گروه سیاسی خبرگزاری دانشجو؛ خبرگزاری الجزیره در گزارشی با عنوان «معنای توافق جدید ایران - چین برای منطقه چیست؟» به قلم «عبدالباسط» نوشت: اوایل جولای ۲۰۲۰/ تیر ۱۳۹۹، وزیر امورخارجه ایران اعلام کرد که تهران نزدیک انعقاد یک توافقنامه همکاری راهبردی و بلند مدّت با پکن است. چند هفته بعد، رسانههای هندی گزارش دادند که تهران، دهلینو را از پروژه مهمّ خط ریلی واقع در امتداد مرزهایش با افغانستان پس از عدم اهتمام هندوستان نسبت به سرمایهگذاری از ترس آمریکا، کنار گذاشته است.
برخلاف جوسازی رسانهها، خبر اتحاد راهبردی ایران و چین ارتباط مستقیمی به ادعای رسانهها مبنی بر بیاعتنایی تهران نسبت به دهلینو نداشت. با این اوصاف، اگر این موضوع را با «افزایش تنش بین آمریکا و چین» و «اختلافات مرزی چین و هندوستان در منطقه هیمالیا» در یک قالب ببینیم، حکایت از بازتعریف جغرافیای سیاسی در قاره آسیا میدهد. به نظر میرسد سیاست فشار حداکثری دولت ترامپ منجر شده است تهران به سمت پکن متمایل شود که این امر ضربه سختی به منافع استراتژیک متحد دیرینه خود هندوستان وارد کرد.
طبق گزارش ۱۱ جولای نیویورک تایمز، هنوز توافقنامه ایران و چین نهایی نشده است. [امّا با نهایی شدن آن] شاهد سرمایهگذاری ۴۰۰ میلیارد دلاری چین در حوزه بانکداری، حملونقل و بخشهای قابل توسعه در ایران خواهیم بود و در ازای آن، چین انتظار دارد که ایران به صورت پایدار نفت چین را طی ۲۵ سال آینده تامین کند (در حال حاضر چین وابسته به منابع نفتی عربستان -متحد نزدیک آمریکا- است). این معامله بخشی از طرح بلندپروازانه طرح «یک کمربند - یک جاده»* رئیس جمهور چین است. هدف این طرح توسعه اقتصادی چین و افزایش نفوذ این کشور در منطقه اوراسیا است.
تنها چند روز پس از اینکه جزئیات توافق پیشنهادی ایران - چین در معرض عموم قرار گرفت، در ۱۴ جولای، روزنامه «هندو» گزارش داد که ایران تصمیم دارد هند را از پروژه ریلی بزرگی که درصدد است شهر بندری چابهار را به زاهدان در امتداد مرز با افغانستان متصل کند، کنار بگذارد. بنا به گزارش روزنامه «هندو»، طرف هندی شرکت IRCON (شرکت راهآهن ایران و شرکت دولتی راهآهن هندوستان) تعهّد کرده بود که کلیّه خدمات و سرمایه لازم برای این پروژه را که حدود ۱.۶ میلیارد دلار تخمین زده شده، تامین کند.
تهران منکر کنار گذاشتن هند است. با این حال، مشاهدات حاکی از حذف آشکار هند از پروژه ریلی است که تا شهر زرنج افغانستان (واقع در نزدیکی مرز مشترک با ایران) امتداد داشت. این اتفاق، یک سد اساسی در پیشبرد طرح اقتصادی هند ایجاد میکند. دهلینو در نظر داشت یک مسیر تجاری جایگزین به افغانستان و آسیای مرکزی از طریق ایران ایجاد کند تا بتواند بندر گوآدر پاکستان را که در کنترل چین قرار دارد، دور بزند.
مسیر تجاری طرحریزی شده توسط هندوستان| دلیل هند برای ایجاد این مسیر: دور زدن رقیب منطقهای - پاکستان
مبداء: بمبئی و کاندلا در هند / مقصد: افغانستان و آسیای مرکزی - عبور از خاک ایران
«چابهار» نقش محوری در کریدور بینالمللی حملونقل جنوب - شمال (INSTC) دارد. کریدوری که با ۷۲۰۰ کیلومتر بمبئی را از خاک ایران به مسکو متصل میکند. برای سالها، هند مشتاقانه درحال پیشبرد پروژه بود. هدف از این پروژه افزایش ارتباط با کشورهای اوراسیا است. هندوستان معتقد بود که با این کار میتواند ایران را از پروژه چینی «یک کمربند - یک جاده» دور نگه دارد و مانع هرگونه همکاری احتمالی رقیب منطقهایاش اسلام آباد با تهران شود.