چهارمین گردهمایی دانشجومعلمان فعال فرهنگی و اجتماعی دانشگاه فرهنگیان در بخش خواهران، در پردیس شهید بهشتی خراسان رضوی از روز گذشته آغاز به کار کرد.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجو از مشهد، چهارمین گردهمایی دانشجومعلمان فعال فرهنگی و اجتماعی دانشگاه فرهنگیان در بخش خواهران، در پردیس شهید بهشتی خراسان رضوی از روز گذشته آغاز به کار کرد.
حیات دانشگاه وابسته به فعالیتهای تشکلهای دانشجویی است در این مراسم علی محمدی، معاون فرهنگی اجتماعی دانشگاه فرهنگیان با بیان این که برگزاری گردهمایی رویش اقدام عملی دانشگاه برای توجه به فعالیتهای دانشجویی در حوزههای فرهنگی، علمی، سیاسی، مذهبی و اجتماعی است، گفت: آرزوی ما این است که تشکلهای دانشجویی فعال، پرنشاط و همان چیزی باشند که مقام معظم رهبری از دانشجویان انتظار دارند.
محمدی با بیان اینکه در کلاسهای درس، جز آموزش اتفاق دیگری نمیافتد، اظهار داشت: آن چیزی که معلم نقاد و پرسشگر تربیت میکند فعالیتهای فرهنگی و اجتماعی است.
معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه فرهنگیان با اشاره به حمایتهای مالی ریاست دانشگاه از تشکلهای دانشجویی گفت: در ماههای اخیر روزنهای از امید در این زمینه به وجود آمده و ما نشاط را حس میکنیم.
وی با تأکید بر این که وجه تمایز دانشگاه فرهنگیان با سایر دانشگاهها در فعالیتهای فرهنگی و اجتماعی آن است، تصریح کرد: اگر این گونه فعالیتها تقویت نشود، امیدی به تربیت معلم فعال نخواهیم داشت.
معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه فرهنگیان از دانشجویان خواست با نشاط و ایثارگرانه در فعالیتهای فرهنگی و اجتماعی شرکت کنند و گفت: امید ما این است که در پایان گردهمایی رویش، شرکت کنندگان در این رویداد به عنوان سفیران فرهنگی و اجتماعی به مراکز و پردیسها بازگردند تا اندوختههای خود را به سایر دانشجومعلمان منتقل کنند.
وی با اشاره به حمایت تمام قد مسئولان از فعالیتهای فرهنگی و اجتماعی دانشگاه فرهنگیان اظهار داشت: امسال نمود این حمایت را در ۱۶ آذر دیدیم، زیرا در این روز نمایندگان ۱۱ تشکل دانشجویی در مقابل وزیر آموزش و پرورش با ادب و متانت سخن گفتند و دیدگاههای خود را بیان کردند.
محمدی با تصریح این که تبعیض میان تشکلهای دانشجویی آسیب زا است، گفت: راهبرد اصلی ما نگاه برابر به این تشکلها است.
معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه فرهنگیان از توجه به علائق و ذائقه عموم دانشجویان، پرهیز از اعمال سلیقه، توجه به اسناد بالادستی و بسترسازی برای انجام فعالیتهای فرهنگی و اجتماعی به عنوان دیگر راهبردهای اصلی دانشگاه فرهنگیان یاد کرد.
وی ادامه داد: باور به فعالیتهای فرهنگی و اجتماعی بهترین کمک به توسعه این فعالیتها است.
محمدی با بیان این که دانشگاه از طرحها و ایدههای خوب استقبال میکند، گفت: دانشگاه فرهنگیان آماده است از هرگونه طرح، تألیف و تولید ایده مفید و مؤثر حمایت نماید.
معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه فرهنگیان با اشاره به این که پرچم این دانشگاه پس از یک دهه کم مهری اکنون برافراشته شده، گفت: امروز دانشگاه فرهنگیان در مرحله حساسی قرار دارد و همه باید برای اعتلاء آن تلاش کنیم.
وی با بیان اینکه برای تربیت معلم فرهیخته راهی به جز تربیت معلمان در تشکلهای فرهنگی و اجتماعی نیست، ادامه داد: حیات دانشگاه وابسته به فعالیتهای تشکلهای دانشجویی است، آنچه که معلم را نقاد، پرسشگر و فعال و مومن تربیت میکند، همین تشکلها هستند.
محمدی در خصوص چهارمین نمایشگاه رویش دانشگاه فرهنگیان، خاطرنشان کرد: از ۳۱ استان ۶۰۰ دانشجو معلم دستاوردها، نشریات و خلاقیت و ایدههای فرهنگی و اجتماعی خود در این نمایشگاه به نمایش گذاشته اند. اهمیت جشنواره رویش در این است که منجر به تربیت معلم مومن، نقاد، حساس نسبت به مسایل جامعه میشود.
۳۱ غرفه از استانهای مختلف کشور در چهارمین نمایشگاه رویش برپا شده است
کیانا کاوه مدیرکل اجتماعی دانشگاه فرهنگیان هم در افتتاحیه چهارمین جشنواره رویش ویژه دانشجومعلمان فعال فرهنگی و اجتماعی دانشگاههای فرهنگیان کشور تاکید کرد: ۶۲۷ کانون فرهنگی، ادبی و اجتماعی، ۱۲۰ انجمن علمی فعال منطبق بر ۱۴ رشته درسی، ۴۰ تشکل اسلامی، ۱۳۸ نشریه و تعدادی از هیئتهای مذهبی در تمام مراکز دانشگاه فرهنگیان کشور فعالیت میکنند.
