رئیسجمهور با بیان اینکه دولت و مجلس فهم مشترکی از قانون اساسی ندارند، گفت: مثلا برخی نمایندگان مجلس میگویند ما باید به کار وزرا نظارت کنیم درحالی که طبق قانون این چنین نیست.
به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری دانشجو، حسن روحانی رئیس جمهور، صبح امروز (دوشنبه ۱ دی) در نشست حقوق اساسی و شهروندی گفت: یکی از مسائل مهمی که قبل از پیروزی انقلاب به آن فکر میشد این بود که اگر انقلاب پیروز شد شکل حکومت چطور خواهد بود. سال ۵۶ در جلسهای در محضر شهید بهشتی و بعد هم در جلسهای در محضر شهید مطهری این موضوع مطرح میشد. این دغدغه بعد از آن بود که مباحث امام در نجف راجع به ولایت فقیه در درس بیع مطرح شده بود و به شکل جزوهای هم چاپ شده بود.
وی ادامه داد: آن زمان سوال این بود که نقش مردم و رأی آنها در نظام آینده چیست؟ و آیا نظام پارلمانی خواهد بود یا به شکلی دیگر؟ امام هم در نوفل لوشاتو بود و برخی از این عزیزان مثل شهید مطهری و شهید بهشتی و دیگران به دیدار امام آمدند که نظام حکومتی ما چه خواهد بود. اگر یادتان باشد مردم میگفتند آزادی استقلال یا استقلال آزادی، حکومت اسلامی. این شعار، از زمانی تغییر کرد و به «استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی» تبدیل شد که امام در پاریس مطرح کرد که نظام آینده ما جمهوری است.
رئیس جمهور گفت: این هم مبتنی بود بر مباحثی که در تهران بود و مباحثی که در پاریس در محضر امام مطرح شد. برخی از آن جلسات که مهم بود را به یاد دارم و برخی را هم من نبودم و متأسفانه عزیزانی که آن موقع بحث میکردند اکثرشان شهید شدهاند یا فوت کردهاند. حالا ممکن است نوشته باشند و در آثارشان موجود باشد.
** اگر انتخابات، مبنا نبود بعید میدانم تا امروز این نظام مانده بود
روحانی با بیان اینکه این فکر مهمی بود که نظام ما بهعنوان جمهوری اسلامی مدنظر قرار گیرد، اظهار داشت: نظر من که تا حدی در زمینه امنیت ملی کار کردهام این است که اگر نظام ما جمهوری نبود و انتخابات مبنا نبود، بعید میدانم تا امروز این نظام مانده بود.
وی خاطرنشان کرد: جمهوریت و انتخابات و آراء مردم بهعنوان بنیان و اساسی است که این نظام را بهخوبی حفظ کرده است. یعنی مردم اگر اشکالی هم در جمعی و یا در حکومت میبینند میگویند خب دوسال دیگر انتخابات است و فردی را انتخاب میکنیم که صالحتر و بهتر است و یا اگر در مجلس شورای اسلامی یا خبرگان اشکالی میبینند، میگویند میرویم نمایندگان بهتری انتخاب میکنیم. اینها نسبت به نهادها و افرادی است که با آراء مستقیم مردم انتخاب میشوند.
روحانی ادامه داد: این مسئله بسیار مهم است که مبنای حکومت ما آراء مردم است. حالا مشروعیت و حکومت سر جای خودش هست. اسلامیت نظام به عنوان یک رکن همواره مدنظر بوده و هست، امّا در رکن جمهوریت آن میخواهم تأکید کنم که آراء مردم نقش اساسی دارد. منتها ما در کشورمان متأسفانه نظام حزبی نداریم.
** در فقدان سیستم حزبی، با «هو» و جنجال و شعارهای مختلف، هدایت مردم برای انتخاب سخت میشود
وی ادامه داد: وقتی در حکومتی تکیه میکنید به آراء مردم، اگر سیستم حزبی نداشته باشید کار مقداری سخت میشود؛ با هو و جنجال و نزدیک انتخابات و شعارهای مختلف، ممکن است کار هدایت مردم نسبت به اینکه چه کسانی را انتخاب کنند مقداری سخت بشود.
