مستندساز کشورمان گفت: در شان انقلاب اسلامی نبود که در آستانه چهلمین سالگرد پیروزی اش، رسانه ملی با این کنداکتور و این برنامهها به استقبال دهه فجر برود.
گروه فرهنگی خبرگزاری دانشجو-محدثه الهی؛ همه ساله شاهد کاهش کمی و کیفی تولیدات صدا و سیما در مناسبتهای مختلف هستیم. این کاهش تولید به طور چشمگیر در ایام دهه فجر قابل مشاهده بود و به جرات میتوان گفت که اگر تولیدات مستند و گفت و گو محور را نادیده بگیریم، چند سالی است تلویزیون قدمی در ادای دین به دهه فجر بر نداشته است. دستکم با قاطعیت میتوان گفت: تعداد آثار نمایشی تولید شده در تلویزیون برای ایام سالگرد پیروزی انقلاب به «صفر» میل کرده است و این، برای رسانه ملی اتفاق خوبی نیست.
دلایل متعددی را میتوان برای این کم کاری تلویزیون بر شمرد که لازم است قبل از پرداختن به این دلایل، به خلا نوآوری در تولید محصولات و به تبع آن عدم توجه به داستانهایی که در حواشی انقلاب رخ داده و مورد غفلت قرار گرفته است اشاره کرد. داستانهایی از مبارزه دانشجویان و جنبشهای دانشجویی در داخل و خارج کشور، داستانهایی که میتوان از کتابهای خاطرات انقلابیون بیرون کشید؛ خاطرات عزتشاهی، احمد احمد، روایتهایی جذاب از رشادتهای مردم در شهرهای مختلف که پر از سوژههای ناب و بکر است و هر کدام میتوانند موضوع سریالی جذاب باشند.
ساخت سریالهایی با مضامین تکراری که عموما در بستر داستانهای عاشقانه شکل میگیرندو بعضا با تقلیل جنایات سازمان مجاهدین خلق (منافقین) هم همراه بوده اگر چه در سالهای گذشته روایت تاریخی مناسبی از انقلاب اسلامی در اذهان دهه هفتادیها نساخت، اما کولهبار گزارشهای مدیران رسانهای کشور را سنگین و سنگینتر کرد، کولهباری که امسال، اما خالی ماند.
برای پرداختن به علل خالیماندن دست رسانه ملی در دهه فجر ۹۶، به سراغ یکی از مستندسازان جوان رفتیم. ایمان گودرزی، کارگردان مستند «سنگهای شکسته» در رابطه با اعدام منافقین در سال ۶۷ و مستند «۴۴۴ روز» با موضوع اشغال سفارت امریکا، در این گفتگو نکات جالبی درباره دستهای خالی تلویزیون در دهه فجر بیان کرده.
گودرزی علت کمبود برنامههای نمایشی مناسب در دهه فجر را فشارهای مالی بر صدا و سیما دانست و گفت: «در سالهای اخیر سازمان صدا و سیما با کمبود بودجه مواجه شده و بنابراین فعاایت تلویزیون در بخش داستانی کم شدهاست..»
وی با اشاره به اقبال بیشتر به مستند در این سالها گفت: «ساخت مستند نسبت به سریال هزینه کمتری دارد و با توجه به کمبود بودجه مستند سازی بیشتر شده است.»
این مستند ساز، ناکارآمدی تلویزیون در بخش داستانی را رد کرده و اظهار داشت: «با نگاه به کارنامه افرادی که در زمینه تولید فیلم و سریال فعالیت دارند این موضوع را متوجه میشویم که میتوان فیلم و سریالهایی با کیفیت مطلوب، مانند سریال پروانه و ارمغان تاریکی تولید کرد. بنا براین اگر بودجه کافی وجود داشتهباشد میتوان محصولات با کیفیتی ساخت.»
گودرزی با اشاره به اینکه فیلم و سریال و مستند با وجود تفاوتها مکمل یکدیگرند و باید در کنار هم به مخاطب ارائه شوند، افزود: «مخاطب در لوای تماشای داستان باید مستند ببیند و این دو در کنار هم شبهات ذهنی مخاطب را برطرف میکنند. فیلم و سریالهایی هم که در رابطه با اتفاقات انقلاب هستند بر پایه مستند شکل میگیرند و با شاخ و برگ دادن به اتفاقات و اضافه کردن داستانکهای عامه پسند ساخته میشوند.»
وی با اشاره به سابقه چند ساله خود در زمینه تهیه کنندگی گفت:: «در واقع صدا و سیما با سیلی صورتش را سرخ نگه داشته. ماهم میخواهیم برنامهها را با رنگ و لعاب بیشتری ارائه دهیم، اما با این کمبودها، فعالیت نیروی متخصص و با استعداد نمیتواند اثر بخش باشد. تقریبا در همه مناسبت ها، رسانه ملی حضور پر رنگی نداشتند و مطمئنا در مناسبتهای بعدی هم به همین شکل است. اگر هم تولیدی داشته باشد، قطعا مشارکتی است و از نظر مالی از جانب شخص یا سازمانی حمایت میشود.»
او که در کارنامهی هنری اش آثاری، چون مستند «عماد» دربارهی زندگی «عماد مغنیه» را دارد، توضیحاتی در رابطه با آخرین مستندش داد و گفت: «مستند «فریاد ابوذر ها» کاری است کاملا متفاوت در مقایسه با مواردی که تا کنون پخش شده و در واقع اتفاقاتی را که زیر لایههایی از خاک خوابیده بودند بازسازی کردیم. به خاطر مشکلات متعدد، امکان پخش مستند در دهه فجر امسال وجود نداشت و پخش آن به چهلمین سالگرد انقلاب موکول شد. «فریاد ابوذرها» سرگذشت گروه انقلابی و مبارز در شهرستان نهاوند استان همدان است، که اعضای آن را دانش آموزان و جوانان ۱۹ ساله تشکیل میدادند و توسط ساواک تیرباران میشوند.»
گودرزی در پایان افزود: «گذشته از همه این مسائل، در شان انقلاب اسلامی نبود که در آستانه چهلمین سالگرد پیروزی اش، رسانه ملی با این کنداکتور و این برنامهها به استقبال دهه فجر برود.»