جلسه فعالان بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان همدان با پورداود، مدیر کل اداره آموزش و پرورش استان همدان به صورت مجازی با محوریت برقراری عدالت آموزشی برگزار شد.
به گزارش خبرنگار دانشگاه خبرگزاری دانشجو، جلسه فعالان بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان همدان با پورداود، مدیر کل اداره آموزش و پرورش استان همدان به صورت مجازی برگزار شد.
در ابتدای این جلسه پورداود پس از بیان جایگاه تعلیم و تربیت با توجه به آیه دوم سوره جمعه، به بیان نکاتی درباره تقدم تربیت بر تعلیم، سند تحول بنیادین و دانشگاه فرهنگیان پرداختند. پس از صحبتهای او، فعالان بسیج دانشجویی به بیان پرسشهای خود پرداختند.
مریم سامانلو معاونت مطالبه گری و گفتمان سازی پردیس شهید باهنر همدان با اشاره به کاهش چشمگیر جذب نیرو از طریق کنکور سراسری در دانشگاه فرهنگیان به دلیل نبود زیرساخت کافی پرسید: شما به عنوان فردی که در این حوزه مسئولیتی برعهده دارد چه اقدامی برای توسعه کمی پردیس شهید باهنر کرده اید؟ آیا برای بلند مدت به فکر احداث یک پردیس جدید بوده اید؟ و در این شرایط بحرانی که دچار کمبود معلم هستیم به دنبال فضای استیجاری برای حل مشکلات پردیس شهید باهنر در کوتاه مدت هستید؟
پورداود در جواب گفت: این موضوع همواره در جلسه هیئت امنای دانشگاه فرهنگیان مطرح میشود و ما برای مشکلات پردیس شهید باهنر هم برنامه کوتاه مدت و هم برنامه بلند مدت داریم و درحال پیگیری هستیم.
در ادامه مصطفی احمدی مسئول بسیج دانشجویی پردیس شهید مقصودی همدان پس از بیان لزوم پرداختن به عدالت آموزشی گفت: با وجود شرایط کنونی که نیاز به عدالت آموزشی بیش از پیش برجسته شده است و با توجه به این که برخی دانش آموزان استان به حداقل امکانات دسترسی ندارند نظر شما درمورد استفاده از ظرفیت اردوهای جهادی دانشگاه فرهنگیان همدان برای بهبود اوضاع چیست؟ همچنین وی ضمن تاکید بر وجود مشکلات زیرساختی در پردیس شهید باهنر، خواستار اقدام جدی آموزش و پرورش جهت حل این مشکلات شد.
مدیر کل اداره آموزش و پرورش استان همدان گفت: مسئله عدالت آموزشی مسئلهای است که باید به آن پرداخت چه در دوران کرونا چه دوران پساکرونا. هماهنگی با کمیته امداد امام خمینی جهت اهدا ۳ هزار تبلت به دانش آموزان مناطق محروم و آموزش حضوری در روستاهای کم جمعیت و محروم برای کلاسهای چند پایه از اقدامات آموزش و پرورش در حوزه عدالت آموزشی است. جریان پردیس شهید باهنر نیز توسط استاندار محترم آقای شاهرخی به صورت مداوم در حال پیگیری است.
پیمان ابراهیمی از ادوار بسیج دانشجویی پردیس شهید مقصودی ضمن پرداختن به اهمیت تعلیم و تربیت اذعان داشت دانشگاه فرهنگیان به عنوان قلب تپنده آموزش و پرورش اندکی فرتوت شده و نیاز به رسیدگی دارد از جمله رسیدگی به توسعه کمی و کیفی فضای دانشگاه فرهنگیان همدان جهت جذب و تربیت هرچه بهتر معلمین توانمند انقلابی. وی پیگیری این امر را از آقای پورداوود خواستار شد.
وی در پاسخ به این فعال دانشجویی گفت: گرچه پیگیریهایی توسط استاندار در حال انجام است، اما تاکنون به نتیجهای دست نیافتهایم به این منظور ما به دو برنامه کوتاه مدت و دراز مدت برای توسعه دانشگاه فرهنگیان استان نیازمندیم.
مهدیه کاظمی مسئول بسیج دانشجویی پردیس شهید باهنر همدان ضمن تاکید بر اهمیت تمدن سازی، تربیت، هویت سازی و دفاع از هویت و تربیت به عنوان وظایف اساسی معلم؛ پرسید: برای توانمندسازی معلمان در زمینه پایه ریزی تمدن نوین اسلامی، نقش آفرینی در جنگ تعلیم و تربیت و پرداختن به ماموریت مهم تربیت دانش آموزان چه برنامههایی داشته و خواهید داشت؟
وی با انتقاد از کمرنگ شدن فعالیتهای پرورشی در دوران آموزش مجازی خواستار توجه آموزش و پروش به این موضوع مهم شد.
کاظمی ضمن خبر دادن از برنامههای بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان همدان درخصوص توانمندسازی دانشجومعلمان در سطوح مختلف معلمی، خواستار تعامل آموزش و پرورش با این مجموعه خصوصا در راستای فراهم کردن زمینه جهت استفاده معلمان از این برنامهها شد و گفت آموزش و پرورش همدان باید به دانشجومعلمان بیش از اینها بها دهد و توجه ویژه نسبت به حل مشکلات فضای فیزیکی پردیس شهید باهنر داشته باشد و به صورت جدی در این خصوص اقدام نماید.
پورداود در جواب کاظمی گفت: دو دانشگاه فرهنگیان و شهید رجایی دو بازوی اساسی آموزش و پرورش هستند و جذب نیرو از طریق ماده ۲۸ و نهضت سواد آموزی به ناچار است. برای بهبود عملکرد معلمان تازه کار از تجارب معلمان پیشکسوت استفاده میشود. در رابطه با مسئله تربیت، شورای تحقیقات روی پژوهشهای تربیتی مانور خواهد داد. در موضوع جنگ در عرصه تعلیم و تربیت، همواره جنگ میان حق و باطل وجود دارد و ما باید با همه تلاش خود پیروز صحنه باشیم.
مسئول آموزش و پرورش استان همدان در پایان تاکید کرد: هویت ما برگرفته از متون دینی ما و حس افتخار ملی ماست در این مبحث باید ابتدا به تئوری سازی بپردازیم و در گام بعدی آن را به ظهور برسانیم. برنامههای آموزش و پرورش استان در زمینه تربیت ویژه در مسائل دینی همواره خوش درخشیده و موفق به اخذ رتبه کشوری در این زمینه شده است.