به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجو از مشهد، رمضان نیری مدیر امور پردیسهای خراسان رضوی در نشست هم اندیشی اعضای هیأت علمی دانشگاه فرهنگیان خراسان رضوی بیان داشت: هم اکنون بیش از ۳۸۰۰ دانشجوی پیوسته، ناپیوسته و ماده ۲۸ در دانشگاه فرهنگیان خراسان رضوی مشغول به تحصیل هستند، که این تعداد پس از تهران بالاترین شمار دانشجومعلم دانشگاه فرهنگیان در استانهای کشور است.
نیری با اشاره به این که تا از ابتدای سال دانشگاه فرهنگیان خراسان رضوی برنامه ریزی و اجرای ۲۲ برنامه ملی و کشوری را برعهده داشته و این تعداد تا پایان سال به ۲۷ برنامه خواهد رسید، گفت: برگزاری این تعداد برنامه مستلزم کار و تلاش همه همکاران در بخشهای مختلف است که جای تقدیر و تشکر دارد.
وی افزود: به اقتضای همین میزبانی ها، استان تجربه بسیار خوبی را در انجام برنامههای مختلف کسب کرده است.
مدیر امور پردیسهای خراسان رضوی با اشاره به سند تحول بنیادین آموزش و پرورش تصریح کرد: محور سند تحول بنیادین، معلمِ در نقش مربی است و دانشگاه فرهنگیان نیز قطعه مهمی از پازل تحول بنیادین به شمار میرود.
وی با بیان این که مطابق با هدف عملیاتی شماره ۱۱ سند تحول بنیادین، ایجاد دانشگاه فرهنگیان با رویکرد آموزش تخصصی، حرفهای و تربیت محور مورد توجه قرار گرفته است، گفت: موضوعیت این دانشگاه به همین سه کلیدواژه بسیار مهم است.
نیری ادامه داد: تربیت معلم با گذراندن مجموعهای از واحدها توسط دانشجومعلمان حاصل نمیشود؛ اگر وجه تربیتی خروجیهای دانشگاه فرهنگیان قابل توجه نباشد، حرف کسانی که میگویند باید از دانش آموختگان دانشگاههای دیگر برای شغل معلمی استفاده کرد، قابل قبول است.
مدیر امور پردیسهای خراسان رضوی با ذکر این که در هر سازمانی برخی پستها معطوف به مأموریت اصلی و برخی دیگر از پستها پشتیبان و زمینه ساز است، اظهار داشت: در دانشگاه فرهنگیان تنها پست استاد و عضو هیأت علمی، و پس از آن پست دانشجو معطوف به مأموریت است و سایر پستها فقط نقش پشتیبانی و زمینه سازی دارند.
وی تأکید کرد: مهمترین، برجستهترین و حساسترین پست در دانشگاه، پست استادی است؛ در تمام دنیا، همه دانشگاه ها، حتی آنهایی که بهترین و قویترین افراد را به عنوان عضو هیأت علمی جذب میکنند، دقیقترین برنامهها را برای توسعه و ارتقاء مستمر نیروی انسانی دارند.
نیری با تقسیم بندی فرار نیروی انسانی به فرار مغزها و فرار فکرها، اظهار داشت: در فرار مغزها، انسانها محل خدمت خود را تغییر میدهند، اما در فرار فکرها، تکرار، ایستایی، به روز نبودن نیروی انسانی و بی انگیزگی اتفاق میافتد.
مدیر امور پردیسهای خراسان رضوی با بیان این که داشتههای انسان به دو نوع سرمایه و دارایی قابل تقسیم است، گفت: ویژگی سرمایه پویایی و حرکت و ویژگی دارایی ایستایی و بی تحرکی است. وی تأکید کرد: نیروی انسانی وقتی سرمایه است که پویا و در حال حرکت و پیشرفت باشد.
وی با ذکر این که توسعه نیروی انسانی هم میتواند از طریق برنامه ریزی و تلاش سیستم و هم از طریق خودتوسعه گری روی دهد، گفت: هرچه امکانات کمتر باشد باید میزان خودتوسعه گری افزایش یابد.
نیری ادامه داد: ما به عنوان اعضای هیأت علمی باید لحظه به لحظه به خود یادآوری کنیم که چه مأموریت بزرگی پیش رو داریم و به اهمیت و حساسیت این مأموریت توجه داشته باشیم.
مدیر امور پردیسهای خراسان رضوی با اشاره به این که دانش، توانش، بینش و حتی منش انسان تاریخ مصرف دارد، تصریح کرد: نمیتوان با دانش، توانش، بینش و منش گذشته با دانشجوی امروز کار کرد.
وی اظهار داشت: اگر عصر و نسل را خوب نشناسیم قادر به شناخت مخاطب نخواهیم بود، در نتیجه بین برنامههای ما و نیازهای دانشجویان شکاف به وجود میآید.
مدیر امور پردیسهای خراسان رضوی با اشاره به جنبههای مختلف خودتوسعه گری گفت: در خودتوسعه گری باید به توسعه شخصی، توسعه شغلی حرفه ای، توسعه مدیریتی و توسعه مهارت خدمات اجتماعی توجه شود.
نیری با اعلام این که به زودی شرح وظایف اعضای هیأت علمی نهایی خواهد شد، از استادان خواست نظرات و دیدگاههای خود را در این رابطه اعلام کنند.