حوادث ۲۴ بهمن ۹۷ نشان داد که جمهوری اسلامی با فاز جدیدی از تهدیدات امنیتی ائتلاف غربی- عربی - صهیونیستی در منطقه مواجه است که سعی دارند شکستهای خود در سوریه، عراق و یمن را به داخل مرزهای ایران بکشانند و از این طریق اقتدار روزافزون ایران را به چالش بکشانند.
گروه سیاسى خبرگزارى دانشجو - نوشین نثارى، اکنون که سال ۱۳۹۷ با همه فراز و نشیب هایش و با تمام تلخها و شیرینی هایش به اتمام رسیده، فرصت مناسبی است تا یک بار دیگر نگاهی اجمالی به مهمترین حوادث این سال داشته باشیم. بدین منظور همکاران ما در خبرگزاری دانشجو با انتخاب تعدادی از این حوادث و نگارش گزارشی پیرامون سعی داشتند تا یک بازخوانی جذاب و البته عبرت آموز از این وقایع به مخاطب ارائه دهند. پس تا پایان تعطیلات با ما در این سلسله گزارشها همراه باشید تا تقویم تاریخ را با هم ورق بزنیم...
امروزه پدید تروریسم به یکی از مهمترین دغدغههای امنیتی ملتها و دولتها در سراسر جهان تبدیل شده است. رواج پدیده تروریسم منحصر به منطقه و یا دولتهای خاصی نیست، بلکه از کشورهای کوچک، کمتر توسعه یافته تا بزرگترین قدرتهای دنیا به نحوی با این معضل امنیتی مواجه هستند. همگام با اوج گیری فعالیتهای تروریستی، تمهیدات بین المللی نیز برای مقابله با آن افزایش یافت، اما به رغم تمام قوانین و تمهیدات بین المللی برای مقابله با آن، جامعه بین الملل هنوز نتوانسته با این پدیده به طور جامع و مانع برخورد کند و جهان را از لوث وجود تروریستهایی که خون هزاران انسان بی گناه را هدر میدهند، پاک نماید. به طور تقریبی میتوان گفت: از زمان شکل گیری جامعه بین الملل و درک لزوم مقابله با تروریسم، کشورها و جامعه بین الملل سه راهبرد را در روند مبارزه با تروریسم در پیش گرفته اند که هریک از این سه راهبرد موفقیتهایی را در پیش داشته است، اما هیچ کدام قادر به مقابله ریشهای با پدیده تروریسم نبوده است و در بلندمدت نتوانسته از دست زدن به اقدامات تروریستی جلوگیری کند. این سه راهبرد به طور کلی عبارتند از: راهبرد پیشگیری، پیگیری و سرکوب. تأمین امنیت در جامعه در مقابل بحران و آسیبهای داخلی و خارجی یکی از دغدغههای مردم و مسئولین جامعه میباشد که تحقق این امر نیازمند داشتن راهکار و برنامههای قانونمند میباشد. چه بسا کشورهایی که دارای اصول و ضوابط اساسی جهت تأمین امنیت نباشند، نه تنها نتوانند امنیت را در جامعه حفظ کنند بلکه امنیت آن را نیز به مخاطره بیندازند. با توجه به اصل ۱۵۰ قانون اساسی که حفظ انقلاب اسلامی و دستاوردهای آن به سپاه پاسداران واگذار شده است. تأمین امنیت کشور یکی از کار ویژههای سپاه پاسداران به حساب میآید، در این راستا سپاه پاسداران باید راهکارهایی را جهت توانمندسازی دفاعی و امنیتی کشور مدنظر قرار دهد که شامل حفظ وحدت و پرهیز از تفرقه در سطح ملی و بین المللی، شناسایی تهدید و دشمن در ابعاد نظامی، سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی و عکس العملهای لازم در مقابل این تهدیدات و بالا بردن آمادگی نظامی جهت بازدارندگی و خنثی سازی حملات و توطئههای دشمنان و همچنین اعتقاد و الزام عملی به ولایت فقیه میباشد. سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از بدو تأسیس آن تا به امروز به عنوان بازوی مستحکم نظام و حافظ آرمانهای انقلاب اسلامی همواره در برابر تهدیدات امنیتی چه در داخل و چه در سطح خارج مقاومت کرده و از این راهبردها پیروی کرده و با معیار قرار دادن اصول راهبردی اسلام برای مقابله با تروریسم، راهبردهای مختلفی را اعم از پیشگیری، پیگیری، سرکوب و ...، دنبال نموده است. آمریکا پس از فروپاشی شوروی در پی ایجاد دشمن دیگری برای خود بود تا بتواند به سیاست خارجی خود سروسامان دهد حادثه یازده سپتامبر، بحران هویت یا معنای سیاست خارجی آمریکا را پس از فروپاشی اتحاد شوروی تا حد زیادی حل کرد و در راه مبارزه با تروریسم سیاست جنگ پیش دستانه، طرح خاورمیانه بزرگ، یکجانبه گرایی، کمک به رشد و توسعه اقتصادی برای جلوگیری از رشد بنیادگرایی اسلامی، را در پیش گرفت، آمریکا تلاش دارد تا تروریسم را محصول نابسامانی داخلی کشورهای اسلامی بداند و کشورهای اسلامی خصوصا ایران را به حمایت از گروهای تروریستی متهم کند در حالی که ایران خود یکی از قربانیان اصلی تروریسم است. جمهوری اسلامی ایران به عنوان یکی از کشورهایی که پدیده تروریسم با امنیت آن پیوند خورده و به شکل دو گانهای از تروریسم آسیب دیده است، در عین حالی که از ابزارهای نظامی و تاکتیکی (زودبازده) برای مقابله با مظاهر تروریسم بهره گرفته است در صدد خشکاندن ریشههای تروریسم و مقابله با عوامل به وجود آورنده اقدامات تروریستی (دیر بازده) بوده و برای مقابله با تروریسم سیاستهای ویژهای را اتخاذ کرده است و اقدامات متعددی را انجام داده است، و این امر نشان دهنده آن است که جمهوری اسلامی ایران در زمینه مقابله با تروریسم دارای راهبردی مشخص بوده است. به نظر میرسد محور عملیاتی تروریسم به عنوان یک پدیده استراتژیک بر نقاط ضعف استراتژی امنیت ملی است؛ لذا با توجه به اینکه تروریسم استراتژیک یک پدیده ملی و جهانی است، دولتها باید در تدوین سیاستهای امنیتی خود توجه کاملی به فرایند تهدیدات و ترتیبات تروریسم استراتژیک داشته باشند.
