به گزارش گروه فرهنگی خبرگزاری دانشجو، سامانههای اینترنتی فیلیمو و نماوا، نرخ اشتراکشان را گران کردهاند و برای یک ماه، مبلغ ۶۴ هزار تومان دریافت میکنند. این در حالی است عمده سهم بازار VOD متعلق به آنهاست و دیگر سامانهها توان رقابت با این دو را ندارند. به تازگی یکی از مدیران نماوا مدعی شده که ۴۵ درصد بازار شبکه نمایش خانگی در دست این سامانه و ۵۰ درصد هم سهم فیلیمو است و فقط ۵ درصد را سایر سامانهها در اختیار دارند. بنابراین، مخاطبان حق انتخاب محدودی دارند و مجبورند این افزایش قیمت تقریباً دو برابری را تحمل کنند.
سیدغلامرضا موسوی، رئیس هیات مدیره اتحادیه صنف تهیهکنندگان سینمای ایران در این باره گفت: دو VOD فیلیمو و نماوا در یک اقدام غیرقابل قبول، هزینه اشتراک خود را به دو برابر افزایش دادهاند و هیچ مرجع قانونی هم در شرایط کرونا و شرایط عسر و حرج تماشاگران و خانه نشینی مردم، اقدامی نکرده است.
وی با بیان اینکه حق اشتراک VODها در جهان تقریباً برابر یک بلیت سینما است، ادامه داد: نتفلکیس که یکی از غولهای VODجهان است، با ۴ دریچه استفاده برای یک ماه ۱۲ دلار دریافت میکند که هزینه بلیت یک فیلم است.
موسوی خاطرنشان کرد: در ایران بهای بلیت در شرایط فعلی ۲۰ هزار تومان است و VODهای ذکر شده قبل از گران کردم حق اشتراک خود، ۲۵ هزار تومان برای اشتراک یک ماهه دریافت میکردند اما به یکباره حق اشتراک را به بیش از دو برابر افزایش دادند؛ آنهم در شرایط کرونا.
رئیس هیات مدیره اتحادیه صنف تهیهکنندگان سینمای ایران با بیان اینکه افزایش قیمت بلیت سینما همواره اعتراض بسیاری از رسانهها را در پی دارد، نسبت سکوت رسانهها در مقابل افزایش نرخ اشتراک فیلیمو و نماوا گلایه کرد. موسوی این افزایش قیمت را «اقدام خلاف عرف» نامید و با طرح این پرسش رشته توئیت خود را خاتمه داد: آیا VODها خودمختارند؟!