به گزارش گروه فرهنگی خبرگزاری دانشجو، پژوهشکده حج و زیارت با همکاری پژوهشکده تاریخ و سیره اهل بیت (ع) و با هدف شناخت هرچه بیشتر ظرفیتهای عظیم حج در ابعاد گوناگون بین المللی آن، اقدام به برگزاری همایش بینالمللی «مغرب اسلامی حج و حرمین شریفین» کرده است.
این همایش، از سلسله همایشهای «جهان اسلام، حج و حرمین» است که تاکنون سه همایش آن در حوزه تمدنی عراق، هند و افغانستان برگزار شده است. این همایش درصدد است حجگزاری مسلمانان مغرب اسلامی را با تمرکز بر نقش فرهنگی و مذهبی آنان، در خصوص حج و حرمین شریفین و راههای همگرایی ایران با این کشورها را بررسی کند.
همایش بین المللی مغرب اسلامی حج و حرمین شریفین در روز پنجشنبه ۱۴ اسفندماه ۹۹ از ساعت ۸:۳۰ صبح و با حضور و سخنرانی حجت الاسلام والمسلمین نواب نماینده، ولی فقیه در امور حج و زیارت، و حجت الاسلام والمسلمین دکتر لکزایی رئیس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی برگزار خواهد شد.
قریب به سی مقاله از سه کشور ایران، عراق و الجزایر، حول محورهای فراخوان به دبیرخانه ارسال شده است که در روز همایش ۹ مقاله در سه کمیسیون «اهل بیت (ع) و مغرب اسلامی»، «حج گزاری در مغرب اسلامی» و «افراط گرایی و مغرب اسلامی» ارائه خواهد شد.
پیش از این و به منظور ارتباط بیشتر و بررسی راهکارهای علمی تحقیقاتی موجود در حوزه حج مغربی، پیش نشستی با حضور اندیشمندان الجزایری در پژوهشکده حج و زیارت برگزار شده است؛ همچنین چهار کرسی علمی ترویجی با عناوین «تراث حج و حرمین مغرب اسلامی»، «نقش علویان مهاجر از حرمین شریفین در مغرب اسلامی»، «جایگاه و اهمیت حج نزد اباضیه مغرب» و «حرمین شریفین در سفرنامههای مغرب اسلامی» که در هفته منتهی به روز همایش برگزار شده است، دریچهای برای ورود به این همایش بین المللی است.
برنامه دیگر این همایش رونمایی از ۵ کتاب با عناوین «سفرنامه نویسی حج مغربی»، «بازتاب آثار اندیشوران مغرب اسلامی در دانشنامه حج و حرمین»، «ماخذشناسی حج و حرمین شریفین در مغرب اسلامی»، «مجموعه مقالات همایش بین المللی مغرب اسلامی حج و حرمین شریفین»، «مجموعه مقالات عربی همایش بین المللی مغرب اسلامی حج و حرمین شریفین» و ویژه نامه دو مجله پژوهشنامه حج و زیارت (علمی پژوهش) و میقات حج (علمی ترویجی) است.
روسای کمیسیونهای سه گانه همایش، دکتر علی اکبر ضیایی رئیس پژوهشکده حج و زیارت، حجت الاسلام دکتر رکن الدینی معاون فرهنگی بعثه مقام معظم رهبری، حجت الاسلام دکتر محمدرضا مطهری رئیس پژوهشکده تاریخ و سیره اهل بیت (ع) هستند.
سخنرانان خارجی این همایش آقای دکتر نورالدین بولحیه پژوهشگر و محقق از کشور الجزایر و حجت الاسلام والمسلمین دکتر نعمانی رئیس مجمع فکر اسلامی است.
همچنین حجت الاسلام والمسلمین محمدسعید مؤذنی، دکتر محمدرضا شهیدی پاک، حجت الاسلام والمسلمین غلامرضا رضایی، حجت الاسلام دکتر حمید موذنی، دکتر سید محمود سامانی، دکتر محمدعلی چلونگر، حجت الاسلام والمسلمین بحرالعلوم، حجت الاسلام حامد قرائتی، حجت الاسلام والمسلمین علی احمدی، حجت الاسلام موسوی و خانم ابتسام عوده، در این همایش و کمیسیونهای آن ارائه مقاله خواهند کرد.
وی ادامه داد:در روایتی دیگری در کافی جلد یک صفحه ۳۳ از امام باقر (ع) نقل شده است که فرمودند «عَالِمٌ یُنْتَفَعُ بِعِلْمِهِ أَفْضَلُ مِنْ سَبْعِینَ أَلْفَ عَابِدٍ» عالمی که مردم از علمش بهره ببرند از هفتاد هزارعابد بهتر است و اینها نشان دهنده مقام و منزلت علماست؛ علما مسئولیت سنگینی برعهده دارند و این عالمان بزرگوار که پای انقلاب و دین اسلام بودند و مردم را هدایت میکردند خودشان به علمشان آگاه بودند و عمل میکردند اینها از هفتاد هزار عابد فضیلت بیشتری دارند.
خداوند انشاء الله این بزرگان را غریق رحمت خود کند و با پیامبر اکرم (ص) محشور گرداند و به خانوادههای ایشان صبر عنایت کند و به بازماندگان این علمای بزرگ صبر جزیل عنایت فرماید.