رئیسجمهور با بیان اینکه اگر نظام حزبی بشود یک مقدار کار انتخابات راحتتر است، گفت: قانون اساسی ما هم حزبی نیست و بر مبنای حزب بنا نشده است. در انتخابات، ما به فرد، فرد رأی میدهیم نه حزب؛ میخواهد مجلس باشد یا ریاستجمهوری یا خبرگان. اینطور نیست که ما بگوییم این سه حزب و دو حزب افرادشان چه کسانی هستند. فیلتر حزبی هم نداریم. در هر کشوری فیلتر هست، ولی ما نداریم. این فیلتر از طریق شورای نگهبان یا هرجای دیگری هست، ولی حزبی نیست. باید به اینها فکر کنیم.
روحانی با اشاره به موضوع بازنگری در قانون اساسی گفت: البته معمولاً قانون اساسی دیر به دیر اصلاح میشود ضمن اینکه الان سی سال است که قانون اساسی تغییر نکرده است. قبلاً ده ساله بود این اصلاح و در پایان عمر امام اصلاحاتی انجام شد، ممکن است یک زمانی این تغییر نیاز باشد. یکی از جاهایی که خوب است این اصلاحات انجام شود این است که آیا نظام حزبی باید به قانون اساسی ما وارد شود یا خیر.
وی خاطرنشان کرد: یک زمانی در مجمع تشخیص مصلحت نظام درباره نظام حزبی بحث شد و چارچوبی هم مشخص شد، اما به دلایلی متوقف شد. چند بند آن هم در صحن مجمع تصویب شد، امّا متوقف ماند. ما در آن زمان، نظام حزبی را پیشبینی کرده بودیم. یعنی مردم میتوانستند به حزب رأی بدهند به جای فرد.
** میتوانیم به قانون اساسی خود ببالیم
رئیسجمهور ادامه داد: در عین همه این حرفها، قانون اساسی ما یکی از قانونهای اساسی قابل توجه و ذکر در سطح جهان است و میتوانیم به آن ببالیم.
وی با بیان اینکه متأسفانه فهم ما از قانون اساسی یکسان نیست، درست است که قانون مشخص کرده که چه نهادی قانون را تفسیر کند، امّا تا قبل از آن، برداشت و فهم از قانون مهم است. حتی ارکان حکومت یعنی دولت، مجلس و قوه قضائیه، فهمشان مشترک نیست؛ مثل هم نمیاندیشند. گاهی حتی در مسائل مهم ممکن است اختلاف نظر باشد.
** جایی نداریم که مجلس نظارت کند
روحانی توضیح داد: گاهی مثلاً برخی نمایندگان میگویند باید بر کار وزرا نظارت کنیم. این برداشت ناقص از قانون اساسی است؛ ما اصلاً نظارت بر کار دولت نداریم در قانون اساسی. نظارت به مفهوم سوال و مواردی نظیر آن داریم، ولی کلمهای به نام نظارت نداریم در قانون اساسی. چیزی که در قانون اساسی آمده، این است که نظارت بر وزیر وظیفه رئیسجمهور است. حل اختلاف بین دو وزیر و هماهنگی بین آنها را رئیس جمهور انجام میدهد. جایی نداریم که مجلس نظارت کند. بله؛ سؤال، استیضاح و تحقیق و تفحص اگر نیاز باشد میتوانند استفاده کنند، اگر این موارد را نظارت تلقی کنیم میشود گفت نظارت است، امّا کلمهای به نام نظارت نداریم.
روحانی با بیان اینکه فهم و استنباط ما از قانون اساسی، عین هم نیست، گفت: اینکه برنامه را چه کسی برای دولت بنویسد، حالا در زمان رژیم گذشته در قانون اساسی آن رژیم، برنامه پنج ساله مینوشتند. بعد که این قانون اساسی آمده، طبق این قانون، برنامه بهعهده رئیسجمهور است. در اصل ۱۳۴ قانون اساسی به صراحت آمده که برنامه و خط و مشی به عهده رئیسجمهور است. ما چند مرتبه برنامه تعیین میکنیم. یک دفعه رئیسجمهور برنامه تعیین میکند موقع انتخابات؛ در مصاحبه میگوید، منتشر میکند و مردم هم میخوانند و بر مبنای آن برنامه رأی میدهند.
وی ادامه داد: یک بار هم وقتی رئیسجمهور به مجلس میرود و برای وزرا رأی میگیرد، برنامهها را به مجلس میدهد و آنجا مجلس به برنامه رئیس جمهور و دولت و وزرا رأی میدهند. بار سوم هم که اصل ۱۳۴ میگوید برنامه و خط و مشی به عهده رئیس جمهور است، این سه بار. یک بار هم که مجلس برنامه پنج ساله تصویب و ابلاغ میکند. اصلاً درک و فهم اینکه این مسائل را چطور باید تلفیق بکنیم به نظر من بسیار مهم است.
