رئیس دبیرخانه شورای ملی سالمندان کشور از نهایی شدن نسخه ویرایش شده سند ملی سالمندی پس از تأیید سازمان برنامه و بودجه خبر داد.
به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری دانشجو، حسام الدین علامه، رئیس دبیرخانه شورای ملی سالمندان کشور در خصوص سند ملی سالمندی، گفت: سند ملی سالمندی که در سال ۱۳۹۸ تهیه شده، یک ویرایش آماری در برخی از بخشها لازم داشت، چراکه بحث آماری آن کاری تحقیقی بود؛ به همین منظور، این سند برای سازمان برنامه و بودجه ارسال شد که منتظر تایید آن هستیم تا همراه با پیوست آن، که شامل راهکارها و سیاستهای اجرایی سند ملی است، به دستگاهها ابلاغ شود.
وی ادامه داد:در این بازه زمانی، در حال تهیه دستورالعمل نگاشت نهادی حوزه سالمندی دستگاههای عضو شورای ملی سالمندی هستیم، به این معنا که نقشه جامع مدیریت موضوع سالمندی در هر دستگاه، چه در بحث ساختاری و چه در حوزه برنامه ریزی و چه در حوزه فرآیندها و پروتکلهای اجرایی و مسائل همکاریهای بین بخشی و چه در حوزه پایش و نظارت و بودجه و منابع انسانی و فیزیکی تهیه شود.
رئیس دبیرخانه شورای ملی سالمندان کشور افزود: سرفصلها در این نگاشت نهادی انجام شده و ما آمادهایم به محض اینکه سازمان برنامه و بودجه سند تاییدیه ابلاغ را ارائه کرده و بودجه عملیاتی کردن سند را تخصیص دهد، این برنامه را اجرایی کرده و پیش ببریم.
علامه با بیان اینکه تمام تمرکز و توجه ما بر این نکته است که نگاشت نهادی و تدوین این برنامه ریزی عملیاتی مبتنی بر سند ملی در فضای تحت وب و به صورت برخط انجام شود تا ماندگار شده و قابلیت مقایسه و جستجو هم داشته باشد، ادامه داد: سالمندآزاری در حقیقت مجموعهای از اجزایی است که حقوق یک سالمند را به نوعی زیر پا گذاشته و پایمال میکند و باعث صدمه و کاهش کارآمدی و انزوا و احساس رنج و معضل در فرد سالمند میشود.
وی افزود: به هر حال، ارتباطات اجتماعی افراد مسن با ورود به مرحله سالمندی، کوچک تر، دوستانشان محدودتر و دسترسی شان به اطلاعات کمتر شده و قدرت انطباق آنها با مسائل و توان اقتصادی شان نیز کاهش پیدا میکند و همین موضوع باعث میشود که سالمندان آسیب پذیرتر شوند. از طرف دیگر، به غیر از سالمندآزاری، که بخشی از آن در فضاهای تبلیغی و فرهنگی، که برای سالمندان تهیه میشود یا موارد حقوقی و بیرون از سطح خانواده، عمده موارد سالمندآزاری در افراد نزدیک به سالمندان صورت میگیرد. این افراد میتوانند اعضای خانواده و یا مراقبین سالمند باشند و یا افرادی که به نوعی ارتباط نزدیک با سالمند دارند.
علامه ادامه داد: چنانچه بخواهیم در مقوله سالمندآزاری مداخلهای مؤثر و صحیح انجام دهیم، در کنار حساس سازی سالمند و جامعه و اطلاع رسانی به سالمند برای اینکه اطلاع یابد که موارد سالمندآزاری چیست و در مواقع سالمندآزاری چه اقدامی و مشاورهای باید انجام شود، باید آموزشهای لازم را به مراقبین سالمند و به اعضای خانوادهای که از سالمند نگهداری میکنند، ارائه دهیم؛ در غیر این صورت با این حساس سازی باعث افزایش تنش بین سالمند و اعضای خانواده اش و یا در حقیقت مراقبین سالمند میشویم. رئیس دبیرخانه شورای ملی سالمندان کشور افزود: باید توجه کنیم که باید به این موضوع، نگاهی معتدل و همه جانبه داشته باشیم و در این راستا نیز باید مهارتهای ارتباطی سالمند را ارتقا دهیم تا بتواند در مقابله با مقوله سالمندآزاری، مدیریت صحیحی داشته باشد.
وی اضافه کرد: برای مثال، در مبحثهای حقوقی و مالی سالمندان فرآیندهایی را تعریف کنیم که به عنوان نمونه، مشاوره حقوقی برای کلیه تعاملات مالی سالمندان اجباری شود، تا کسی نتواند سالمند را فریب داده و موجب آزار مالی او شود؛ یا در مورد استفاده از درآمد ماهیانه سالمندان اگر جایی به وکالت قانونی نیاز است، وکیل قانونی خانواده بر این موضوع نظارت کند و اگر موارد اختلافی وجود دارد، شورای حل اختلاف ورود پیدا کند. با این نگاه، قطعاً باید تصویب لوایح حقوقی، ورود سمنها و فعال شدن آنها و دیده شدن مراکز مشاورهای در بحث سالمندآزاری عملیاتی شود.