عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس گفت: دسترسی آژانس به اطلاعات ما یکی از دلایل فاش شدن بخشی از اطلاعات محرمانه کشور است، چون بسیاری از بازرسان آژانس ماموران سرویسهای اطلاعاتی کشورهای متخاصم هستند.
سارا فلاحی، عضو کمیسیون امنیت ملی وسیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری دانشجو، در پاسخ به این سوال که آیا اطلاعات دانشمندان هستهای کشور از طریق آژانس انرژی اتمی درز پیدا کرده است، اظهار کرد: باید یک نگاه همه جانبه داشته باشیم. دسترسی آژانس به اطلاعات ما یکی از این دلایل است که باعث شده بخشی از اطلاعات محرمانه کشور فاش شود، چون بسیاری از بازرسان آژانس انرژی هستهای ماموران سرویسهای اطلاعاتی کشورهای متخاصم هستند.
وی ادامه داد: در تایید ادعای فوق، رئیس جمهور در خاطرات خود زمانی که دبیر شورای امنیت ملی بوده اشاره میکند بسیاری از کسانی که در نقش بازرس وارد ایران شدند افراد سرویسهای جاسوسی بودهاند.
یک سری دسترسیها را فراتر از پروتکل الحاقی در اختیار آژانس قرار دادهایم عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس گفت: متاسفانه ما علاوه بر دسترسیهای پادمانی بر اساس پروتکل الحاقی هم دسترسی دادهایم. طبق پروتکل الحاقی آژانس هرجا و هر زمانی ضروری بداند دسترسی به تأسیسات هستهای پیدا میکند، اگر هم تناقضی بین پادمان و پروتکل ایجاد شود اولویت با پروتکل است، علاوه بر این یک سری دسترسیها را فراتر از پروتکل الحاقی در اختیار آژانس قرار دادهایم.
فلاحی تصریح کرد: علاوه بر دلیل مذکور بخشی از مشکلات امنیتی ما به دلیل حجم وسیع دشمنی و تعداد زیاد آنها و تکثر سرویسهای جاسوسی اطراف ماست به طوری که یک صف فشرده جاسوسی و خرابکاری در اطراف کشور شکل گرفته شده است.
وی با بیان اینکه دستگاههای اطلاعاتی و امنیتی کشور شبانهروز زحمت میکشند، بیان کرد:، اما حجم دشمنیها علیه ایران زیاد است و سرویسهای محاصره کننده ایران اکنون فقط سرویس آمریکا و رژیم صهیونیستی و یا انگلیس نیست این سرویسها افزایش چشمگیری در سالهای اخیر داشتهاند ضمن اینکه بحث نفوذ و بحث سوء مدیریت در برخی از نهادهای کشور مزید بر علت است.
عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس ادامه داد: بحث نفوذ در بسیاری از نهادهای کشور باعث شده که زحمات و هشدارهای دستگاههای امنیتی و اطلاعاتی ما با چالش مواجه شود.
فلاحی با بیان اینکه همزمان با آغاز بازرسیها ترور و شهادت دانشمندان ما نیز در دستور کار دشمنان قرار گرفت، گفت: باید در این بازرسیهای کنترل نشده تجدید نظر کرد و اگر قرار به ادامه این روند باشد و آنها بخواهند از شفافیت جمهوری اسلامی سوء استفاده کنند باید بازرسیها قطع شود.
وی با اشاره به اینکه پذیرش پروتکل به شکل داوطلبانه بوده و در بند ۳۶ و ۳۷ برجام نیز مقرر شده وقتی طرفهای مقابل تعهداتشان را انجام ندهند ما مکلف به انجام تعهدات نیستیم، تصریح کرد: اکنون زمان آن فرا رسیده که ما انجام تعهدات خود را در پی بدعهدی طرفهای مقابل متوقف کنیم.
سیاست صبر استراتژیکی یک سیاست غیراستراتژیک و ضد منافع ملی است فلاحی ادامه داد: اروپاییها نه تنها به تعهدات خود عمل نکردهاند حتی در برابر ترور وحشیانهای که اتفاق افتاده به خود اجازه ندادند این جنایت را محکوم کنند از این رو این نوع رفتار برای ما قابل قبول نیست.
عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با بیان اینکه یکی از اشتباهات استراتژیک ما پیوند زدن مسائل مختلف کشور به آمدن دولت بعدی آمریکا است، گفت: این سیاست صبر و انتظاری که یک عده در داخل کشور پیشه کردهاند یک سیاست غیراستراتژیک و ضد منافع ملی است.
وی ادامه داد: نمیتوان بایدن و ترامپ را از ساختار سیاسی آمریکا جدا کرد و جدا در مورد آنها قضاوت کرد، زیرا در همین ساختاری که ترامپ به عنوان رئیس جمهور نقش آفرینی کرده همزمان و در کنار جمهوری خواهان، دموکراتها نیز در کنگره و سنا بودند. مثلا در سنا از ۱۰۰ عضو سنا ۴۷ نفر آنها دموکرات هستند و با اکثر سیاستهای ضد ایرانی ترامپ همراه بودند؛ بنابراین آنها در استراتژی و به لحاظ ماهوی با هم توفیری ندارند.