رئیسجمهور تصریح کرد: اساتید حقوقی و حقوقدانان ما فعلاً بر مبنای این قانون اساسی، روی این موارد که موارد اختلاف نظر هست فکر کنند، در روزنامهها و رادیو و تلویزیون بنویسند و بگویند تا کمکم پخته شود تا به اجماع نظر برسیم.
وی ادامه داد: یکی از مسائل بسیار مهم قانون اساسی که به شکل یکسان تلقی نمیکنیم این است که مجری قانون اساسی و مسئول اجرای قانون اساسی کیست؟ اصل ۱۱۳ قانون اساسی چند مسئله دارد؛ یک اینکه جایگاه رئیسجمهور را تعیین میکند. میگوید رئیسجمهور دومین مقام کشور است؛ عالیترین مقام رسمی کشور بعد از رهبری است. بلافاصله بعد از این است که میگوید «و مسئول اجرای قانون اساسی است». یعنی کسی که بعد از رهبری بالاترین مقام کشور است او مسئولیت اجرای قانون اساسی و مسئولیت قوه اجرایی جز مواردی که به عهده رهبری است را بهعهده دارد، چون یک جزئی از اجرا به عهده مقام معظم رهبری است.
روحانی تصریح کرد: این موضوع واضح است و آدم وقتی اول و آخر این را میخواند، میفهمد که یعنی رئیسجمهور در قوه مجریه مسئول اجرای قانون اساسی است. گفتنِ این موضوع که لغو و بیهوده است. معلوم است که هر کسی در بخش خودش مسئول اجرای قانون اساسی است. این که حرف لغو و بی اساس و بیهودهای است. اینجا نصّ صریح و واضح است و جایی که نیاز به تفسیر ندارد اینجاست. ولی الان نسبت به این هم اختلاف برداشت است. شورای نگهبان در سالهای اولیه اینطور نمیگفت، ولی سالهای آخر و در سال ۹۱ و در این سالهای آخر یک تفسیری کرده است.
** شورای نگهبان در هر دوره یکجور تفسیر میکند
وی افزود: این موضوع را هم که مسئله بسیار مهمی است حقوقدانان باید بررسی کنند. شورای نگهبان هم همیشه تفسیرش یکی نیست؛ «کُلَّ یَوْمٍ هُوَ فِی شَأْنٍ». در هر دوره یکجور تفسیر میکند. باز حقوقدانها بحث و بررسی کنند ممکن است شورای نگهبان در مقطع دیگری تفسیر دیگری بکند. این تفسیر که همیشه نمیماند، کما اینکه راجع به اصل ۱۱۳ تفسیرهای مختلفی در مقاطع مختلف شده است. این هم بخش بسیار مهمی است.
روحانی در ادامه، با بیان اینکه معتقدم اصل ۵۹ قانون اساسی میتواند خیلی مهم باشد، گفت: در مقاطعی که واقعاً یک اختلاف نظر اساسی وجود دارد و یک فکر واحد در کشور نیست، مهم است. البته باید در جوّ آرامی رخ دهد و موضوع مهمی در میان باشد. بحث و بررسی بشود و بعد هم در اختیار آراء عمومی مردم گذاشته و رفراندومی بشود و مردم نظر بدهند. البته سازوکار این در قانون اساسی خیلی پیچیده در نظر گرفته شده و به سادگی اجرا نمیشود، ولی چون بههر صورت یکی از اصلهای قانون اساسی است میشود بعد از چهل و چندسال یک بار در موضوع مهمی اجرا و پیاده کرد و این میتواند خیلی هم مهم باشد در مواردی که حائز اهمیت است.
رئیسجمهور با اشاره به یکی از وعدههای انتخاباتی خود مبنی بر حقوق شهروندی، گفت: گفتم منشور حقوق شهروندی را اعلام و به مردم اعلام کنیم. چند بار دوستان پیشنویسهایی را تهیه کردند تا آنکه من با تعدادی از حقوقدانان دیدار کردم. آنها سوال کردند مبنای شما برای نوشتن منشور حقوق شهروندی چیست و در چه جایگاهی میخواهی بنویسی؟ این لایحه است یا آئیننامه؟
روحانی افزود: گفتم مبنای من اصل ۱۳۴ قانون اساسی است و بعد هم میتواند به شکل لایحه تبدیل شود. بعد از آن جلسات زیادی برگزار شد تا منشور منقحی تدوین شود و افرادی مسئولیت آن را برعهده داشتند.
