۳۰۰۰ استاد دانشگاه با انتشار نامهای خطاب به سران قوای سهگانه، ضمن اعلام حمایت قاطع از بیانیه راهبردی و حکیمانه رهبر فرزانه انقلاب (گام دوم انقلاب)، آمادگی خود را برای ایجاد تحوّل انقلابی در نظام علمی کشور اعلام کردند.
به گزارش خبرنگار دانشگاه خبرگزاری دانشجو، ۳۰۰۰ استاد دانشگاه با انتشار نامهای خطاب به سران قوای سه گانۀ کشور، ضمن اعلام حمایت قاطع از بیانیه راهبردی و حکیمانه رهبر فرزانه انقلاب (گام دوم انقلاب) آمادگی خود را برای ایجاد تحوّل انقلابی در نظام علمی کشور برای نیل به تمدّن نوین اسلامی اعلام کرده و با هشدار به وجود کم کاری و سهل انگاری، اتخاذ مشی جهادی در اداره کشور را از قوای مجریه، مقننه و قضاییه برای تحقق بیانیۀ معظم له خواستار شدند.
آیا ندیدی چگونه خداوند «کلمه طیبه» (و گفتار پاکیزه) را به درخت پاکیزهای تشبیه کرده که ریشه آن (در زمین) ثابت، و شاخه آن در آسمان است؟!
هر زمان میوه خود را به اذن پروردگارش میدهد؛ و خداوند برای مردم مثلها میزند، شاید متذکّر شوند (و پند گیرند! (حضرت حجت الاسلام روحانی؛ رئیس جمهور جمهوری اسلامی ایران
حضرت آیت الله صادق آملی لاریجانی؛ رئیس قوه قضاییه و رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام
جناب علی آملی لاریجانی؛ رئیس مجلس شورای اسلامی
سلامعلیکم.
خدای را سپاس که به رغم کینهها و دشمنیهای نظام سلطة جهانی، انقلاب اسلامی ایران چهل سالگی اش را پشت سر نهاد و با متانت، اقتدار، پویایی و انگیزه وارد دهة پنجاه سالگی خود شده است؛ طلیعۀ دههای که در بیانیۀ راهبردی رهبر حکیم انقلاب اسلامی آغاز گامی نو در دومین چهل سالگی حیات انقلاب به حساب میآید؛ انقلابِ طیبهای که همانند انقلاب و بعثت انبیای عظام، ریشۀ ثابت اش در زمین فطرت انسانها و سرشت آن در آسمانها است؛ انقلاب اسلامی «پیشنهادی نو به جهان» و خود نیز «مامای تولّد انسان جدید» بود؛ انسانی که خواستار پیشرفت، معنویت و اخلاقِ توأمان در جهان پر اضطراب کنونی است.
نو بودن این پیشنهادِ اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و فرهنگی؛ پس از چهل سال، اکنون به مرحلۀ تثبیت و «گفتار زمان»، تحوّل یافته و به دلیل ذات متجدّد و خصلت زایندگی اش، هرگز ارتجاع نخواهد یافت.
انقلاب بزرگ ایران، انقلابی است که «سیر تطوّری جهان و انسان را تغییر داد» و نسبت معنادار خدا و انسان را در جهان بی روح معلوم کرد، کامیابی چنین انقلابی را هرگز نمیتوان با ملاکهای صرفاً مادی به قضاوت نشست؛ هرچند با همین ملاک نیز در مدت مشابه با دیگر انقلابات جهان، حائز موفقیت بوده است؛ در اهمیت بنیادین انقلاب اسلامی ایرانیان همین بس که پیشنهادهایش دربارۀ انسان، تنها "پیشنهاد جایگزینِ" مکاتب و سنتهای لیبرالی، سوسیالیستی، کنفسیوسی، مسیحی و ناسیونالیسمهای ژاپنی، چینی، آمریکای لاتینی، عربی و اسلام آمریکایی میباشد؛ زیرا انقلاب اسلامی ایران نه تنها مخالف یا رقیب صرفاً سیاسیِ مکاتب و سنتهای یاد شده نیست بلکه واجد طرح، نقشه و معماری جایگزین برای ادارة انسان و جهان است.
