به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری دانشجو، برخی روزنامههای بزککننده برجام، طی چند ماهه پس از اجرای آن مدعی بودند قرار است آمریکا و فرانسه بالغ بر ۲۰۰ فروند هواپیمای بوئینگ و ایرباس به ایران بفروشند. اما هم آمریکا و هم فرانسه زیر تعهدات خود زدند.
اکنون سایت خبر آنلاین همزمان با سقوط یک بوئینگ در اتیوپی و در گزارشی با عنوان «سقوط بوئینگهایی که قرار بود مردم ایران سوارشان شوند»، مینویسد: هواپیمای بوئینگ ۷۳۷ مکس از فرودگاه آدیسآبابا، دقایقی پس از برخاستن دچار سانحه شد و ۱۵۷ خدمه و سرنشین آن کشته شدند.
همچنین هفتم آبان امسال نیز همین نوع هواپیما متعلق به خطوط هوایی Lion Air اندونزی دقایقی پس از برخاستن از فرودگاه جاکارتا در اندونزی دچار سانحه شد و ۱۸۹ نفر خدمه و سرنشین آن کشته شدند.
چند روز پیش بازماندگان قربانیان این حادثه از بوئینگ بهطور رسمی شکایت کردند. مقصر اصلی حادثه به گفته کارشناسان در داستان اندونزی، خرابی سیستم موسوم به Anti-stall Flight-control system بوده است. این سیستم کنترل پرواز اجازه قفل شدن ناگهانی موتور اصلی هواپیما را نمیدهد و بنابراین جلوی قفل شدن ناگهانی موتور را میگیرد. اما بدعمل کردن این سیستم باعث سقوط ناگهانی بوئینگ ۷۳۷ مکس در دریای جاوه شد. روز یکشنبه نیز هواپیمای مشابه دقایقی پس از پرواز از آدیسآبابا درحالیکه فقط ۴ ماه از عمر بوئینگ گذشته بود، سقوط کرده و باعث کشته شدن ۱۵۷ خدمه و سرنشین آن شد.
هرچند باید منتظر خوانده شدن جعبه سیاه هواپیما باشیم، اما ظاهراً این دو بوئینگ به دلایلی مشابه دچار نقص فنی ذاتی شده و سقوط کردهاند.
از سوی دیگر ایران در سالهای ۲۰۱۶ (ایران ایر) و ۲۰۱۷ (شرکت آسمان) مجموعاً ۸۰ فروند بوئینگ ۷۳۷ مکس خریداری کرد که ترامپ پس از روی کارآمدن، مانع از تحویل آنها به ایران شد.
به هر حال اکنون با مشاهده نقص فنی در این مدل از بوئینگ، قطعاً سهام این شرکت در بازارهای بورس کاهش خواهد یافت و منهای کاری که ترامپ در ندادن هواپیماها به ایران کرد، باید گفت در گرفتن این نوع هواپیما باید احتیاطهای فنی لازم را انجام داد.