** ندیدم کسی به این منشور اشکال اساسی وارد کند
وی با بیان اینکه ندیدم کسی به این منشور اشکال اساسی وارد کند، خاطرنشان کرد: ممکن است بگویند چند ماده دیگر به آن اضافه شود، ولی منشور منقحی است. به خاطر این بود که مردم بدانند حقوقشان چیست و مسوولان اجرایی کشور و سایر مسوولان هم بدانند که این حقوق و تکالیف وجود دارد.
روحانی ادامه داد: این جزو افتخارات دولت یازدهم است که در دولت دوازدهم ادامه یافت. معاونت حقوقی اکنون این مسوولیت را برعهده دارد. البته دستیار ویژهای در این رابطه داشتیم. آنچه مهم است این است که حقوق شهروندی مورد توجه همه باشد و دولت با تاکید بر آنها اینها را اجرا کند.
روحانی با بیان اینکه گزارش مفصلی توسط معاونت اداری و استخدامی به ما داده شده که خیلی خوب بود که این منشور در ادارات مختلف در حال اجرایی شدن است، ابراز کرد: به اینکه حقوق شهروندی تدوین و منتشر شود اتکا نکردیم. تلاش کردیم حقوق شهروندی را اجرا کنیم. مردم بتوانند نظرات خود را اظهار کرده و آرای خود را نسبت به افراد در صندوق بیندازند.
** شرایط امروز از قبل دولت یازدهم بهتر است
وی با تاکید بر اینکه تلاش ما در دولت این بود که مردم رأی خود را بدهند و همه جناحها و احزاب نمایندگان خود را معرفی کرده و در انتخابات شرکت کنند، گفت: هیچ مشکل امنیتی قبل، حین و بعد از انتخابات نداشتیم؛ آزادیهای مردم در دانشگاهها، اجتماعات، اعتراضات، روزنامهها، رسانهها تأمین شد و شرایط امروز از قبل دولت یازدهم بهتر است. البته تکنولوژی هم به ما کمک کرد.
** اگر این دولت نبود فضای مجازی در اختیار مردم نبود
روحانی با بیان اینکه دولت یازدهم و دوازدهم در فضای مجازی کار بزرگی کرد، یادآور شد: اگر این دولت نبود فضای مجازی در اختیار مردم نبود. فداکاری و ایستادگی زیادی شد تا مردم از فضای مجازی استفاده کنند. در کنار آن هم سعی کردیم دولت الکترونیک را ترویج کنیم و کار زیادی در این باره انجام شده است.
رییس شورای عالی فضای مجازی با تاکید بر اینکه شفافیت زیادی هم بر اساس فضای مجازی ایجاد شده است، عنوان کرد: بودجه را الان همه مردم میدانند چگونه است. حضور مردم در صحنه نقد و اعلام نظر آنها شرایطش با گذشته متفاوت است. الان همه مردم یک رسانه دارند و میتوانند نظر خود را اعلام کنند.
رئیس دولت دوازدهم گفت: یکی از کارهای دولتهای یازدهم و دوازدهم فضای مجازی بود که به مردم هدیه کرد و مردم با موبایل هوشمند با همدیگر در تماس هستند و بسیاری از اطلاعات را به شکل آنلاین در اختیار دارند.
