شورای صنفی دانشگاه فرهنگیان بجنورد با ارسال نامهای به وزیر علوم، تحقیقات و فناوری به اهمیت دانشگاه فرهنگیان اشاره داشت و انحلال این مجموعه را خلاف مصلحت آینده کشور دانست.
به گزارش خبرنگار دانشگاه خبرگزاری دانشجو، شورای صنفی دانشگاه فرهنگیان بجنورد با ارسال نامهای به وزیر علوم، تحقیقات و فناوری به اهمیت دانشگاه فرهنگیان اشاره داشت و انحلال این مجموعه را خلاف مصلحت آینده کشور دانست.
متن نامه به این شرح است:
بسم الله الرحمن الرحیم
«معلمان فقط از مسیر این دو دانشگاه (شهید رجایی و دانشگاه فرهنگیان) وارد آموزش و پرورش شوند و مجلس شورای اسلامی نیز باید در تصویب طرحها به گونهای عمل کند که خارج از مسیر این دو دانشگاه ورودی به آموزش و پرورش وجود نداشته باشد.» 《مقام معظم رهبری 》
ضمن عرض تسلیت و تهنیت شهادت نیروی ارزشمند انقلاب شهید فخری زاده به حضرت، ولی عصر (عج) و مقام عظمای ولایت، نامه تامل برانگیز وزیر محترم علوم جناب آقای غلامی به مقام معظم رهبری، اوج بی توجهی به اهمیت جایگاه دانشگاه فرهنگیان را آشکار ساخت. در این نامه اشاره شده است که بجای جذب نیرو توسط دانشگاه فرهنگیان و تربیت نیروی متهد و متخصص، اقدام به جذب فارغ التحصیلان از طریق آزمون استخدامی مطابق با ماده ۲۸ اساسنامه دانشگاه فرهنگیان بشود. در این راستا شورای صنفی پردیس امام جعفر صادق علیه السلام، دانشگاه فرهنگیان استان خراسان شمالی تذکرات خود را به شرح ذیل اعلام میدارد:
_ طبق ماده ۲۸ اساسنامه دانشگاه فرهنگیان جذب فارغ التحصیلان سایر دانشگاهها منوط به چند شرط میباشد که یکی از آنها عدم توانایی دانشگاه فرهنگیان در تامین نیروی مدنظر از طریق توسعه واحدهای دانشگاهی خود میباشد. در صورتی که دانشگاه فرهنگیان امکان تربیت نیروهای مورد نیاز آموزش و پرورش را در زمینه رشتههای دبیری و علوم تربیتی دارا ست و با وجود گسترش هیئت علمی و واحدهای آموزشی این دانشگاه در حال تربیت نیروهای متخصص و متعهد میباشد و رشتهها و واحدهای درسی مد نظر در این دانشگاه تعریف شده و روز به روز در حال بازنگری و پیشرفت است، جذب نیرو از طریق آزمون استخدامی خلاف اساسنامه این دانشگاه میباشد.
_ دانشگاه فرهنگیان تنها پایگاه تخصصی آموزش فنون معلمی است. آیا هرگونه متخصص در رشتههای علوم پایه و محض میتوانند در انتقال دانش خود به دانش آموزان، موفق و کارآمد باشند؟ صرف داشتن دانش نمیتوان آن را به نحو احسن آموزش داد. معلمی مستوجب فراگیری و تسلط بر اصول و فنون خاصی است که فراخور نیاز هر رده سنی از دانش آموزان پیچیده و تخصصیتر نیز میشود. این انتقال باید هماهنگ با ویژگیهای رشدی، شناختی و جسمانی دانش آموزان باشد که طی ۴ سال به دانشجو معلمان آموزش داده میشود که هنوز هم در این زمینه نیاز به آموزش تکمیلیتر احساس میشود.
