به گزارش اجتماعی خبرگزاری دانشجو، سردار "سید کمال هادیانفر" در نشست خبری در تشریح تمهیدات این پلیس برای برگزاری مراسم بزرگداشت امام راحل اظهار داشت: پلیس راهنمایی و رانندگی فرماندهی انتظامی تهران بزرگ با حضور 500 تیم پیاده و 600 تیم خودرویی ایفای نقش می کند. علاوه بر این ما کنترل هوایی ترافیک را نیز به خصوص در جاده های منتهی به تهران خواهیم داشت و تمام عملیات ها توسط 52 تیم نظارتی راهور ناجا دنبال و اجرایی می شود.
وی افزود: در این راستا هماهنگی لازم با سایر دستگاه های امدادی و خدماتی صورت گرفته و از طرفی تمهیدات لازم را نیز برای اجرای طرح ترافیکی عید سعید فطر و تعطیلات پایان ماه مبارک رمضان در نظر گرفته ایم.
رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی ناجا خاطر نشان کرد: 17 هزار و 909 نفر نیرو در قالب 3 هزار و 395 تیم موتوری، خودرویی و پیاده، پوشش ترافیکی و تسهیل عبور و مرور ایام عید فطر را بر عهده دارند.
این مقام ارشد انتظامی به استقرار تیم های پلیس راه و راهور ناجا در جاده های مختلف کشور به ویژه جاده های منتهی به شمال کشور اشاره کرد و افزود: 10 هزار نیروی پلیس در قالب 5 هزار تیم عملیاتی در جاده ها حضور دارند.
وی در ادامه با اشاره به محدودیت های ترافیکی در ایام ارتحال امام (ره) اضافه کرد: انسداد راه های دسترسی در محدوده حوزه پلیس راه غرب استان تهران در مسیر آزاده راه تهران – قم و مسیر تهران از پل فرودگاه حضرت امام (ره) از ساعت 1300 تا 2400 روز سه شنبه 14 خرداد به استثنای خودروهای حامل زوار حرم امام (ره) صورت می گیرد.
سردار هادیانفر افزود: مسیر تهران به قم در این ایام کماکان باز است و در مسیرهای منتهی به اسلامشهر، رباط کریم و محور جاده قدیم قم – تهران ( در مسیر رفت و برگشت) محدودیت هایی را نیز اعمال می شود.
این مقام ارشد انتظامی به تخصیص پارکینگ هایی برای استقرار اتوبوس و خودروهای حامل زوار حرم امام (ره) اشاره و بیان کرد: پارکینگ ها و اطلاعات مرتبط با آنها، در نقشه های اپلیکشن های " نشان " و " بلد" جانمایی شده است و مدیر کاروان ها می توانند از این اپلیکشن ها بهره ببرند.
وی با اشاره به شعار سال پلیس راهنمایی و رانندگی ناجا با عنوان " پرهیز از خطر ، آرامش در سفر" خاطر نشان کرد: کاهش 12 درصدی تصادفات در سال جاری یکی از اولویت های این پلیس است که ان شاء الله با هماهنگی اصحاب رسانه و همکاری مردم شاهد این اتفاق خوب باشیم.
سردار هادیانفر برخورد با تخلفات حادثه ساز را همچنان از اولویت های جدی پلیس راهنمایی و رانندگی اعلام کرد.
وی در بخش دیگری از سخنان درباره حضور بازرسان نامحسوس در اتوبوس ها تأکید کرد: بازرسان نامحسوس این پلیس در اتوبوس ها حضور دارند و عملکرد رانندگان را رصد می کنند و مسافران عزیز می توانند از طریق سامانه 110 و 120 عملکرد مثبت و یا منفی رانندگان گزارش کنند.
سردار هادیانفر در پاسخ به سوالی درباره شروع طرح تابستانه یادآور شد: طرح تابستانه پلیس راهنمایی و رانندگی ناجا از 20 خرداد آغاز می شود.
وی در پاسخ به سوال دیگری درباره نصب دوربین های ثبت تخلفات در جاده ها عنوان کرد: در حال حاضر هزار و 933 دوربین ثبت تخلفات و 829 دوربین نظارتی در سطح جاده های کشور نصب است و برابر هماهنگی های صورت گرفته با وزارت راه و شهرسازی بیش از 2 هزار دوربین دیگر نیزبه این تعداد افزوده شود.
رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی ناجا از احیاء و تقویت گشت های کنترل نامحسوس خبر داد و گفت: بازرسان نامحسوس همچنان و با قوت مأموریت های خود را دنبال می کنند.
سردار هادیانفردرباره وضعیت اتوبوس های فرسوده در کشور خاطر نشان کرد: در جاده های اصلی کشور که معادل 40 هزار کیلومتر است، اتوبوس های فرسوده به هیچ عنوان اجازه تردد ندارند و البته از دولت انتظار می رود روند ایمنی شدن اتوبوس ها و نوسازی ناوگان حمل و نقل را در راستای اجرای قانون هوای پاک به جد دنبال کند.
رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی ناجا تأکید کرد: پلیس در سراسر کشور با جدیت با تردد اتوبوس های فرسوده برخورد می کند و هیچ پایانه ای مجاز به تخصیص مسافر به چنین اتوبوس هایی نیست.
وی یادآور شد: البته در مواردی مشاهده می شود که این اتوبوس ها در جاده های فرعی اقدام به سوار کردن مسافر می کنند اما قطعا پلیس راهور با مشاهده تخلف رانندگان این اتوبوس ها، برخورد می کند.
سردار هادیانفر در باره ارسال پیامک تخلفات رانندگی اظهار داشت: براساس قانون و تصویب مجلس شورای اسلامی، پیامک های تخلفات رانندگی با هزینه فرد متخلف به وی ارسال می شود و از ابتدای سال تاکنون یک میلیون و 530 هزار و 200 مورد پیامک ثبت تخلفات برای مالکان خودروها ارسال شده است.
وی افزود: برخی از مالکان مدعی هستند که پیامکی برای آنها ارسال نشده بنابراین، این گروه از افراد حتما به مراکز شماره گذاری مراجعه و اطلاعات خود را به روز کنند.
این مقام ارشد انتظامی خاطر نشان کرد: مالکان خودروها می توانند به 2 هزار و 200 دفتر پلیس +10 و 440 نقطه در مناطق مختلف به مراکز شماره گذاری مراجعه و روند اطلاعات خود را به روز کنند.
وی از اقدام جدید پلیس راهور در حوزه نقل و انتقالات خبر داد و گفت: در روند نقل و انتقال پلاک خودروها تغییرات اساسی در راه است به طوری که در نظر داریم برای هر فرد یک پروفایل یا آی دی اختصاصی پس از احراز مشخصات بیومتریک ایجاد کنیم تا مراجعه کنندگان ما صرفا از طریق این آی دی اختصاصی خدمات دریافت کنند.
سردار هادیانفر درباره اقدام جدید پلیس راهور ناجا عنوان کرد: این برنامه در دستور کار و در مرحله اقدامات تحلیلی است و پس از طی مراحل دیگر برای هر کاربر راهور یک پروفایل یا آی دی اختصاصی تعریف می کنیم
وی در پاسخ به سوالی درباره ساماندهی موتورسیکلت سواران عنوان کرد: در حال حاضر 11 میلیون موتورسیکلت در کشور داریم که از این تعداد 4.5 میلیون نفر از کاربران موتورسیکلت گواهینامه دارند! و از این 11 میلیون، 4 میلیون دارای پلاک می باشند و مابقی پلاک ندارند !
سردار هادیانفر درباره این اظهارات توضیح داد: در گذشته روند پلاک دهی و پلاک گذاری موتور سیکلت ها به گونه ای بود که شماره پلاک به کارخانه تولید کننده داده می شد در واقع پلاک موتور به نام کارخانه موتورساز ثبت می شد و بنا داریم همه موتورسیکلت ها را پلاک دار کنیم.
وی تأکید کرد: از 11 میلیون موتورسیکلت موجود در سطح کشور 9 میلیون موتور از نوع فرسوده هستند در هر حال با تمهیدات جدید پیش بینی شده بنا داریم با موتورسیلکت سواران متخلف به جد برخورد کنیم.
رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی ناجا اشاره کرد: از زمانی که در مرکز اصلی شهر تهران به وانت بارها پلاک سفید ارائه شده است شاهدیم که موتورسیلکت سواران نقش وانت بار را ایفا می کنند و به نوعی باعث بی نظمی در شهر و عبور و مرور هستند.
وی اضافه کرد: از همین جا اعلام می کنم وانت بارهایی که پلاک سفید دارند و برای تردد در مرکز اصلی شهر متقاضی دریافت پلاک عمومی هستند به شرطی که فرسوده نباشند در اولویت دریافت خدمات می باشند چرا که این اقدام را گامی در راستای ساماندهی وضعیت تردد موتورسیلکت سواران می دانیم.
این مقام ارشد انتظامی از احیای قانون قفل چرخ خبر داد و افزود: در آینده نزدیک این قانون را نیز اجرایی و عملیاتی می کنیم.
سردار هادیانفر درباره وضعیت طرح ترافیک جدید شهر تهران نیز خاطر نشان کرد: کلیات این طرح از سوی شهرداری تهران به پلیس راهور ناجا ارسال شده البته شورای اسلامی شهر تهران و شورای عالی ترافیک این طرح را تصویب و در انتظار تأیید پلیس راهور ناجا هستند.
وی در پاسخ به سوالی درباره شکایت پلیس از شهرداری تهران یادآور شد: شکایت پلیس از شهرداری تهران مربوط به سال 97 است و موضوع طبق روال پیگیری می شود.