۱- اولا اشکال از فهم قانون اساسی نیست اشکال این است که اقای رییس جمهور اصول قانون اساسی را یا کامل نخوانده اند یا خوانده اند و مثل زبان انگلیسی که خیلی وقت بود صخبت نکرده بودند انها را فراموش کرده اند
ثانیا ی رییس جمهور باید اصل ۱۷۷ قانون اساسی که مربوط به بازنگری و موارد در قانون اساسی است را یکبار دیگر بخوانند
از موارد و شیوه بازنکری در قانون اساسی ذکر شده در اصل ۱۷۷ که بگذریم نکته ذیل ان اشاره شده و ان اینست :
« محتوای اصول مربوط به اسلامی بودن نظام و ابتنای کلیه قوانین و مقررات بر اساس موازین اسلامی و پایه های ایمانی و اهداف جمهوری اسلامی ایران و حمهوری بودن حکومت و ولایت امر و امامت امت و نیز اداره امور کشور با اتکاء به آراء عمومی و دین مذهب رسمی ایران تغییر ناپذیر است »
یعنی مواردی که مربوط به اتکاء آراء عمومی هست و محتوای ان مثل انتخاب مستقیم رییس جمهور توسط مردم تغییر نا پذیر است حالا چطوری اقای روحانی میخواد مردم به احزاب رأی بدهند و بعد احزاب رییس جمهور انتخاب کنند !!؟ الله اعلم
انتخاب رییس جمهور از طریق احزاب همان چیزی است که ما در انتخابات امریکا و .. میبینیم حال نمیدانیم چگونه است که ما باید از نظام انتخاباتی غربی ها پیروی کنیم !؟ ایا همین امر ناقض استقلال کشور نیست !؟
۲- علاوه بر این تغییر قانون اساسی در اختیار و با تصمیم رییس جمهور نیست و مقام رهبری پس از مشورت با مجمع تشخیص مصلحت نظام طی حکمی خطاب به رییس جمهور موارد اصلاح یا تتمیم قانون اساسی را به شورای بازنگری قانون اساسی ( متشکل از ۱- اعضای شورای نگهبان ،۲- رؤسای قوای سه گانه، ۳-اعضای ثابت مجمع تشخیص مصلحت نظام، ۴- پنج نفر از اعضای خبرگان رهبری۵- ده نفر به انتخاب رهبری ۶- سه نفر از هیئت وزیران۷- سه نفر از قوه قضاییه ۸- ده نفر از نمایندگان مجلس شورا ۹- سه نفر از دانشگاهیان ) را پیشنهاد میدهد
چیزی حدود ۸۸ نفر باید در مورد بازنگری یا اصلاح قانون اساسی نظر بدهند و تصمیم بگیرند انوقت اقای روحانی به تنهایی اومدند از لزوم تغییر مواردی از قانون اساسی صحبت میکنند
۳-ثالثا ی روحانی باید بدانند که معنای کلمه «نظارت » در فرهنگ معین به یک معنا مراقبت از انجام کاری امده نظارت در حیطه وظایف نمایندکان به معنای تماشاچی بودن ؛) نیست
خوب کار نمایندگان چیست !؟ وضع قانون ، پس مراقبت از اجرای اون کار که اجرای قانون هست هم یکی از وظایف نمایندگان است
خوب در راستای مراقبت نمایندگان در اجرای صحیح قانون توسط دولت اصل ۸۸و ۸۹ قانون اساسی رو داریم
خوب طبق اصل ۸۸ نمایندگان در مورد وظایف رییس جمهور و وزراء میتوانند سوال کنند و رییس جمهور و وزراء موظف به حضور در مجلس و پاسخ دادن به انها هستند
و طبق اصل ۸۹ قانون اساسی نمایندگان پس از استماع توضیحات وزیر یا رییس جمهور میتوانند قانع شوند یا میتوانند با عدم رأی اعتماد به انها ، انها را عزل کنند
خوب چطوری میشه که نمایندکان قدرت عزل و رأی اعتماد به وزراء رو طبق قانون اساسی داشته باشند و بعد ی روحانی بگویند که نمایندگان حق نظارت بر وزراء رو ندارند !؟
چطوری میشه که ی روحانی مدرک دکتری حقوق داشته باشند و این موارد رو متوجه نشده باشند !؟
ی روحانی رو دعوت میکنیم که دوباره قانون اساسی را یک دور بخوانند در ۱۱ اصل از اصول قانون اساسی کلمه «نظارت » ذکر شده اونجایی که نظارت رهبری بر قوای سه گانه ذکر شده حق عزل و نصب و سوال (نظارت ) از اونها رو هم به رهبری معظم داده شده
اونحایی که حق نظارت بر مصوبات محاس را به شورای نگهبان داده حق رد یا تأیید مصوبات مجلس را هم به شورای نگهبان داده شده
پس اونحایی از قانون اساسی که حق رأی اعتماد و یا عدم رأی اعتماد به وزراء را به نمایندگان مجلس شورا داده در واقع حق نظارت بر عملکرد وزراء را به نمایندگان داده ولو اینکه کلمه « نظارت» ذکر نشده باشد
