سرپرست سابق وزارت علوم، تحقیقات و فناوری گفت: در چند سال گذشته و به ویژه امسال دانشگاهها با عدم محقق شدن بودجه مصوب دولت مواجه شدهاند و باعث شده که دانشگاهها حتی در پرداخت حقوق پرسنلی با مشکل مواجه شوند.
به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، جلسه سخنرانی جعفر میلیمنفرد سرپرست سابق وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و معاون سابق دانشجویی آموزشی وزارت علوم با موضوع «آموزش عالی جامعه محور» در سالن کاوه دانشکده مهندسی دانشگاه زنجان برگزار شد.
میلی منفرد با بیان اینکه آموزش عالی جامعه محور یا دانشگاه جامعه محور، یعنی دانشگاهی که در خدمت حل معضلات کشور مانند مشکلات اقتصادی، آب، معضل بیکاری، آلودگی هوا، محیط زیست و … باشد، اظهار داشت: در چند سال گذشته و بویژه امسال دانشگاهها با عدم محقق شدن بودجه مصوب دولت مواجه شده اند و این موضوع باعث شده است که دانشگاهها حتی در پرداخت حقوق پرسنلی با مشکل مواجه شوند.
سرپرست سابق وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با اشاره به اینکه برخی به دانشگاه به شکل سیاسی نگاه میشود افزود: اگر دانشگاه نتواند در حل معضلات و مشکلات اساسی کشور نقش ایفا کند، نمیتواند این رنگ و بوی سیاسی را برطرف کند.
وی تصریح کرد: دانشگاه جایی است برای گفتگو، تعامل و کشف حقیقت و جاییکه به فرموده امام (ره) کارخانه آدم سازی است و بایستی مغز متفکر جامعه و پیشرو در حل معضلات مملکت باشد و اگر در شرایط فعلی دانشگاه نتواند چند مشکل اساسی و اصلی مملکت را گره گشایی کند بیشتر به انزوا کشیده میشود.
میلی منفرد خاطرنشان کرد: از سوی دیگر دانشجویان تربیت شده در این دانشگاه ها، پس از مهاجرت به کشورهای دیگر، با بهترین کیفیت و بیشترین کارایی در حل مسائل مختلف آن کشورها استفاده میشوند.
سرپرست سابق وزارت علوم، تحقیقات و فناوری افزود: سوالی که مطرح میشود این است که دلیل اصلی چیست که دانشگاهیان نتوانسته اند در حل معضلات داخل کشور نقش موثر ایفا کنند؟
وی اضافه کرد: دانشگاههای داخل در ابتدا بحث آموزش را دنبال کردند و سپس بحث پژوهش هم اضافه شد و امروزه بایستی به سمت دانشگاههای نسل سوم یعنی دانشگاه کارآفرین، دانشگاه فناور و نوآور حرکت کنیم تا بتوانیم از علم و پژوهش و فناوری، برای مملکت ارزش افزوده ایجاد کنیم.
میلیمنفرد تصریح کرد: برنامه توسعه ششم، آیین نامه اقتصاد مقاومتی و دستورالعمل جدید رئیس جمهور بر آن تاکید داشته و برای دانشگاهها نقشهایی جهت حل معضلات جامعه تعیین کرده اند.
معاون سابق دانشجویی آموزشی وزارت علوم اضافه کرد: در سال ۱۳۷۸ مصطفی معین با پشتوانه بالای جامعه دانشگاهی، قانون وزارت را مطرح کرد و از وزارت فرهنگ و آموزش عالی به وزارت علوم، تحقیقات و فناوری تبدیل شدیم و در این قانون بسیار مسائل دیده شده بود که توسط شورای نگهبان تایید نشد.
وی با بیان اینکه از سال ۱۳۸۴ تا سال ۱۳۹۲ شرایط جدیدی پیش آمد و هدف اصلی دانشگاه در توسعه فناوری و کارآفرینی به فراموشی سپرده شد و تعداد دانشگاههای دولتی، غیرانتقاعی، پیام نور و آزاد به شکل بی رویهای افزایش یافت گفت: پذیرش دانشجو در مقاطع تحصیلات تکمیلی به شکل بی رویه و بدون داشتن شرایط کافی افزایش یافت و حتی امروز هم بسیار نمایندگان هنوز تقاضای ایجاد رشته و دانشگاه در نقاط مختلف کشور را دارند.
میلیمنفرد ادامه داد: در چنین شرایطی ما در دانشگاهها با این سوالات مواجه هستیم که دانشگاه در کجای حل معضلات جامعه قرار دارد؟ با چه ساز و کارهایی دانشگاه و آموزش عالی را اصلاح کنیم تا دانشگاه بتواند به سمت استقلال و ایجاد پشتوانه مالی جدید حرکت کند و فقط به بودجه نفتی و دولتی تکیه نکند؟
سرپرست سابق وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در پایان با اشاره به اینکه امروزه با ایجاد شرکتهای دانش بنیان، کریدورهای فناوری، پارکهای علم و فناوری، مراکز رشد در دانشگاهها تلاش میشود دانشگاهها از حالت آموزشی پژوهشی به سمت دانشگاه کارآفرین، فناور و نوآور حرکت کند اظهار داشت: بایستی تلاش شود با ایجاد سرفصلهای جدید مطابق با نیازهای جامعه و در راستای حل مشکلات جامعه، تغییر ساختارهای آموزشی و ایجاد گرایشهای میان رشتهای و تغییر ذهنیتها کم کم به این سمت گام برداشته شود.