در پرتو چنین حقیقت و واقعیتی است که برخی کمبودهای چهل ساله انقلاب ایران با ذات انقلاب اسلامی بی ارتباط و محصول سیاستهای دولتهای ادوار میباشد؛ از این رو به گمان استادان بسیجی و کثیری از نمایندگان جامعه دانشگاهی و ملّت بزرگ ایران، کارگزاران نظام مخاطب اصلی بیانیۀ راهبردی رهبر فرزانۀ انقلاب اسلامی میباشند، هرچند دانشگاهیان در کنار ملّت همانگونه که در ادامۀ این نامه آمده است هرگز از مأموریت تاریخی خویش برای تحقق گام دوم انقلاب غفلت نخواهند کرد و خویش را در وضعیت پیش برندگی گام دوم انقلاب به حساب خواهند آورد.
به نظر فرزندان دانشگاهی ملّت، انقلاب اسلامی ایران، اما تا کنون سه دورة مهم را پشت سر گذاشته است؛ اوّل) دورۀ اجمالی و صدر انقلاب اسلامی: دورۀ زمانی سالهای ۴۲ تا ۶۸، دورۀ مبارزه، پیروزی تقویمی و امامت اجمالی حضرت امام خمینی رضوان الله علیه است؛ دورهای که ملّت بزرگ ایران با تولید رابطۀ قدرت آفرین امامت-امّت از سوی بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران توانست بر سلطانیسمِ پهلویستی فائق آمده و با تدبیر فقاهتِ حکیمانه، رویارویی دوگانه انقلاب و ضد انقلاب را در سطوح ملّی و فرا ملّی در اَشکال مختلف از جمله جنگ تحمیلی، تروریسم کور و تحریمها مدیریت نموده و نهایتاً کشور ازسوی بنیانگذار و مؤسس، با دلی آرام، قلبی مطمئن، روحی شاد و ضمیری امیدوار در بیان ایشان و با اعتماد آن امام راحل به حضور خدمتگذارانی خالص و انقلابی پس از امامت خویش، با روندی مردم سالارانه، مبتنی بر حقانیت و مقبولیت، دوران گذار خود به مرحلۀ بعد را طی کرد.
دوّم) دورۀ تفصیلی و تبیین تمدنی انقلاب اسلامی: دورۀ زمانی سالهای ۶۸ تا ۹۷ دورۀ امامت تفصیلی حضرت آیت الله خامنه ای مدّظله رهبر فرزانه انقلاب اسلامی است؛ دوره ای که با همان متدولوژیِ مؤسس و بنیانگذار انقلاب، روندی تکاملی و تفصیلی در مناسبات نظام امامت – امت آغاز شد و راه ناتمام بنیانگذار تداوم یافت؛ به این معنا که "نظریۀ اجمالی جمهوری اسلامی در مرتبهای تکمیلی" با "نظریۀ تفصیلی مردم سالاری دینی" بسط و تعمیق یافت؛ نظریۀ مردم سالاری دینی حضرت آیت الله العظمی خامنهای مدّظله، توانست پیشنهادهای بنیادین، امّا اجمالی دوران بنیانگذار را در ساحتهای مختلف و در روابط پیشرفته و پیچیدۀ انسان و جهانِ متأخّر، در قالب اندیشهای منسجم، امّا منظومه وار به روزگار ما ارائه نماید که البته این نظام اندیشگانی در بخشهایی از فرآیند خود به دلیل موانع بر سر راه خود هنوز به کمال نرسیده است.
سوّم) دورۀ شبکهای شدن، دولت سازی و تمدن سازی انقلاب اسلامی: آغاز دومین دورۀ چهل سالۀ انقلاب اسلامی، دورهای است که با تکیه بر استعدادها و امکانهای مرتبۀ نخستِ جمهوری اسلامی؛ "نظریه مردم سالاری دینی"، امّا خواهد کوشید تا به صورت انضمامی و عینی مراتب "دولت سازی"، "جامعه سازی" و "تمدن سازی" را در "متن سیاستگذاری"، "نظام حکمرانی" و "مناسبات مدنی" قرار دهد.