میشه یه قوه ای مثل مجلس که حق رأی اعتماد و عدم اعتماد به وزراء رو داشته باشد اما حق نظارت بر عملکرد انها رو نداشته باشد !؟ ؛)
پس بر چه اساس و با چه دلیلی باید از وزیر سوال کند !؟ به چه دلیل باید وزیری را با عدم رأی اعتماد خود عزل کند !؟ یا با رأی اعتماد خود تأیید و نصب کند !؟
باید یه نقص و یه تخلفی در انجام وظایف وزیر دیده باشد که او را عزل کند پس لازمه دلیل داشتن ، نظارت بر عملکرد وزراء تپسط نمایندگان مجلس است
اقای روحانی اصل ۸۶ قانون اساسی را بخوانند در در مورد وظایف و نظرات نمایندگان دخالت کنند
قانون اساسی دلبخواهی نیست که هرکجا به نفع مان نبود بخواهیم انرا تغییر دهیم و هر چیزی که بنفع مان هست رو بخواهیم بهش اضافه کنیم ی روحانی
رفراندوم هم موارد خاصی دارد و اجازه برگزاری ان در اختیار رهبری است
مردمی که نماینده یا رییس جمهور انتخاب میکنند کم و بیش با وظایف انها در قانون اساسی اشنا هستند پس وقتی میرن بر اساس قانون اساسی در انتخابات شرکت میکنند و نماینده یا رییس جمهور و.. انتخاب میکنند بمعنای اینست که قانون اساسی و موارد مندرج در ان را قبول دارند
پس هر انتخابات و شرکت مردم در انتخابات به نوعی و به تعبیر ما یک نوع رفراندوم نیز هست که مؤید قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران و موارد مندرج دران است
پس اینقدر رفراندوم رفراندوم نگویید لطفا
اقای رئیس جمهور شما چکاره اید که رفرادوم بر گزار شود یا نشود چند صباحی دوره ریاستت که ملت و مملکت را به خاک سیاه نشاندی تمام میشود مگر مدعی العموم مردم هستی با این عملکردت نشان دادی خیانتی که در حق ملت و مملکت کردی کمتر مسئولی در تاریخ این مملکت کرده است مملکت صاحب دارد و مجلس اگر نیاز باشد تصمیم میگیرند که چه بشود به شما و امثال شما نیازی مردم ندارندکه برایشان کسب تکلیف کنی
اونهایی که از تغییر قانون اساسی نا امید شده اند و از انتخاب رییس جمهور توسط احزاب (انتخابات غربی ها) در ایران نا امید شدند بوسیله انگلیسی ها این شایعه را پخش کرده اند که نوع ویروس جدید و حهش یافته ای از کرونا منتشر شده که ۷۰ درصد واگیردارتر است تا مردم را بترسانند که در انتخابات آتی ریاست جمهوری شرکت نکنند
بعد كه مردم ترسیدند و از شرکت حضوری در انتخابات صرف نظر کردند نوبت برخیها در داخل است که بگویند انتخابات را الکترونیکی و پستی و اینترنتی برگزار میکنیم تا مردم در انتخابات مشارکت کنند
بعد با توجه به انتخابات اخیر امریکا و تخلف ها و تقلب هایی که در ان صورت گرفت بوسیله برگزاری انتخابات الکترونیکی و پستی چنین اتفاقاتی رو هم در ایران رقم بزنند و یک فرد غربگرا را از صندوق رأی بیرون بیاورند تا بتوانند باز برجام های متعددی را یه ایران تحمیل کنند
هیچ بعید نیست که این خبر انتشار ویروس جهش یافته جعلی و خدعه انگلیس پست و روباه صفت باشد تا از این طریق به اهداف سیاسی و غیر سیاسی خباثت الود خود در ایران برسد
برخیها تا به اهداف سیاسی خود دست پیدا نکنند انگار دست از این خدعه ها بر نمیدارند
ی شورای نگهببان حواستان به این خدعه هایی که کاملا مشخص است با چه اهدافی صورت گرفته باشد اگر شایعه کردند که در روز انتخابات سنگ هم از اسمان قرار است بر سر مردم ببارد زیر بار برگزاری انتخابات پستی و الکترونیکی و اینترنتی نروید چون این خبرهای منتشر شده بوی خدعه و بوی نیرنگ می دهد
دشمنان از بروی کار امدن دولت انقلابی و بقول خودشان تندرو در ایران میترسند و نگرانند و خدا میداند در جلسه اخیر سران کشورهای دخیل برجام چه گذشته که این خبرهاو احتمالا شایعه ها باید در کشور مان منتشر شود !؟
هنوز سخنان درگوشی ی ظریف بلچا ی البرادعی رو فراموش نکرده ایم که از رأی نیاوردن هم حزبی هایش در انتخابات ریاست جمهوری چند سال پیش نگران بود و با ی البرادعی چه میگفت !؟
ارسال نظرات
خبرگزاری دانشجو نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند.
