وزیر اقتصاد و دارایی گفت: اکنون رتبه فضای کسب و کار ۱۲۷ است، اما از ۱۵۲ سال ۲۰۱۴ به ۱۲۷ تغییر کرده است و انشاء الله کاهش قابل توجه و بسیار جدیتری را در پیش دارد.
به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری دانشجو، فرهاد دژپسند در نشست علنی امروز (یکشنبه، ۱۸ خرداد) مجلس شورای اسلامی پس از استماع سخنان، انتقادات و پیشنهادات نمایندگان گفت: یکی از نکات مطرح شده از سوی نمایندگان این بود که چرا برای این مسائل برنامه مشخص داده نمیشود. استحضار دارید که متناسب با شرایط وقت نمیشود آنچه که تدوین کردهایم ارائه کنیم. در برنامه ارائه شده سیاستهای پیشنهادی و برنامههای اجرایی وجود داشت. در مواردی که گفته شد چند مورد طبقهبندی شده است که به آن نکات اشاره میکنم.
وی ادامه داد: یکی از نکاتی که توسط چند نفر از عزیزان مطرح شد موضوع مرتبط با فضای کسب و کار است. پرسیدند که چرا اجرایی نشده است؟ این قانونی که ما داریم اینگونه نیست که یک ماده یا دو ماده باشد بلکه طیف مختلفی از قوا و دستگاههای اجرایی را شامل میشود حتی دولت و بخش خصوصی را. اما خوشبختانه ما این موضوع را به دقت در این چند ساله پیگیری کردهایم و اصلاحاتی که در خود لایحه قانون فضای کسب و کار پیشنهاد شده در همین راستا بوده است یعنی مشکلاتی وجود دارد که باید آنها را اصلاح کنیم.
وزیر اقتصاد افزود: اکنون رتبه فضای کسب و کار ۱۲۷ است، اما از ۱۵۲ سال ۲۰۱۴ به ۱۲۷ تغییر کرده است و انشاء الله کاهش قابل توجه و بسیار جدیتری را در پیش دارد. همچنین در مورد پنجره واحد که گفته شد تشکیل نشده است باید بگویم وجود دارد و رونمایی شده است.
۵۵ درصد مجوزهای صادر شده در درگاه ملی صورت میگیرد
وی اظهار کرد: ۵۵ درصد مجوزهای صادر شده در درگاه ملی صورت میگیرد به این معنا که عدد و وزن بسیار بالایی است. همچنین امکان شکایت و پاسخگویی و مشاوره در محیط وجود دارد و ما سامانههایی تعریف کردیم که این کار انجام میگیرد بنابراین اگر شکایتی وجود داشته باشد باید در ۷ روز پاسخگویی صورت گیرد البته معتقدیم باید به کار سرعت داده و آن را گسترش دهیم.
دژپسند در خصوص مالیات بر ارزش افزوده نیز توضیح داد: آیا ما درباره مالیات فقط میخواهیم در قالب قوانین موجود کار کنی؟ خیر. خوشبختانه دو تا از لایحههای مهم توسط نمایندگان در مجلس قبلی تصویب شده است یکی در خصوص پایانههای فروش و دیگری در خصوص مالیات بر ارزش افزوده است. همچنین بررسی لایحه دیگری از فردا آغاز میشود که در این لایحه اصلاحات بنیادی در بحث مالیات بر درآمد انجام میدهیم. یکی از بحثهایی که به شدت دنبال آن هستیم و ممکن است تقاضای یک فوریت نیز درباره آن بکنیم مرتبط با مالیات است که امیدواریم به بودجه سال ۱۴۰۰ نیز برسانیم.
وضعیت واگذاریها در بازار سرمایه چگونه است؟
وی در خصوص موضوع واگذاریها در بازار سرمایه نیز افزود: باید این خبر را بدهم که "امید" در پایان همین ماه اولین عرضه خود را خواهد داشت، "گروه ملی" نیز ماه بعد عرضه دارد. واگذاریهای دولت، شرکتهای دولتی و شرکتهای وابسته به بانکها را در دستور کار داریم. اما یک عارضه وجود دارد که بهتر است مجلس در این خصوص به ما کمک کند. ما یک بحثی داریم در رابطه با نهادهای نظارتی در واقع ورودی که دارند سبب میشود اگر بخواهیم شناور رفتار کنیم مورد اعتراض آقایان قرار میگیریم اگر چه قانونا این اجازه را داریم، اگر هم بلوکی بخواهیم عرضه کنیم مشکل عدم تقاضا برای عرضههای بلوکی وجود دارد. ما باید ترکیب بهینهای ایجاد کنیم تا در چنین قالبی عرضه خوبی را داشته باشیم، اما آنچه مسلم است تلاش دولت این است که در تبعیت از فرمایشات مقام معظم رهبری به کوچکسازی دولت برسیم.
وی ادامه داد: بحث دیگر مطرح شده درخصوص رابطه رشد و بیکاری است که کاملا درست است، در نگاه اول باید ظرفیتهای شغلی با رشد سرمایه گذاری صورت گیرد و استفاده از ظرفیتهای خالی بسیار مهم است، توجه داشته باشید رشد اقتصادی که میگویند منفی شده، عمدتاً ناشی از بخش نفت است. نفت در اشتغال حدود ۰.۵ تا ۰.۶ درصد سهم دارد در صورتی که رشد غیرنفتی مثبت است و اشتغال ناشی از آن ایجاد شده است.
مولد سازی لزوماً به معنای کسب درآمد برای دولت نیست
دژپسند بیان کرد: برای مولد سازی دارایی دولت از سال گذشته کار را آغاز کرده ایم، مولدسازی دارایی دولت لزوماً به درآمد منتهی نمیشود. فرض کنید یکی از اماکن تاریخی که راکد است، مولدسازی میشود و فرصتی برای گردشگری میشود، اما این درآمد ندارد و تبدیل آن نیز هزینه بر است، بنابراین این کار از زاویه فوق میتواند در دستور کار باشد. ما در حوزه مولدسازی یک طیف را در نظر داریم، از فروش تا مولدسازی تبدیل به احسن داراییها که این کار خوشبختانه انجام میگیرد و دستگاههای اجرایی نیز با این کار کاملا مواجه هستند. پس مولد سازی لزوماً به معنای کسب درآمد برای دولت نیست.
وی مطرح کرد: باید از همکاری و تعامل چهارجانبه دولت، دانشگاه، بخش خصوصی و مجلس برای تنظیم سیاستها و قوانین و مقررات استفاده کنیم و برای تحقق این مهم ۸ هسته اندیشه ورزی درست کرده ام و به محض مشخص شدن کمیسیونها، درخواست نمایندگان هر کمیسیون را برای آغاز کار خواهم داشت.
این عضو کابینه دولت مطرح کرد: لوایح بسیار کلیدی همچون لایحه حمایت از سهامداران خرد هر چه سریعتر تصویب شود. لوایح دیگری نیز همچون لایحه، لایحه جامع مدیریت شرکتهای بخش عمومی در راه است که امیدوارم برای تصویب آن کمک خوبی از سوی مجلس شود. تمام تلاش ما این است که امسال با کمک نمایندگان مجلس، جهش تولید را شاهد باشیم، بدون آنکه دچار حواشی شویم و برای شنیدن دیدگاهها و نظارت نمایندگان آمادگی کامل داریم، بنابراین انتظار دارم در یک رابطه بالنده و مبتنی بر تعامل به ارتقای جایگاه ایران کمک کنیم.