کاوه، جشنواره رویش را فضایی برای تبادل تجربیات و هم افزایی میان دانشجویان معلمان دانست و تصریح کرد: ۳۱ غرفه از استانهای مختلف کشور در چهارمین نمایشگاه رویش برپا شده است که گزارش عملکرد یکساله خود را در پنج تشکل انجمن علمی، هیئتهای مذهبی، کانون فرهنگی، انجمن اسلامی و نشریات در قالبهای مختلف صوتی، تصویری و مکتوب به نمایش گذاشته اند.
مدیرکل اجتماعی دانشگاه فرهنگیان ادامه داد: در کنار این نمایشگاه در طول سه روز، کارگاههای توانمندسازی با موضوع مدیریت گروهی، مهارتهای ارتباط اجتماعی موثر ویژه دانشجویان برگزار خواهد شد. هدف از این نمایشگاه این است که دانشجویان در فرایند برپایی غرفهها کنار یکدیگر قرار بگیرند و کار جمعی را آموزش ببینند.
وی اظهار کرد: یکی از ویژگیهای این دوره از جشنواره رویش این است که سه عنصر کلیدی عرصه تعلیم و تربیت، استاد، دانشجو و کارشناس فرهنگی گردهم آمده اند و امیدواریم این الگو در آینده نزدیک در هر یک از استانها بازسازی شود.
کاوه یادآور شد: جشنواره رویش پسران دانشجو معلم دانشگاه فرهنگیان نیز از سوم بهمن ماه در خراسان رضوی برگزار خواهد شد.
شأن اصلی معلم مربیگری است نه تدریس/معلمی با گذراندن چند واحد درسی حاصل نمیشود رمضان نیری، مدیر امور پردیسهای خراسان رضوی هم در گردهمایی رویش، به سند تحول بنیادین آموزش و پرورش اشاره کرد و گفت: بحث تحول بنیادین در نظام تعلیم و تربیت کشور سالها است که یکی از دغدغههای مهم مقام معظم رهبری است و اگرچه اقدامات مهمی در این زمینه انجام شده، اما هنوز کارهای زیادی در این زمینه باقی مانده است.
نیری با بیان این که تحول در اداره و ساختار اتفاق نمیافتد، گفت: تحول در مدرسه روی میدهد و کلیددار آن معلم است.
مدیر امور پردیسهای خراسان رضوی تصریح کرد: معلمی میتواند در ایجاد تحول مؤثر باشد که خود تحول یافته، تحول خواه، رشد یافته و تمام ساحتی باشد.
وی با اشاره به اینکه معلمی با گذراندن چند واحد درسی حاصل نمیشود، گفت: معلم شدن یک فرایند تکاملی است و تا پایان خدمت حدیقف ندارد.
نیری با تأکید بر این که در فرایند معلم شدن خودآموزی یک رکن بسیار مهم است، اظهار داشت: معلمی که میخواهد مؤثر باشد باید یک پروژه خودسازی و رشد شخصی برای خویش تعریف کند.
مدیر امور پردیسهای خراسان رضوی با اشاره به شبانه روزی و خوابگاهی بودن دانشگاه فرهنگیان گفت: در چنین فضاهایی هم آموزی نیز امر بسیار مهمی است.
وی ادامه داد: در دانشگاه فرهنگیان استفاده از ظرفیتها و موقعیتهای رشدآفرین اهمیت بسیاری دارد. وی افزود: یکی از این موقعیتها گردهمایی رویش است که میتواند ایجادکننده موقعیتهای ارزشمند تربیتی و رشدآفرین باشد.
نیری تأکید کرد: حرکت ها، جوشش ها، خلاقیت ها، گفتگوها و تبادلات همه رشدآفرین هستند.
مدیر امور پردیسهای خراسان رضوی از دانشجومعلمان حاضر در این دوره خواست این دوره را صرفاً یک تجربه شخصی تلقی نکنند، بلکه آن را یک رسالت و مأموریت بزرگ برای خود تعریف نمایند که بتوانند در بازگشت از آن آموختههای خود را به سایر دانشجویان تسری دهند.
وی با بیان این که نگاه تفکیکی به معلم برای سالها نظام تعلیم و تربیت را با مشکل روبرو ساخته بود گفت: در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش از معلم به عنوان مربی یاد شده است، زیرا معلم مسئول تربیت دانشجویان است. وی تأکید کرد: شأن اصلی معلم مربیگری است نه تدریس، زیرا تدریس محتوای آموزشی نازلترین شأن یک معلم است.
نیری با ذکر این که نظام تعلیم و تربیت به شدت منتظر حضور دانشجومعلمان است گفت: آینده آموزش و پرورش با حضور شما دانشجومعلمان، آیندهای خوشبختتر و پویاتر خواهد بود.
گفتنی است، چهارمین جشنواره رویش دانشگاه فرهنگیان ویژه دختران دانشجو معلم از ۶ تا ۸ بهمن ماه در پردیس شهید بهشتی مشهد در حال برگزاری است.