به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری دانشجو، محسن حاجی میرزایی در برنامه نگاه یک اظهار کرد: 14 میلیون و 600 هزار دانشآموز با احتساب پیشدبستانیها در مدارس ثبتنام شدهاند و پوشش تحصیلی به بیش از 98.5 درصد رسیده است که تلاش میکنیم با کمک آموزش و پرورش استانها آن 1.5 درصد باقیمانده را نیز تحت پوشش قرار دهیم.
وی با بیان اینکه در سالجاری در پایه اول ابتدایی 1.7 درصد و در مجموع در دوره ابتدایی 2 درصد رشد دانشآموز داریم، گفت: 86.4 درصد دانشآموزان در مدارس دولتی تحصیل میکنند و همچنین 480 هزار دانشآموز اتباع خارجی داریم که 3.5 درصد دانشآموزان کشور را تشکیل میدهند.
حاجیمیرزایی با بیان اینکه 570 هزار کلاس در 110 هزار واحد آموزشی داریم، افزود: 45 هزار کلاس کمتر از 50 دانشآموز داریم که در مناطق کمبرخوردار هستتد و حاکی از گستره پوشش تحصیلی و دسترسی به عدالت آموزشی است.
وی اضافه کرد: ۵۱ درصد مدارس کشور در مناطق روستایی قرار دارد در حالی که ۲۰ درصد دانشآموزان در مناطق روستایی هستند و نشان از توجه به مناطق روستایی است.
وزیر آموزش و پرورش گفت: در سیاستی که در سند تحول بنیادین است باید به سمت مدارس متوسط و بزرگ پیش برویم که برای رشد دانشآموزان موثرتر است زیرا معلم بهتر و امکانات بیشتر نظیر آزمایشگاه و کتابخانه دارد؛ به همین دلیل گرایش در ساخت و ساز به سمت مدارس متوسط و بزرگ است و از خیرین هم که همیشه ما را یاری میکنند، استدعا داریم که به سمت مدارس متوسط و بزرگ حرکت کنند.
وی با اشاره به توزیع کتب درسی، اظهار کرد: 142 میلیون جلد کتاب درسی در 1000 عنوان آماده و توزیع شده است که کتابهای دانشآموزان ابتدایی، متوسطه دوم و فنیوحرفهای و کاردانش با ثبتنام از طریق سایت و توزیع در مدرسه در اختیار دانشآموزان قرار میگیرد و کتب دوره متوسطه اول از طریق کتابفروشیها توزیع میشود.
حاجی میرزایی افزود: کتابهای درسی به دلیل تخصیص ارز دولتی به کاغذ، با ۷۰ درصد یارانه در اختیار دانشآموزان قرار میگیرد و 32 میلیارد تومان نیز برای توزیع رایگان کتب در سیستان و بلوچستان و مناطق محروم در نظر گرفتهایم.
* اجرای آزمایشی امکان انتخاب مدرسه توسط والدین
وزیر آموزش و پرورش درباره مشکل ثبتنام خانوادهها در مدارس گفت: والدین به دنبال مدرسه کیفی هستند و وقتی یک مدرسه را برای فرزندشان انتخاب میکنند به دلیل، خارج از محدوده بودن، امکان ثبتنام نیست؛ امسال به طور آزمایشی طرحی را در مناطق اجرا میکنیم که افراد امکان انتخاب مدرسه را داشته باشند و جبر تحصیل در همان منطقه را برداریم.
وی درباره نظارت بر روند ثبتنام افزود: در تمام مدارس شمارهای اعلام کردیم و در منظر همه مخاطبان قرار گرفته است ضمن اینکه و 28 هزار و 500 بازدید از مدارس انجام شده است و در مواردی که پول ناحق گرفته شده است، استرداد وجه انجام شده است همچنین درباره مدارس غیردولتی، مدرسه متخلف به شورای نظارت معرفی شده و مجازاتهایی دیده شده است.
حاجیمیرزایی افزود: 110 هزار واحد آموزشی داریم که ممکن است که در برخی از آنها موارد تخلفی وجود داشته باشد اما سعی کردیم با اعزام بازرس، مدیریت کنیم.
* در انتهای خط آموزشی، یک کنکور گذاشتیم
وزیر آموزش و پرورش درباره آشنایی فرهنگیان با سند تحول اظهار کرد: همکارانم دورههای آموزشی متنوعی برای آشنایی سند تحول برگزار کردند؛ داشتن سند هرچند متقن باشد اما کافی نیست و نیازمند درک مشترک است؛ باید تلاش کنیم برای اجرای سند هم گفتوگوهایی در درون آموزش و پرورش بین معلمان و مدیران و هم درون جامعه ایجاد شود و زیرا مفاهیمی که سند تحول برای آن برنامهریزی کرده است بسیار راهگشا و مهم است.
وی ادامه داد: آموزش و پرورش بنا دارد دانشآموزان را برای ایفای نقشهای مؤثر اجتماعی تربیت کند و مهارتهای لازم را برای زندگی کردن و تصمیم گرفتن در این تغییرات پرشتاب، آموزش دهد. هرچقدر مهارتها را توسعه دهیم به صلاح است و باید در کنار دانش، مهارتهایی افزایش یابد.
حاجی میرزایی در پاسخ به این پرسش که چه دانشی دانشآموزان بعد از 12 سال درس خواندن کسب میکنند، گفت: 6 زیر نظام برای دسترسی به اهداف سند تحول تهیه شده است که به عنوان مثال زیرنظام مدیریت و راهبری در آموزش و پرورش، یکی از آن موارد است؛ سند تحول به مدیر تحول و مرد تحول نیاز دارد و در زیرنظام منابع انسانی، به افزایش توانایی و مهارت معلم اشاره دارد.
وی تصریح کرد: در انتهای خط آموزشی، یک کنکور گذاشتیم که حافظه را میسنجد باید فرایند سنجش و ارزشیابی را تغییر دهیم زیرا کنکور نظام آموزشی ما را به گروگان گرفته است و از همان کلاس اول، نظام آموزشی جریانی را دنبال میکند که دانشآموز برای کنکور آماده شود.