مدیرکل دفتر ارتباط با صنعت وزارت علوم در زمینهٔ ارتقای بهرهوری و فناوری با جذب محققان در صنعت گفت: تصمیم داریم از دانشآموختگان مقاطع دکتری به شکل کارشناسان R&D استخدام کنیم.
به گزارش گروه فناوری خبرگزاری دانشجو به نقل از روابط عمومی وزارت علوم، محمد سعید سیف، مدیرکل دفتر ارتباط با صنعت وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در پنجمین نشست مدیران ارتباط با صنعت دانشگاهها و پژوهشگاههای کشور که امروز ۲۹ تیرماه در محل نمایشگاه بینالمللی تهران برگزار شد، از تدوین سامانه ورود به نمایشگاه ساخت داخل و رونق تولید خبر داد و درخصوص نقش وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در ایجاد این سامانه گفت: این طرح بهتازگی در وزارت علوم و با کمک دانشگاه تربیت مدرس راهاندازی شده است.
وی با اشاره به پیریزی نمایشگاه رونق تولید در وزارت صنعت، معدن و تجارت و توجه این وزارتخانه به موضوع اشتغال و بیکاری گفت: تفاهمنامه همکاری برای تحقق نهضت ساخت داخل نیز تهیه و به امضا رسیده که برخی از برنامههای اجرایی آن شامل طرح حضور اعضای هیئتعلمی در صنعت، ساماندهی قراردادهای ارتباط با صنعت، مهارت افزایی دانشجویان، رصد اشتغال دانشآموختگان و ساماندهی دورههای کارآموزی و... میباشد.
مدیرکل دفتر ارتباط با صنعت وزارت علوم، به فرصت مطالعاتی اعضای هیئتعلمی در جامعه و صنعت اشاره کرد و گفت: هماهنگی و توسعه دورههای فرصت مطالعاتی اعضای هیئتعلمی در جامعه و صنعت بهمنظور همراستایی فعالیتهای علمی و تحقیقاتی با نیازهای کشور صورت گرفته است و امتیازات آن برای اعضای هیئتعلمی شامل حقوق و مزایا، امتیازات کار اجرایی، ترفیع و ارتقا و حمایتهای مالی و معنوی و تسهیلات عملیاتی است.
وی در ادامه به پایش و ساماندهی قراردادهای ارتباط با صنعت اشاره کرد و گفت: آمارها کمک میکنند که دانشگاهها شاخصهای جدید را مشخص و رصد کنند و الزامات انعقاد قراردادهای تحقیقاتی مؤسسات آموزشی، پژوهشی برای ساماندهی، استانداردسازی و پشتیبانی از ارتباطات بین دانشگاهها را فراهم کنند.
سیف درخصوص، معضلاتی که بر سر راه وجود دارد گفت: عدم شفافیت و روال حقوقی یکپارچه در تائید پژوهشی بودن قراردادها، مسائل مربوط با تفسیر تبصره ماده ۸۶ قانون مالیاتهای مستقیم درخصوص طرحهای پژوهشی، مشکلات مربوط به ماده ۱۶۹ قانون مالیاتهای مکرر، عدم شفافیت در ارتباط با ضمانتنامهها صادره توسط دانشگاهها، موظف شدن دانشگاهها به پرداخت ۳ درصد از درآمدهای اختصاصی خود بهحساب خزانه درخصوص توزیع عادلانه و الزام دانشگاهها به ثبت معاملات خود در سامانه الکترونیک دولت ازجمله مشکلات در حال بررسی است.
سیف درخصوص وضعیت دورههای مهارتافزایی برگزارشده تصریح کرد: تعداد دورههای مهارتافزایی برگزارشده بیش از ۲۵۰۰ دوره و تعداد شرکتکنندگان در این دورهها بیشتر از ۷۲ هزار نفر و ساعات دورهها ۳۵ هزار و تعداد دورههای برگزارشده با مشارکت واحدهای صنعتی ۳۵۸ دوره میباشد که این آمار و اطلاعات از ۵۵ دانشگاه و مرکز آموزش عالی استخراجشده است.
وی بیان کرد: میانگین دورههای برگزارشده به تعداد دانشگاهها در سال ۱۳۹۶ شامل ۲۲ دوره و در سال ۱۳۹۷ شامل ۳۰ دوره میباشد و میانگین تعداد شرکتکنندگان نسبت به تعداد دانشگاهها از ۹۴۸ نفر در سال ۱۳۹۶ به ۱۱۰۰ نفر در سال ۱۳۹۷ افزایش پیداکرده است و تاریخ تکمیل عملکرد حوزه مهارتافزایی شهریورماه ۱۳۹۸ است.
سیف درخصوص وظایف مراکز مشاوره شغلی و کاریابی تخصصی دانشگاهی افزود: خدمات جایابی، راهنمایی و مشاوره تخصصی به دانشآموختگان، خدمات کارآموزی، برگزاری نمایشگاه کار، امور مربوط به بیمه بیکاری، امور مربوط به لغو تعهد خدمت دانشآموختگان، هماهنگی با سازمان آموزش فنی و حرفهای کشور و گزارشهای تخصصی دورهای مربوط به بازار کار از وظایف این مراکز به شمار میرود.
وی در مورد ساماندهی دورههای کارآموزی گفت: با دانشگاهها و مراکز آموزش عالی مکاتبات مفصلی داشتیم که دورههای کارآموزی با جدیت برگزارشده و قرار است تاریخ تهیه گزارش جامع از دورههای کارآموزی مهرماه ۹۸ باشد.
مدیرکل دفتر ارتباط با صنعت وزارت علوم درخصوص شناسایی و ترویج الگوها و دستاوردها افزود: در این خصوص کتابی با عنوان تجارب و الگوهای موفق دانشگاهها و پژوهشگاهها کشور در توسعه همکاری با جامعه و صنعت به چاپ رسیده است.
وی درخصوص تقدیر از طرحهای برگزیده دانشگاهها و پژوهشگاهها در راستای رونق تولید استانها گفت: مراحل هر طرح شامل نهاییسازی و تصویب طرح در وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، اطلاعرسانی به دانشگاهها، هماهنگی با وزارتخانهها و دستگاهها، کارآموزیها، اجرای پروژهها ارزیابی نتایج حاصله، معرفی و تقدیر از برگزیدگان استانی و معرفی برگزیدگان کشوری میشود.
سیف در زمینه جزئیات طرح تحول نیز اظهار کرد: طرح تحول دارای ۶ هدف اصلی، ۱۶ برنامه راهبردی و ۴۰ پروژه در دست اقدام است و چشمانداز آن مشارکت سازنده و همهجانبه دانشگاهها و مراکز پژوهشی در توسعه کشور است.
وی در پایان خاطرنشان کرد: ضرورت بررسی دقیق برنامهها، اطلاعرسانی گسترده به اساتید و دانشجویان و برنامهریزیهای داخلی در سطح استان برای شکلدهی زنجیره موردنیاز ارتباط با جامعه و صنعت بهعنوان چکیده برگزاری این نشست به شمار میرود.