_ دانشگاه فرهنگیان مرکز ساخت و پرورش هویت معلمی است. هنگامی که دانشجو معلمان در طی یک دوره ۴ ساله در این مرکز آموزش داده میشوند، تلاش میشود تا قریب به اتفاق ابعاد هویتی ایشان مبدل به یک الگوی تاثیر گذار برای صدها دانش آموز او در طی دوران خدمتش باشد. به راستی هویت یک جامعه در گروه هویت معلمان آن جامعه خواهد بود و تا زمانی که به این اصل مهم عنایت کافی نشود، مشکلات و معضلات جامعه از ریشه حل نخواهند شد و تنها مسکنهای موقتی، هزینههای هنگفتی را بر جامعه تحمیل خواهد کرد!
_ نظر به مستند سازی مدعای فوق توجه را به ماده دوم اساسنامه دانشگاه فرهنگیان با موضوع اهداف این دانشگاه جلب میکنیم:
۱ ـ تأمین و تربیت معلمان، مدیران، مربیان، کارکنان و پژوهشگرانی مؤمن و متعهد، معتقد به مبانی دینی و ارزشهای اسلامی و انقلابی، دارای فضائل اخلاقی و ارزشهای والای انسانی، کارآمد و توانمند در طراز جمهوری اسلامی
۲ ـ تربیت، توانمند سازی و ارتقای شایستگیهای عمومی، تخصصی و حرفهای منابع انسانی با تأکید بر پرورش انسانهای متقی، کار آفرین، خودباور، خلاق و توانا در تولید علم، فناوری و نوآوری، متناسب با مبانی و ارزشهای اسلامی و نیازهای جامعه
۳ ـ تسهیل فعالیتهای آموزشی و پرورش در تلفیق علم و دین و مشارکت در نهضت تولید علم، افزایش سهم تولیدات علمی در محتوای آموزشی و تربیتی موردنیاز آموزش و پرورش مبتنی بر مبانی و معارف اسلامی و نیازهای ملی و کاربردی کردن دستاوردهای علمی و پژوهشی از طریق تعامل پویا و سازنده با حوزههای علمیه و مراکز علمی و پژوهشی داخلی، منطقهای و بین المللی
۴ ـ ایجاد تحول و نوآوری در نظام تربیت معلم کشور و تغییر، اصلاح و ارتقای روشها و برنامههای آموزشی و پژوهشی تربیت معلم، براساس مبانی اسلامی و آخرین تحولات علمی و بهره مندی از فناوریهای نوین جهت تحقق اهداف تعلیم و تربیت اسلامی ۵ ـ توسعه زمینه پژوهندگی و تقویت روحیه پژوهشی و گسترش دانش، بینش و مهارتهای منابع انسانی و رصد کردن تحولات نظامهای تربیت معلم و تحولات علمی در حوزه علوم تربیتی و آموزش و پرورش.
_ وزیر محترم علوم و سایر سیاست گذاران و مجریان سیاست که دغدغه رفع مشکل بیکاری جوانان را دارند، آیا بهتر نیست بجای برقراری هرچه بیشتر ارتباط بین صنعت و دانشگاه و به فرموده مقام معظم رهبری گسترش مراکز فنی و حرفهای، تمرکز خود را از انهدام مراکز هویت سازی جامعه ایرانی اسلامی بردارند؟
_ در عصر حاضر که قریب به اتفاق کشورهای توسعه یافته وصنعتی همانند ژاپن کلید پیشرفت و سعادت کشور خود را در نظام آموزشی میدانند و سهم قابل توجهی از درآمدهای کشورشان را به حوزه تعلیم و تربیت اختصاص میدهند و نتایج آن را نیز در پیشرفت اقتصادی و حل معضلات اجتماعی به خوبی برداشت میکنند، با حدف تدریجی دانشگاه فرهنگیان و یا تضعیف جایگاه آن با بی توجهی و بی مهری، درست بر خلاف نص دستورات و فرامین رهبری معظم جامعه، پسرفت و ایجاد معضلات بیشتر را کلید خواهید زد و مورد قضاوت آیندگان قرار خواهید گرفت.