فلاحی تصریح کرد: تمام این محدودیتها و فشارهایی که علیه ایران ایجاد شده نتیجه یک تقسیم کار اساسی بوده است؛ به این معنی که دولتهای مختلف آمریکا آنها را انجام دادهاند و تغییر دولت تغییری در سیاستهای کلی آمریکا علیه ایران نداشته است، بر این اساس است که اوباما به عنوان یک دمکرات بدترین شرایط را بر ایران تحمیل کرد.
عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس با بیان اینکه دموکراتها در ذیل نهادها و همکاریهای بینالمللی برجام را در قالب سیاست مذاکره بر ما تحمیل کردند، گفت: ما هنوز نتوانسته بودیم از برجام استفاده کنیم که ترامپ روی کار آمد و با سیاست فشار حداکثری تحریمها را افزایش داد و تمام توان خود را به کار برد تا مردم ما را با مشکلات اساسی اقتصادی و معیشتی مواجه کند.
وی ادامه داد: ترامپ در واقع مسئولیت خود را با فشار حداکثری انجام داد تا دولت بعدی از همین ابتدای کار بحث مذاکره را مطرح کند.
فلاحی با بیان اینکه ما نباید خود را در یک سیکل مضحک مذاکره، فشار و دوباره مذاکره و فشار گرفتار سازیم و در نهایت همه مسائل خود را به مسائل آمریکا مرتبط بدانیم، گفت: تا زمانی که بر داشتهها و پتانسیلهای خود تمرکز نکنیم و یک مدل توسعه درونزا که مبتنی بر عقلانیت باشد نداشته باشیم وضعیت به همین شکل ادامه خواهد داشت.
وی افزود: ما باید یک استراتژی واحد برای تامین منافع ملی خود داشته باشیم و بدانیم که صرفا با جنگ تریبونی و جناحی مشکلات ما حل نخواهد شد.
فلاحی تاکید کرد: دشمن کار خود را که دشمنی و خرابکاری است انجام میدهد ما نباید زمینه اختلاف که یکی از بسترهای نفوذ است را در کشور فراهم کنیم و باید بدانیم امروز روز تسویه حساب نیست روز این است که ما دور یک میز و برای حفظ منافع ملی کشورمان بنشینیم و تلاش کنیم.
این نماینده مردم در مجلس یازدهم همچنین در پاسخ به این سوال که وجود پروژه نفوذ در دولت در موضوع شهادت شهید فخریزاده صحت دارد یا خیر، گفت: هنوز دادههایی که بتوان بر اساس آن قضاوت دقیق و متقن داشت در اختیار نداریم، اما علائم و نشانگان موجود ما را به ردپای نفوذ میرسانند، چون قطعا هر جا دشمن موفق میشود بر بستر نفوذ و ضعف داخلی است که موفق میشود و تجربه این موضوع را در مورد شخصیتهای بزرگ و تاریخی کشور اثبات کرده است و احتمالا در همین ترور اخیر نیز دست مزدوران داخلی در کار بوده است.
وی با بیان اینکه باید منافذ نفوذ را با همدلی ببندیم، تصریح کرد: یکی از مشکلات ما این است که ما هنوز به وحدت استراتژیک در رابطه با منافع ملی خود نرسیدهایم یعنی هر کدام از گروههای داخلی یک استراتژی را تبیین میکنند در حالی که برای رسیدن به منافع ملی باید وحدت استراتژیک داشته باشیم.
فلاحی همچنین در پاسخ به این سوال که چرا دولت از به کار بردن لفظ شهید هستهای برای شهید فخریزاده امتناع کرد، گفت: همیشه از طریق حوزه دفاعی به حوزه هستهای کشور کمکهای شایانی شده و شهید فخریزاده در واقع به عنوان یکی از مغزهای متفکر و نخبگان ما در حوزه دفاعی و هستهای در پیشرفتهای حاصله حضور اساسی داشته است و واقعیت امر این است که وی نقش اساسی در پدافند هستهای و دفاعی ما ایفا کردند.
دولت باید در راستای منافع ملی و براساس سیاستهای کلی نظام حرکت کند عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ادامه داد: با توجه به شرایط بسیار حساس کشور قطعا رهبری نقش تعیین کنندهای در خصوص مذاکره یا غیر آن خواهند داشت و مجلس شورای اسلامی نیز در همین راستا حرکت کرده و دولت نیز موظف است که در مسیر تامین منافع ملی حرکت کند.
فلاحی تاکید کرد: در شرایط فعلی نمیتوانیم با تکثر یا تعدد تصمیمگیری مواجه باشیم و دولت این قدرت را طبق قانون ندارد که بخواهد در این موضوع حساس خود به تنهایی تصمیم بگیرد. قطعا دولت نیز باید در راستای منافع ملی و براساس سیاستهای کلی نظام حرکت کند.
وی همچنین در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه آیا حساست دولت در به کار بردن نام شهید هستهای برای شهید فخریزاده برای انجام دوباره مذاکره نیست، تصریح کرد: در رابطه با مذاکرات طبق اصل ۱۱۰ قانون اساسی و این که ما چه کاری باید انجام دهیم از اختیارات رهبر جامعه است از این رو تنها دولت نیست که میتواند در این زمینه تصمیم بگیرد و عقلای نظام در نهادهای مختلف نسبت به آن ورود خواهند داشت.