رؤسای محترم قوا و ملّت شریف ایران!
سوّمین دورۀ انقلاب اسلامی را میتوان "دوران طلایی" این انقلاب بزرگ اجتماعی تعبیر کرد؛ دورهای که ایرانیان باتوجه به نقشۀ راه تفصیلی با ایفای نقشی سازنده در محیط ملّی و بینالمللی به آرمان خود؛ یعنی تمدن نوین اسلامی دست خواهند یافت؛ اما برای حصول به تمدن اسلامی نیازمند ایفای نقش ملّت و دولتهای کنونی و ما بعد در حوزههای: الف) علم و پژوهش، ب) معنویت و اخلاق، ج) اقتصاد، د) عدالت و مبارزه با فساد. ه) استقلال و آزادی، و) عزت ملّی، روابط خارجی و مرزبندی با دشمن، ز) سبک زندگی، خواهیم بود.
نیل به تمدن نوین اسلامی با پیمایش مأموریتها و توصیههای تجویزی هفتگانۀ پیشبینی شده از سوی رهبر فرزانۀ انقلاب اسلامی، امّا با اتّکاء به قدرت لایزال الهی بر سه رکن اساسی و در عین حال عینی استوار خواهد بود:
تداوم رستاخیز علمی در قالب «انقلاب علمی-پژوهشی» با «روحیهای جهادی»
تحقق کامل «نظریۀ مردم سالاری دینی-تمدنی»
«کارآمدی» و «تبدیل نظام دانایی به توانایی و اقتدار ملّی-جهانی»
استادان بسیجی بر آن هستند که راه بنیادین رسیدن به ایرانی آباد، پیشرفته و الگو در محیط منطقه و بینالملل، امّا توجه به ضرورت انقلابی بنیادین در ساختار و سازمان علم و فناوری در کشور است؛ زیرا نیل به ارتقای "اعتماد عمومی"، افزایش سطوح گوناگون و ترکیبیِ "عدالت اجتماعی"، دستیابی به "پیشرفت"، "کارآمدی" و رسیدن به "اقتصاد درونزا و بروننگرِ مقاومتی"، جز از طریق توجّه به تغییر در الگوی کنونی آموزش، پژوهش و تولید علم و متعاقب آن رسیدن به قدرت و ثروت نیست؛ گو اینکه وجود ربط مستقیم و استلزام ذاتیِ نسبت علم و قدرت در سنّت اسلامی و مکاتب مسلط کنونی در جهان، اثبات گر این ادّعا به شمار میآید.
با این وصف اکنون در شرایطی از تاریخ قرار داریم که ساختار علمی کشور باید به وظیفۀ تاریخی خود عمل کند؛ نوبت تولید مزیّتها و ارزش افزودههای اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و سیاسی در سراسر ایران از راه علم و پژوهشهای نافع فرا رسیده است؛ از این رو ایجاد انقلاب علمی-مدنی در کشور و توانمند سازی ایرانیان، مأموریتی فراقوّهای و سیاستی میان قوهای است؛ مأموریتی که باید در صدر سیاسیتهای هماهنگ سه قوّه و مجمع تشخیص مصلحت نظام قرار گیرد.
انقلاب علمی و تبدیل نظام دانایی به مجموعۀ توانایی ها، اقتدار، قدرت و ثروت اگر چه با روحیهای جهادی و اکتشاف راههای میانبر امری دست یافتنی است، اما تحوّل در نظام اداری، حکمرانی و به خصوص عمل به اسناد تحوّل بنیادین در معماری نظام تعلیم و تربیت از پیش نیازها و الزامات کشور در طلیعۀ گام دوم انقلاب یعنی آغاز دهۀ پنجم انقلاب اسلامی است.
