از آنها تولیدات جدید بگیریم.
شاهآبادی با اشاره به گسترش شبکههای مجازی و جایگاه آن در زندگی روزمره مردم گفت: «امروزه هرکسی میتواند درگاه انتشار داشته باشد. حتی یک نوجوان دبیرستانی هم میتواند با ایجاد کانال درگاه انتشار داشته باشد. این در حالی است که چند سال پیش حتی داشتن یک نشریه با تیراژ سه هزار عدد هم کار سختی به شمار میآمد؛ بنابراین چیزی که امروز باعث برتری رسانه میشود ارزش و نفوذ کلام است. در حقیقت میدان رقابت امروز، میدان تولید و محتوا است.»
معاون صدا با اشاره به اینکه در دوره جدید، معاونت صدا با شناخت جامعه آماری دقیق مخاطب و امکان سنجی قصد دارد فصل جدیدی از تولیدات را رقم بزند گفت: «همانطور که گفتم امروز پیام اصل است نه درگاه انتشار آن. در حقیقت قدرت نفوذ کلام و قدرت ماندگاری دو ویژگی است که در پیام وجود دارد. با این وجود نمیتوان در مورد فضای مجازی و دیگر ظرفیتهایی که باعث ماندگاری پیام میشوند نادیده گرفت. امتداد پیام معنایش این است که یک پیام ارزشمند که از سالها تجربه بوجود آمده، اینگونه ماندگار میشود.»
وی با بیان اینکه قدرت انتخاب مخاطب در حال حاضر تبدیل به چالش برای مردم شده است گفت: «حجم زیاد تولیدات در کشور و در فضاهای رسانهای قدرت انتخاب زیادی به مخاطب داده است. بعد مثبت این قدرت انتخاب این است که شخص میتواند در هر لحظه هر چیزی را که میپسندد انتخاب کند؛ و البته بعد منفی آن حجم زیاد دادهها است که باعث سردرگمی میشود.»
شاهآبادی با اشاره به اهمیت شبکههای اجتماعی مبتنی بر تکنولوژی داخلی در حوزه امنیت ملی گفت: «شبکههای مجازی مانند سروش باید مورد حمایت قرار بگیرند تا مورد اقبال مردم قرار بگیرند. در حقیقت این شبکهها هر چقدر کاربر پسندتر باشند باعث جذب بیشتر مخاطب میشوند.»