اسرائیل تجسم عینی تروریسم دولتی در منطقه خاورمیانه اسرائیل «بنیان گذار تروریسم در منطقه خاورمیانه» است. از یک سو، تاسیس اسرائیل با اشغال سرزمین فلسطین همراه بود و اشغالگری خاصیت اصلی تروریستها است. از سوی دیگر، بقای اسرائیل تاکنون ضمن اینکه به حمایت قدرتهای بزرگ وابسته بود، پیوند مستقیمی نیز با تروریسم داشته است که میتوان به جنایتهای بزرگی نظیر دیر یاسین، صبرا و شتیلا و کشتار غزه و حتی دخالتهای آن در سوریه اشاره کرد که هر یک از این جنایتهای در زمره جنایتهای بزرگ جهانی محسوب میشود.
نکته مهم این است که رویکرد کشورهای عربی به خصوص عربستان و امارات که در مسیر عادی سازی روابط و آشکار سازی مناسبات با اسرائیل گام بر میدارند، سبب شد این رژیم که مظهر تروریسم دولتی در جهان است، حمایت از گروههای تروریستی در درون کشورهای عربی را با دغدغه کمتری انجام دهد؛ لذا با همراهی کشورهای عرب منطقه اقدام به آموزش و تجهیز گروههای تروریستی و استفاده از آنها در راستای مقاصد شوم خود در منطقه هستند.
سپاه پاسداران انقلاب اسلامی همواره با هوشیاری کامل تحرکات دشمنان خود در منطقه را زیر نظر دارد و هر زمان که تشخیص دهد که کوچکترین تهدیدی متوجه امنیت ملی کشور است وارد عمل میشود که نمونهی آن را میتوان در بحران سوریه و عراق مشاهده کرد که نیروهای سپاه قدس وارد عمل شده و به کمک متحدان منطقهای خود توانست گروههای تروریستی دست پرورده آمریکا و متحدان منطقهای آن را مهار کند و آرامش و امنیت را به این کشورها باز گرداند.
آسمانی شدن نخستین قافله از شهدای دهه پنجم انقلاب
شکست تروریستها در عراق و سوریه و ناکامی آمریکا و متحدان منطقهای این کشور در تضعیف جریان مقاومت در منطقه زمینه را برای بازنگری در استراتژیهای نظامی و امنیتی این کشورها فراهم ساخت. در راستای تحرکات نظامی و تروریستی، این کشورها تصمیم گرفتند تا گروههای تروریستی تحت فرمان خود را به کشورهای افغانستان و پاکستان منتقل کنند تا از این طریق بتوانند یک جبههی جدید را در ضدیت با جمهوری اسلامی بگشایند.
در این راستا جمهوری اسلامی ایران همواره از ناحیه مرزهای شرقی خود از جنایات تروریستها در امان نبوده و هرزچند گاهی این گروههای تروریستی با تجهیز اطلاعاتی غرب و حمایت کشورهای عرب منطقه به داخل مرزهای ایران نفوذ و جنایاتی غیر انسانی را مرتکب شدند که نمونهی آن را ما در حادثهی تروریستی ۲۴ بهمن ماه شاهد بودیم که منجر به شهید شدن ۲۷ مرزبان ما گردید تا نخستین قافله از شهدا در نخسین روزهای دهه پنجم انقلاب آسمانی شوند و خون شان برکتی باشد برای استحکام جوانان در گام دوم انقلاب شان.
پاکستان شریک جنایات تروریستی در زاهدان بی شک در این راستا کشور پاکستان نیز بی تقصیر نیست چرا که با پناه دادن به تروریستها و آموزش آنها در داخل خاک کشورش عملا به نحوی با حامیان تروریسم همکاری میکند. مقامات سیاسی و نظامی ایران همواره مراتب اعتراض خود را به گوش مقامات پاکستانی رسانده اند، اما به دلیل حمایتهای مالی کشورهای عربی و همکاریهای اقتصادی با آنها حاضر به همکاری با ایران نبوده است.