دکتر شهریاری اظهار کرد: مایه تأسف است که شاهد بودیم در سال گذشته و اخیرا علمای بزرگی از استانهای اهل سنت به رحمت خدا رفتند و این مجلس را به یادبود این عزیزان گرفتیم که انشاء الله تسکین قلبی برای بازماندگان باشد.
وی اظهار داشت: قرآن کریم در برخی موارد دستور به دانش داده و گفته است:اعلموا، فاعلموا و لیعلم، این موارد عمدتا به اصول و چارچوبهای دیانت بر میگردد یعنی اگر بخواهیم بدانیم عالم چه چیزی را باید بداند و چه چیز را آگاه باشد؛ قرآن کریم میفرماید بدانید که خداوند عزتمند است، مقام مال خداست و اگر کسی منزلتی و عزتی دارد این عزت مال خداست و تنها عزتمند در دنیا خداوند است؛ دانش باید به اینها تعلق بگیرد؛ دانشمندان میدانند که عزت و مقام از آن خداوند است؛ حکمت و علم به همه چیز از آن خداوند است؛ خداوند غفور است، حلیم است؛ رحیم است و اینها اوصافی است که قرآن کریم دستور داده ما بدانیم؛ اعْلَمُوا أَنَّکُمْ غَیْرُ مُعْجِزِی اللَّهِ؛ علم به وحدت خدا و اینکه خداوند قادر مطلق است، حمید است، الهی واحد است «وَإِلَهُکُمْ إِلَهٌ وَاحِدٌ»، انما هو اله واحد؛ بدانید که خداوند یگانه است و دو بردار نیست؛ اینها از اوصافی است که خداوند دستور داده دانشمندان این آگاهی را داشته باشند و به دیگران هم بدهند، چون عالم کسی است که به علمش عمل کند و با دانش آموختن، دیگران را کمک و دستگیری کند.
دکتر شهریاری ادامه داد:خداوند متعال میفرماید؛ آیا نمیدانید که خداوند مالک آسمان و زمین است؛ خداوند مولای شایسته شماست؛ خداوند متعال مولای ما و نصیر و یاور ماست؛ آقا و سرور ماست، رئیس ماست و هیچ مولا و آقایی و هیچ نصیبی و یاری جز او در جهان وجود ندارد او بر هرکاری تواناست؛ به همه چیز در آسمان و زمین میگذرد عالم است؛ اگر به همین یک جمله بسنده و قناعت کنیم و توجه کنیم که خداوند چه ویژگیهایی دارد کافی است؛ او دستور داده است؛ عالمان این علم را فرا بگیرند و باید بدانند که خداوند واجد این ویژگیهاست.
دبیرکل مجمع تقریب افزود: فکر نکنید که مالک زمینی هستید، مالک ماشین هستید، مالک پول هستید؛ اگر ثروتی دارید مالک اصلی آن خداوند است و این ملکهای ما همه اجارهای و موقت است؛ «الدنیا مزرعه الاخره» باید بیاییم و برویم و نگاه کنیم که خداوند متعال همه این داراییها را به دیگران به ارث خواهد داد و آنچه که در زمین باقی میماند بقیه الله است؛ خداوند مالک حقیقی آن چیزی است که در روی زمین وجود دارد.
وی افزود: این یکی از اموری است که عالمان باید آن را بدانند و دیگران هم نسبت به آن آگاه کنند، نکته دومی که عالمان باید بدانند این است که خداوند متعال به آنچه انجام میدهید آگاه است و از کارهای ما اطلاع دارد؛ خداوند شنوا و داناست و اجر عظیمی برای کارهای ما ذخیره کرده است. «أنَّ اللَّهَ عِنْدَهُ أَجْرٌ عَظِیمٌ».
دکتر شهریاری افزود: این آگاهی خداوند متعال به کارهای ما فقط نیست بلکه از دل ما هم آگاه است، از اسرار باطن ما هم آگاه هست و در قران آمده است: «وَاعْلَمُوا أَنَّ اللَّهَ یَعْلَمُ مَا فِی أَنْفُسِکُمْ» بدانید که خداوند متعال به اسرار باطن شما آگاه است؛ دانشمندان کسانی هستند که این معلومات را دارند میدانند که خداوند متعال به اسرار آنان آگاه است و به همین خاطر حذر میکنند، تقوا پیشه میکنند، مسیر علم و تقوا را میروند و میدانند که خداوند بین انسان و قلب او واسطه و حائل میشود.
وی تأکید کرد: دانشمندان و علما کسانی هستند که خدا را بین خودشان و قلب خودشان حس میکنند؛ بنابراین حتی در نیتهای خودشان شر را نیت نمیکنند، افکار قبیح را قصد نمیکنند، چون میدانند وقتی چنین قصدی هم کنند خدا از آن آگاه است؛ خدا فقط از افعال و کارهای ما آگاه نیست از قصد ما و اسرار باطن ما هم آگاه است و اگر به کسی این حس دست بدهد که در محضر خدا حاضر است و هر کاری میکند خداوند ناظر و آگاه است و دارد تماشا میکند، هر نیتی میکند خداوند متعال از آن آگاه است، صفت حقیقی خشیت در او شکل میگیرد و لذاست که میفرماید، «إِنَّمَا یخْشَی اللّه مِنْ عِبَادِهِ الْعُلَمَاءُ.»