به گزارش گروه فرهنگی خبرگزاری دانشجو، جلسه شورای سیاستگذاری سی و ششمین جشنواره موسیقی فجر دوشنبه ۲۴ شهریورماه در دفتر موسیقی با حضور سید مجتبی حسینی، معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، محمد الهیاری فومنی، مدیرکل دفتر موسیقی، حسن ریاحی، شاهین فرهت، مجید کیانی و نادر مشایخی، اعضای شورا برگزار شد.
در ابتدای جلسه محمد الهیاری فومنی مدیرکل دفتر موسیقی گزارشی درباره سی و پنجمین جشنواره موسیقی فجر در سال گذشته ارائه کرد و گفت: جشنواره در سال گذشته بر اساس آییننامه که خط سیر کلی جشنواره را مشخص میکند برگزار شد و پس از برگزاری جشنواره، شورای ارزیابی سیاستگذاری سی و پنجمین جشنواره موسیقی فجر، تغییر آییننامه را مطرح و پیشنهاد کرد شورای سیاستگذاری به جشنواره اضافه شود تا خط مشی و سیاستهای کلی جشنواره را طراحی کند و پس از طی مراحل تغییر آییننامه نهایی و تأیید شد.
سید مجتبی حسینی، معاون امور هنری در این جلسه گفت: جشنواره موسیقی فجر از سال ۱۳۹۷ دارای آیین نامه شد تا جشنواره بر اساس یک چارچوب و آیین نامه مشخص برگزار شود. یکی از اقدامات معاونت هنری در این دوره این بود که در کنار هر کاری که انجام میدهد، روندهای اجرایی را با تدوین آییننامه و دستورالعمل مدون کند. برای جشنوارهها و فرایندهای معاونت امورهنری آییننامه تدوین شد؛ بنابراین جشنوارهها مبتنی بر آییننامهها برگزار میشود و خلاقیتهای دبیر و دستاندرکاران بر بهتر شدن کیفیت و تعالی رویداد اثرگذار است.
حسینی در ادامه گفت: در این راستا ابتدا ۱۱۳ فرآیندی که در معاونت امورهنری انجام میشد، شناسایی، مستند، اصلاح و خلاصهسازی شد که در حال حاضر ۶ مجوز و ۲۷ خدمت در معاونت ارائه میشود. برای این فرایندها چارت و مراحل طراحی شد و به تأیید نهادهایی که مدیریت سیستمها را نظارت میکنند هم رسیده است و قاعده خود را دنبال میکند.
حسینی افزود: در آییننامه جشنواره، شورای ارزیابی پیشبینی شده است تا عملکرد جشنواره را بررسی کند و آرای خود را برای دوره بعد ارائه کند تا آییننامه بتواند اصلاح شود. به همین دلیل پس از برگزاری دو دوره اخیر جشنواره موسیقی فجر بر اساس آییننامه، اصلاحاتی در آییننامه از سوی شورای ارزیابی مطرح شد. آییننامه جشنواره میتواند محور اصلی رویدادی باشد که امروز دهه چهارم آن به نیمه رسیده است. جشنواره موسیقی فجر این ظرفیت را دارد که بهعنوان یک رویداد بزرگ و کلان ملی برگزار شود.
وی افزود: در ادامه راه یک دشواری ویژه داریم و آن مهمان ناخوانده کرونا است. این رویدادها به دلیل انگیزهای که در میان جوانان ایجاد میکند و میتواند بستر مناسبی برای ارائه آثار هنرمندان باشد، میتواند ادامه پیدا کند، اما برای برگزاری جشنوارهها باید تمهیدات ویژه اندیشید؛ و گزینهها و سناریوهای مختلف طراحی و پیشبینی شود. سه سناریو برای جشنواره درنظر گرفته میشود، سناریوی اول وضعیت سفید است که اگر شرایط از نظر بیماری مناسب بود، با این سناریو جشنواره برگزار شود و سناریو برای وضعیت زرد و قرمز نیز درنظر گرفته میشود تا در صورت شیوع بیماری و شدت آن جشنواره به شیوههای دیگر و متناسب با شرایط دنبال شود. مرحله نخست چهاردهمین جشنواره موسیقی جوان که یکی از گستردهترین رویدادهای کشور است به صورت مجازی برگزار شد و تجربه جشنواره موسیقی جوان در جشنواره موسیقی فجر هم میتواند مورد استفاده باشد. جشنواره موسیقی فجر طبیعتاً باید مستورهای از تمام سلایق باشد و نشان دهد که ما خانواده بزرگی در حوزه موسیقی ایران داریم. پهنه فعالیت هنری و منابع غنی انسانی هنری خودمان را کمتر شناسایی کردهایم و اگر بتوانیم از سرمایه انسانی شریف هنر به درستی استفاده کنیم، میتواند افتخار بزرگی برای ما باشد. اگر این جشنوارهها با عیار مناسب برگزار شوند بهترین آوردگاهاند برای اینکه جوانها خودشان و آثارشان را به نمایش بگذارند.
در ادامه جلسه شورای سیاستگذاری جشنواره سی و ششم موسیقی فجر متشکل از حسن ریاحی، شاهین فرهت، مجید کیانی و نادر مشایخی، نظرات مختلفی را درباره نحوه برگزاری این جشنواره ارائه کردند.
شاهین فرهت در این جلسه گفت: قطعاً امسال به دلیل شرایط خاص موجود امکان رفت و آمد به شکل عادی وجود ندارد و باید یک سری مسائل برای سی و ششمین جشنواره موسیقی فجر در نظر گرفته شود. باید جشنواره امسال را با زمینه و شکلی متفاوتتر و بهرهوری از موسیقی شرق پیش ببریم تا گوش شنیداری مخاطب با این فرم از موسیقی بیشتر آشنا شود.
حسن ریاحی نیز در ادامه بیان کرد: جوانهای ما از موسیقی ملی خود دور و بیشتر بر موسیقی پاپ متمرکز شدهاند. بهتر است که جشنواره امسال فضای رقابتی را افزایش دهد و هنرمندان جوان را به آهنگسازی در دستگاههای ایرانی و مقامی تشویق کند. جشنواره میتواند بر موسیقی شرق تمرکز کند و تم جشنواره، موسیقی شرق باشد.
نادر مشایخی هم در این نشست گفت: باید نگاه ما به موسیقی شرق بیش از پیش باشد و باید در فرم این موسیقیها توجه و تفکر بیشتری داشته باشیم و در جشنواره امسال بتوانیم این شکل را برای جوانان هنرمند و دوستدار هنر بسط و گسترش بدهیم.
مجید کیانی گفت: متأسفانه الگوهای واقعی را در موسیقی نه فقط برای عموم مردم بلکه برای فعالان در هنر و موسیقی هم معرفی نکردهایم و در این زمینه اطلاعرسانی و نقش رسانهها اهمیت دارد؛ بنابراین تغییر رفتارهای فرهنگی با آموزش در این زمینه ضرورت دارد و پژوهش و آموزش و الگوسازی در زمینه موسیقی نیاز است.
در پایان این جلسه، احکام اعضای شورای سیاستگذاری سی و ششمین جشنواره موسیقی فجر اعطا شد.