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگیلیش) خودداری نمايید.
توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت یا منفی استفاده فرمایید.
با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابهی دارند، انتشار نمی یابد.
ثانیا ی رییس جمهور باید اصل ۱۷۷ قانون اساسی که مربوط به بازنگری و موارد در قانون اساسی است را یکبار دیگر بخوانند
از موارد و شیوه بازنکری در قانون اساسی ذکر شده در اصل ۱۷۷ که بگذریم نکته ذیل ان اشاره شده و ان اینست :
« محتوای اصول مربوط به اسلامی بودن نظام و ابتنای کلیه قوانین و مقررات بر اساس موازین اسلامی و پایه های ایمانی و اهداف جمهوری اسلامی ایران و حمهوری بودن حکومت و ولایت امر و امامت امت و نیز اداره امور کشور با اتکاء به آراء عمومی و دین مذهب رسمی ایران تغییر ناپذیر است »
یعنی مواردی که مربوط به اتکاء آراء عمومی هست و محتوای ان مثل انتخاب مستقیم رییس جمهور توسط مردم تغییر نا پذیر است حالا چطوری اقای روحانی میخواد مردم به احزاب رأی بدهند و بعد احزاب رییس جمهور انتخاب کنند !!؟ الله اعلم
انتخاب رییس جمهور از طریق احزاب همان چیزی است که ما در انتخابات امریکا و .. میبینیم حال نمیدانیم چگونه است که ما باید از نظام انتخاباتی غربی ها پیروی کنیم !؟ ایا همین امر ناقض استقلال کشور نیست !؟
۲- علاوه بر این تغییر قانون اساسی در اختیار و با تصمیم رییس جمهور نیست و مقام رهبری پس از مشورت با مجمع تشخیص مصلحت نظام طی حکمی خطاب به رییس جمهور موارد اصلاح یا تتمیم قانون اساسی را به شورای بازنگری قانون اساسی ( متشکل از ۱- اعضای شورای نگهبان ،۲- رؤسای قوای سه گانه، ۳-اعضای ثابت مجمع تشخیص مصلحت نظام، ۴- پنج نفر از اعضای خبرگان رهبری۵- ده نفر به انتخاب رهبری ۶- سه نفر از هیئت وزیران۷- سه نفر از قوه قضاییه ۸- ده نفر از نمایندگان مجلس شورا ۹- سه نفر از دانشگاهیان ) را پیشنهاد میدهد
چیزی حدود ۸۸ نفر باید در مورد بازنگری یا اصلاح قانون اساسی نظر بدهند و تصمیم بگیرند انوقت اقای روحانی به تنهایی اومدند از لزوم تغییر مواردی از قانون اساسی صحبت میکنند
۳-ثالثا ی روحانی باید بدانند که معنای کلمه «نظارت » در فرهنگ معین به یک معنا مراقبت از انجام کاری امده نظارت در حیطه وظایف نمایندکان به معنای تماشاچی بودن ؛) نیست
خوب کار نمایندگان چیست !؟ وضع قانون ، پس مراقبت از اجرای اون کار که اجرای قانون هست هم یکی از وظایف نمایندگان است
خوب در راستای مراقبت نمایندگان در اجرای صحیح قانون توسط دولت اصل ۸۸و ۸۹ قانون اساسی رو داریم
خوب طبق اصل ۸۸ نمایندگان در مورد وظایف رییس جمهور و وزراء میتوانند سوال کنند و رییس جمهور و وزراء موظف به حضور در مجلس و پاسخ دادن به انها هستند
و طبق اصل ۸۹ قانون اساسی نمایندگان پس از استماع توضیحات وزیر یا رییس جمهور میتوانند قانع شوند یا میتوانند با عدم رأی اعتماد به انها ، انها را عزل کنند
خوب چطوری میشه که نمایندکان قدرت عزل و رأی اعتماد به وزراء رو طبق قانون اساسی داشته باشند و بعد ی روحانی بگویند که نمایندگان حق نظارت بر وزراء رو ندارند !؟
چطوری میشه که ی روحانی مدرک دکتری حقوق داشته باشند و این موارد رو متوجه نشده باشند !؟
ی روحانی رو دعوت میکنیم که دوباره قانون اساسی را یک دور بخوانند در ۱۱ اصل از اصول قانون اساسی کلمه «نظارت » ذکر شده اونجایی که نظارت رهبری بر قوای سه گانه ذکر شده حق عزل و نصب و سوال (نظارت ) از اونها رو هم به رهبری معظم داده شده