از سویی دیگر فراهم کردن زمینه ورود ایرانیان به دومین گام در طلیعۀ دهۀ پنجم انقلاب اسلامی نیازمند بسط روز افزون "نظریة مردم سالاری دینی" است، زیرا جامعه، بی نشاط سیاسی، مدنی و اجتماعی قادر نخواهد شد به خود آگاهی تاریخی حول ظرفیت ها، استعدادها و شناسایی امکانهای خود دست یابد؛ تبعیض و فساد مهمترین موانع در تبلور مزّیتها و استعدادهای ملّی و انقلابی در سطوح عمومی و نخبگانی به خصوص جمعیت و قوای عظیم جوانی در کشور است؛ تغییر سبک زندگی برخی کارگزاران، دور از طهارت اقتصادی و تجدید نظر طلبی بعضی از همراهان نخستین انقلاب، و ضعفِ نفس درونی آنها نباید موجب بروز تلقّیهای نادرست در بخشی از سیاستمداران دولتهای ادوار گردد که انقلاب الهی ایران، از موجودی زنده و شاداب به موجودی کم رمق و بی جان نزد ملّت تنزّلِ منزلت یافته است؛ بلکه شایسته است با جایگزینی نیروی ملّت به خصوص جوانان انقلابی به جای خود؛ مانع شتاب تفکر انقلابی و قدرت پیش برندگی آن نشوند؛ زیرا آزادسازی نیروی ملّت و به صحنه آوردن جوانان انقلابی و متخصص، همان گونه که "فتح الفتوح مورد نظر بنیانگذار نظام" بود از ضمانتهای دست یابی به تمدن نوین اسلامی در نظریة مردم سالاری دینی حضرت آیت الله العظمی امام خامنه ایمدظله العالی بوده و از قضاوتهای عقل کار افزا و ابزاری هم به شمار میآید.
انقلاب علمی با روحیهای جهادی، بسط و تعمیق مردم سالاری دینی و ایجاد مناسبات مدنی برای نیل به جامعة تفصیلی- تمدنی البته در گرو کارآمدی نظامات حکمرانی، اصلاح و بهبود در روش ادارة امور کشور از سوی قوای سه گانه میباشد، به عنوان نمونه باید گفت: چرا به رغم"قابلیت اعتبارِ" اهداف انقلاب اسلامی، قوای سه گانه در تأمین برخی حقوق اساسی و حقوق شهروندی از کارآمدی لازم برخوردار نبوده و نیستند، رؤسای قوا باید پاسخگو باشند که برخی اجزای ادارۀ اجرایی کشور به چه دلیل در مقابل توانمند شدن شرکتهای دانش بنیان و تولیدات اقتصاد مقاومتی و درون زا مقاومت میکنند؟ یا بعضی از آنها از طهارت اقتصادی برخوردار نیستند؟
چرا منابع گوناگون متعلق به این کشور پهناور، کماکان به صورت خام در اختیار بازارهای منطقهای و جهانی قرار میگیرد؟! چرا بسیاری از امکانات کشور از مبادی رسمی به ثمن بخس در اختیار بیگانگان قرار میگیرد؟ چرا به رغم برخی پیمان شکنی ها، دامنۀ اعتماد به برخی دشمنان ایران و همدستان آنها کماکان باقی بوده و یا افزایش مییابد؟ آیا زمان تحوّل در سیاست خارجی متناسب با شأن ملّت کهن ایران فرا نرسیده است؟ یا چرا به رغم تحمیل برخی مضایق بر ملّت، بعضی کارگزاران همچنان بر خصلت اشرافی گری، اسراف و تبذیر پای فشرده و به روش شناسی مدیریت جهادی و مردم گرایانه تن نمیدهند؟!
این در حالی است که بنا به هدف گذاری تعیین شده، از شروط مقبولیت و مشروعیت کارگزاران در نظریة مردم سالاری دینی به عنوان الگوی پیش برندة انقلاب در دهۀ پنج انقلاب اسلامی همانا "کارآمدی" و "طهارت اقتصادی" است؛ از این رو بر قوای سه گانه است که به دور از عصبانیت و با آراستگی خویش به "حلم مدنی"، زمینههای حضور واقعیتر مردم در سطوح عمومی و نخبگانی را در ادارة اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و سیاسی فراهم کنند؛ این کار ضمن این که عمل به اعتلای فریضة امر به معروف و نهی از منکر است؛ رافع ناکارآمدی و سوء مدیریت کنونی قوای سه گانه شده، افزایش سرمایة اجتماعی انقلاب را در پی داشته و ضامن رسیدن به جامعهای توأم با اخلاق، معنویت و آراسته به فرهنگِ گفتگو و همبستگیهای درونی خواهد بود.
