به گزارش خبرنگار جامعه گروه اجتماعی خبرگزاری دانشجو، فرزانه فراهانی _ آسیبهای اجتماعی تنها در فقر، طلاق، اعتیاد به مواد مخدر، حاشیه نشینی و موارد این چنینی خلاصه نمیشود و امروزه با ظاهری دیگر هم در جامعه بروز پیدا کردهاند و البته سر منشأ بسیاری از آسیبهای مذکور هم بروز و ظهور نوع نوینی از معضلات اجتماعی است که قشر جوان جامعه را بیشتر هدف قرار داده است.
قمار و قماربازی از آن دست آسیبهای اجتماعی به شمار میروند که فرد بازی کننده را به عروسک خیمه شب بازی نوکیسههایی تبدیل میکند که اغلب به دلایل مختلف در کشور ترکیه سکونت دارند و دستشان برای نمایش تجمل و باورپذیر شدن دروغ هایی که میگویند در جیب جوانان ناآگاه و ساده این آب و خاک است.
امان الله قرائی مقدم جامعه شناس و روانشناس اجتماعی ریشه گرایش افراد به قمار را به سالها پیش مربوط میداند و معتقد است: متاسفانه قمار و قماربازی از گذشتههای نه چندان دور در جامعه وجود داشته و تا کنون آسیبهای متعددی را هم به بنیان خانوادهها وارد کرده است.
وی اضافه کرد: افراد در طمع پولدار شدن یک روزه و راه صد ساله را یک شبه طی کردن به قمار روی میآورند و از وهم و خیال بودن چنین تفکراتی غافل هستند و در اصل دل خود را به تبلیغات خوش رنگ و لعاب سرشاخههای قمارباز فضای مجازی خوش میکنند.
این جامعه شناس اضافه کرد: متاسفانه برخی از قماربازها دختران خود را در این معادله غیرعقلانی و غیر منطقی مورد معامله قرار میدادند و به جای پرداخت وجه باخت به دلیل عدم توانایی، فرزند دختر خود را به طرف مقابل تحویل میدادند.
قرائی مقدم همچنین تصریح کرد: افزایش و گسترش شبکههای اجتماعی و رشد حضور مردم در فضای مجازی طی سالهای اخیر به ویژه در اینستاگرام، فضای فعالیت قماربازها را هم به این سمت و سوق کشانده است و بسیاری از جوانان با کمترین سطح علم و آگاهی از نحوه فعالیت گردانندگان سایتهای شرط بندی و قماربازهای فعال در شرایط فعلی سرمایه و دار و ندار خود را در اختیار آنها قرار میدهند.
وی یادآور شد: اصولا هیچ گونه بردی در قماربازی نیست و از معنای ساده این واژه هم به راحتی میتوان دریافت که بازنده بودن افرادی که در سایتهای شرط بندی و پیشبینی و سایر صفحات با محتوایی این چنینی فعالیت میکنند همه سرمایههای خود را از دست میدهند و هیچ قماربازی هیچ وقت برنده نمیشود.
این جامعه شناس تاکید کرد: قمار پدیده شومی است که بنیان خانوادهها را نشانه رفته و متأسفانه حضور و فعالیت زنان در میان قماربازها با امید به برد و رسیدن به پول زیاد، رو به افزایش است و این مسئله جای نگرانی دارد و چنین فعالیتهایی در نهایت به متلاشی شدن خانواده منتهی شده و آنها را به فلاکت میرساند.
قرائی مقدم در ادامه اضافه کرد: دختران و زنان در جامعه امروز به شدت به دنبال استقلال مالی و مستقل شدن در موارد مختلف هستند و با ساده انگاری بیشتری نسبت به مردان به سرشاخههای اصلی قماربازی اعتماد کرده و البته آسیب فراوانی را هم متحمل میشوند.
این جامعه شناس افزود: کسب درآمد بالا و سودای پولدار شدن بسیاری از افراد را برای سرمایه گذاری در سایتهای شرط بندی با فروختن خانه محل سکونتشان وادار کرده است و کارتن خوابی و آوارگی از پیامدهای قمار و قماربازی محسوب میشود و از آنجا که جوانان زمان بیشتری را در فضای مجازی حضور دارند، قربانیان اصلی این معضل اجتماعی به شمار میروند.