اونحایی که حق نظارت بر مصوبات محاس را به شورای نگهبان داده حق رد یا تأیید مصوبات مجلس را هم به شورای نگهبان داده شده
پس اونحایی از قانون اساسی که حق رأی اعتماد و یا عدم رأی اعتماد به وزراء را به نمایندگان مجلس شورا داده در واقع حق نظارت بر عملکرد وزراء را به نمایندگان داده ولو اینکه کلمه « نظارت» ذکر نشده باشد
میشه یه قوه ای مثل مجلس که حق رأی اعتماد و عدم اعتماد به وزراء رو داشته باشد اما حق نظارت بر عملکرد انها رو نداشته باشد !؟ ؛)
پس بر چه اساس و با چه دلیلی باید از وزیر سوال کند !؟ به چه دلیل باید وزیری را با عدم رأی اعتماد خود عزل کند !؟ یا با رأی اعتماد خود تأیید و نصب کند !؟
باید یه نقص و یه تخلفی در انجام وظایف وزیر دیده باشد که او را عزل کند پس لازمه دلیل داشتن ، نظارت بر عملکرد وزراء تپسط نمایندگان مجلس است
اقای روحانی اصل ۸۶ قانون اساسی را بخوانند در در مورد وظایف و نظرات نمایندگان دخالت کنند
قانون اساسی دلبخواهی نیست که هرکجا به نفع مان نبود بخواهیم انرا تغییر دهیم و هر چیزی که بنفع مان هست رو بخواهیم بهش اضافه کنیم ی روحانی
رفراندوم هم موارد خاصی دارد و اجازه برگزاری ان در اختیار رهبری است
مردمی که نماینده یا رییس جمهور انتخاب میکنند کم و بیش با وظایف انها در قانون اساسی اشنا هستند پس وقتی میرن بر اساس قانون اساسی در انتخابات شرکت میکنند و نماینده یا رییس جمهور و.. انتخاب میکنند بمعنای اینست که قانون اساسی و موارد مندرج در ان را قبول دارند
پس هر انتخابات و شرکت مردم در انتخابات به نوعی و به تعبیر ما یک نوع رفراندوم نیز هست که مؤید قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران و موارد مندرج دران است
پس اینقدر رفراندوم رفراندوم نگویید لطفا
بعد كه مردم ترسیدند و از شرکت حضوری در انتخابات صرف نظر کردند نوبت برخیها در داخل است که بگویند انتخابات را الکترونیکی و پستی و اینترنتی برگزار میکنیم تا مردم در انتخابات مشارکت کنند
بعد با توجه به انتخابات اخیر امریکا و تخلف ها و تقلب هایی که در ان صورت گرفت بوسیله برگزاری انتخابات الکترونیکی و پستی چنین اتفاقاتی رو هم در ایران رقم بزنند و یک فرد غربگرا را از صندوق رأی بیرون بیاورند تا بتوانند باز برجام های متعددی را یه ایران تحمیل کنند
هیچ بعید نیست که این خبر انتشار ویروس جهش یافته جعلی و خدعه انگلیس پست و روباه صفت باشد تا از این طریق به اهداف سیاسی و غیر سیاسی خباثت الود خود در ایران برسد
برخیها تا به اهداف سیاسی خود دست پیدا نکنند انگار دست از این خدعه ها بر نمیدارند
ی شورای نگهببان حواستان به این خدعه هایی که کاملا مشخص است با چه اهدافی صورت گرفته باشد اگر شایعه کردند که در روز انتخابات سنگ هم از اسمان قرار است بر سر مردم ببارد زیر بار برگزاری انتخابات پستی و الکترونیکی و اینترنتی نروید چون این خبرهای منتشر شده بوی خدعه و بوی نیرنگ می دهد
دشمنان از بروی کار امدن دولت انقلابی و بقول خودشان تندرو در ایران میترسند و نگرانند و خدا میداند در جلسه اخیر سران کشورهای دخیل برجام چه گذشته که این خبرهاو احتمالا شایعه ها باید در کشور مان منتشر شود !؟
هنوز سخنان درگوشی ی ظریف بلچا ی البرادعی رو فراموش نکرده ایم که از رأی نیاوردن هم حزبی هایش در انتخابات ریاست جمهوری چند سال پیش نگران بود و با ی البرادعی چه میگفت !؟