از سویی دیگر بر این نکتۀ مهم تأکید میکنیم که انقلاب اسلامی ایرانیان در انحصار هیچ گروه، حزب و طیفی قرار نداشته و متعلق به آحاد ایرانیان و ابنای بشر است؛ کما اینکه ثمرۀ تمدن نوین اسلامی را بهره مندی انسانها از همۀ ظرفیتهای مادّی و معنوی دانسته که خداوند برای تأمین سعادت و تعالی انسان ها، در عالم خلقت و در وجود خود آنان چنین ظرفیتی را تعبیه کرده است. از این رو دانشگاهیان در کنار ملّت با احترام به تکاپوهای چهل سال گذشته به پیشواز دورۀ سوم و تمدنی انقلاب اسلامی میروند، زیرا از جمله شاخصههای تمدّن نوین اسلامی؛ خردورزی، علم، اخلاق، مجاهدت در راه خدا، حکومت مردم سالار، پرهیز از تحجّر و تقلید از بیگانگان، ایجاد رفاه عمومی، استقرار عدالت، آزادی فکر و بیان، دوری از اقتصاد مبتنی بر ربا و تکاثر، ابتکار و خلاقیت، توجه به فناوری و رسانههای نو، هنر، استقلال توأم با تعامل شرافتمندانه و صحیح با سایر جوامع است. با این اعتقاد ما برای گسترش تمدن نوین اسلامی در سایۀ وحدت ملّی و آرمانهای انقلابی و رهبری ولایت فقیهِ حکیم، تمام همّت و خرد جمعی خود را به کار برده و از کارگزاران نظام به خصوص رؤسای محترم قوا میخواهیم برای رسیدن به چنین گامهای واقعی و آرمانی به اتّخاذ روحیهای جهادی روی آورند.
رؤسای محترم قوا و ملّت بزرگ ایران!
با اینکه ایران اسلامی با مشکلات گوناگون مواجه بوده و از سویی جامعۀ زنده و انقلابی ایران هدف تحریمهای ظالمانۀ جنایتکاران تاریخ به خصوص دولت ظالم آمریکا و اروپای همدست او قرار دارد، امّا در پرتو ایمان مذهبی و نیروی درونی ملّت و رهبری ایمانی و علمی رهبر فرزانۀ انقلاب "هیچ مشکل غیرقابل حلّی وجود ندارد و کلید مشکلات نیز در دست مسئولان و ملّت ایران است نه در دست بیگانگان"؛ از این رو دانشگاهیان به عنوان جنبش پیشرو جامعه در کنار ملّت شریف ایران و کارگزاران دلسوز و دغدغه مند، با رهبر انقلاب اسلامی در پیشگاه تاریخ و در ذیل شجرۀ طیبۀ انقلاب اسلامی پیمان میبندد که خود را مهیای ایفای وظایف محوّله در تحقق دوّمین گام انقلاب اسلامی نماید، گامی که در نقطۀ آرمانی خود ضامن تحقّق تمدّنی نوین با سبکی از زندگانی توأم با پیشرفت، معنویت و اخلاق در جهان پرآشوب و پراضطراب کنونی است.
وضعیتی که بی شک زمینه ساز ظهور انسان کامل، حضرت بقیه الله الاعظم عجل الله تعالی فرجه الشریف خواهد شد.
به راستی خدا هنگامی که مؤمنان زیر درخت با تو بیعت میکردند از آنها راضی شد و از آنچه در دلشان [از صدق نیت]بود آگاه گردید، پس آرامش را بر آنها نازل کرد و فتحی نزدیک (فتح خیبر) را به آنها پاداش داد؛ و السلام علیکم و رحمه الله و برکاته
پنجم اسفند ۱۳۹۷
اساتید دانشگاه ها، مراکز آموزش عالی و پژوهشی کشور»
میکن صنعت برای بیرون دانشگاس...