دبیر انجمن علمی اقتصاد شهری ایران با اشاره به آمار نگران کننده تلفات جادهای در کشور گفت: بیش از دو برابر اروپا و میانگین جهانی تلفات جادهای داریم.
به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری دانشجو سید محسن طباطبایی مزدآباد با بیان اینکه براساس آمار، به طور تقریبی سالانه ۱.۳ میلیون نفر از مردم جهان در اثر تصادفات جادهای جان خود را از دست میدهند گفت: اهمیت موضوع ایمنی جادهای در دنیای امروز به حدی است که در بطن اهداف ۱۷ گانه توسعه پایدار سال ۲۰۱۵ قرار دارد که براساس آن به کاهش میزان تلفات تصادفات جادهای به میزان نصف تا سال ۲۰۲۰ تاکید شده است.
وی ادامه داد: همچنین براساس اهداف توسعه پایدار بر توسعه سیستم حمل و نقل امن مقرون به صرفه قابل دسترس برای همگان بویژه گروههای آسیب پذیر مانند کودکان زنان و سالمندان تاکید شده است. دبیر انجمن علمی اقتصاد شهری ایران با اعلام اینکه ۹۰ درصد تلفات جادهای جهان در کشورهای کم درآمد و کمتر توسعه یافته اتفاق میافتد گفت: هزینه تصادفات جادهای در اکثر این کشورها حدود ۵ درصد تولید ناخالص داخلی آنهاست و پیش بینی میشود سوانح جادهای تا سال ۲۰۳۰ به هفتمین عامل مرگ و میر در جهان تبدیل شود.
طباطبایی خاطرنشان کرد: آمارهای بین المللی اقتصاد بهداشت و سلامت درباره علل اصلی مرگ و میر در کشورها، حاکی از آن است که در کشور ما به نحو منحصر بفردی مرگ و میر ناشی از تصادفات جادهای بعد از بیماریهای قلبی و مغزی به عنوان سومین عامل مرگ و میر و دومین عامل مرگ زودرس در کشور معرفی شده است.
وی افزود: در حالیکه این عامل در کشورهای پیشرفته جزو ده عامل اول نیست و حتی در کشورهایی مانند چین و برزیل و هند نیز عامل هشتم است.
به گفته این مدرس دانشگاه تهران، میانگین جهانی مرگ و میر در اثر تصادفات جادهای حدود ۱۷ مورد به ازای صدهزار نفر جمعیت است این عدد برای کشورهای اروپایی حدود ۹ مورد به ازایی صدهزار نفر و در کشور ما حدود ۲۰ در صدهزار نفر است. یعنی بیشتر از دو برابر اروپا و میانگین جهانی تلفات جادهای داریم.
دبیر انجمن علمی اقتصاد شهری ایران ادامه داد: طبق آمارهای رسمی در سال ۱۳۹۵ حدود ۱۶هزار نفر در اثر تصادفات جادهای در کشور جان خود را از دست دادهاند و بیش از ۳۳۰ هزار نفر مصدوم شدهاند و در مجموع بیش از ۱۰۰ هزار فقره تصادف جادههای خارج از شهرها داشتهایم.
وی متذکر شد: با این اعداد و ارقام نگران کننده برخلاف اینکه روند مرگ و میر در اثر تصادفات جادهای در کشور کاهشی بوده است، اما چون در کشور ما ۹۰ درصد جابجایی مسافر از طریق حمل و نقل جادهای انجام میشود باید همچنان در این زمینه تلاش کنیم و راهکارهای دقیقتر و عملیاتی تری را جستجو کنیم.
طباطبایی با بیان اینکه در این زمینه، هوشمند سازی سیستم حمل و نقل جادهای میتواند بسیار موثر و راهگشا باشد خاطرنشان کرد: اصلاح قوانین و مقررات بویژه در زمینه سرعت و جرائم مربوط به آن میتواند راهبرد موثری باشد.
وی با بیان اینکه مطالعات نشان میدهد با اضافه شدن میانگین سرعت به میزان یک کیلومتر بر ساعت، تصادفات ۳ درصد افزایش مییابد اظهار داشت: موضوع مهم دیگر بالا بردن کیفیت خودروها و سطح ایمنی آنهاست. با توجه به اینکه بیش از ۶۰ درصد مسافرتها و جابجاییها در سطح کشور مربوط به خودروهای شخصی است ایمنی خودروها و بالابردن استانداردهای آنها تاثیر چشمگیری بر کاهش مرگ و میر ناشی از تصادفات جادهای خواهد داشت.
دبیر انجمن علمی اقتصاد شهری ایران با اشاره به اینکه در مقیاس جهانی حدود نیمی از تلفات مربوط به رانندگان موتورسیکلت، دوچرخهها و عابران پیاده است گفت: در این زمینه بکارگیری مقررات سختگیرانه برای عبور و مرور موتورسیکلت در برخی کشورها منجر به کاهش مرگ و میر به طور آشکار شده است از همین رو این گروههای آسیب پذیر بدون تردید نیازمند توجه و برنامهریزی بهتری هستند.
به گفته طباطبایی بالابردن کیفیت جادهها و شریانهای ارتباطی، تجهیز راهها به سیستمهای نور و روشنایی، پایش دقیق نقاط حادثه خیز و رفع مسائل آنها از جمله راهکارهایی است که میتوان برای کاهش تصادفات به کار گرفت.