وی تصریح کرد: متاسفانه به نظر بسیاری از افراد زندگی اصلی امروز بر پایه مادیات تشکیل شده است و کمرنگ شدن معنویات و باورهای دینی، در میان برخی از مردم، آنها را به راههایی سوق داده است که اهمیتی به حلال یا حرام بودن درآمد خود نمیدهند و ورود به قمار و قماربازی هم در طمع رسیدن به پول رخ میدهد و کمتر کسی به حرام بودن فعل قمار توجه میکند و کسی که ارتباط قلبی محکمتری با باورهای دینی دارد کمتر به دنبال پول بادآورده و بی دردسر نمیگردد.
این جامعه شناس یادآور شد: پشت پرده تبلیغات گسترده و پر زرق و برق قماربازها با اجرای چالشهای بیمحتوا، زشت و زننده ای همراه است که با زشتترین رفتار ممکن به دور از هنجارهای اجتماعی سعی در جذب زیر شاخههای بیشتری دارند و از طرفی فرهنگ و هویت جوانان ما و به ویژه زنان و مادران در جامعه اسلامی را هدف قرار دادهاند.
قرائی مقدم خاطرنشان کرد: سرشاخههای اصلی سایتهای شرط بندی و قماربازی نوین روانشناسی اجتماعی و شخصیتی خوبی دارند و با این علم جوانان ساده و ناآشنا با اهداف شوم خود را طعمه قرار میدهند و از زود باوری آنها سوءاستفاده کرده و کاسبی و کسب درآمد میکنند.
وی تاکید کرد: ترک دادن فردی که به قمار معتاد شده است به مراتب راحتتر از اعتیاد فرد به موادمخدر است و البته قمار آسیبهای متعددی را متوجه فرد قمارباز خواهد کرد و چنین افرادی در صورت اینکه برای کنار گذاشتن رفتارهای نابهنجار خود دیر اقدام کنند، شکستهای سنگین بیشتری را در حوزه مالی و روانی متحمل شده و بیشتر ضرر میکنند.
این جامعه شناس اضافه کرد: برخورد و کنترل با عواملی که هنجارهای اجتماعی را با انجام کارهایی چون قماربازی نادیده میگیرند باید تشدید شود و قوه قضائیه با تعیین مجازات سنگین برای سرشاخههای اصلی سایتهای شرط بندی، میتواند عامل بازدارندهای برای عدم گرایش جوانان به این آسیب اجتماعی موثر واقع شود.
قمار و قماربازی نه تنها در دین مبین اسلام مذمت شده است بلکه در سایر ادیان از جمله در دین مسیحیت نیز مورد نکوهش واقع بوده و امر پسندیدهای محسوب نمیشود.
به گفته قدیمیترهای قمار و قماربازی و آنها که هست و نیست خود را در راه قمار و قماربازی و شرط بندی ازدست دادهاند، قمار بازی کثیف دو سر باختی است که بردش هم باخت است و برکت زندگی افراد را نابود میکند.
برخورد جدی و عدم چشم پوشی از اقدامات ناشایست و غیر اخلاقی سرشاخههای سایت های شرط بندی و مجازات آنها یکی از مهمترین کارهایی است که مراجع قضایی در قوه قضائیه کشور باید مدنظر داشته باشند.
نباید فراموش کرد که قمار این روزها با هدف قرار دادن خانوادهها، بنیان آنها را سست و رفتارهای غیراخلاقی و انحرافی را در میان مردم ترویج میدهد و اینجای ماجرا از سرکیسه کردن مردم و خالی کردن جیب آنها آسیب زنندهتر خواهد بود و در صورت غفلت مسئولان، بحرانی هولناک پیش روی جامعه قرار دارد.
بیشتر بخوانید
طرح مقابله با قماربازی مجازی در کمیسیون قضائی به تصویب رسید