احمدرضا فقیه خراسانی، رئیس پردیس فناوری دانشگاه یزد در گفتگو با خبرنگار دانشگاه خبرگزاری دانشجو، در خصوص اقدامات این مرکز گفت: ما جزو دانشگاههایی هستیم که از ۸ سال گذشته با در نظر گرفتن ایده تبدیل شدن به یک دانشگاه کارآفرین در حال حرکت هستیم و این امر در پردیس فناوری دانشگاه یزد به ظهور رسیده است.
فقیه خراسانی اظهار کرد: اکوسیستم فناوری طراحی شده در دانشگاه یزد، تقریبا تمام اجزای مورد نیاز مثل کارگاه نوآوری که در آن به برگزاری جلسات در بین دانشجویان برای آموزش عملی و یا تشویق کارآفرینی به آنها میپردازد و همچنین تشویق مادی و معنوی برای ثبت ایده و اختراع دانشجویان را دارد. به همین منظور برای کمک مالی در چهار سقف مختلف کمکهای نقدی را برای پیاده سازی ایدههای دانشجویی پرداخت میکنیم، تا نمونه حداقلی را طراحی کنند.
رئیس مرکز رشد دانشگاه یزد ادامه داد: در پردیس فناوری دو شتابدهنده داریم: شتاب دهنده شرکتهای پیشگامان و سندبار که توسط بخش خصوصی مدیریت میشوند؛ دانشجویانی که برای راه اندازی کار و تولید ایده هایشان هنوز به بلوغ نرسیدهاند، با مراجعه به این دو شرکت راهنمایی شده و با برنامه ریزی اصولی وارد این مسیر میشوند.
وی خاطرنشان کرد: به صورت کلی ۴۰ شرکت در مرکز رشد دانشگاه یزد مستقر هستند که اکثرا توسط اعضای هیات علمی، دانشجویان و دانش آموختگان دانشگاه یزد اداره میشوند.
فقیه خراسانی یادآور شد: همچنین از شرکتهایی که عضو هیات علمی هستند، اما به هر دلیلی نمیتوانند در فرایند پذیرش پارک شرکت کنند و در راستای رشد علمی به این مرکز کمک برسانند، خدمات استقرار را ارائه خواهیم داد. معاونت علمی دانشگاه نگاه ویژهای به حمایت از فناوران دارد و تا کنون سه خوابگاه سابق را بازسازی کرده و در اختیار شرکتهای مستقر در مرکز رشد قرار داده است.
رئیس مرکز رشد دانشگاه یزد گفت: اگر بخواهم به نقاط روشنی که توسط فناوران ایجاد شده بپردازم، باید به شرکت پارسی جو که یکی از موتورهای جستجو مانند گوگل بوده و از شرکتهای مطرح مستقر در مرکز است، اشاره کنم. اکثر شرکتهای مرکز رشد دانشگاه یزد در حوزه آی تی و فنی مهندسی مشغول به کار هستند.
وی در پایان تاکید کرد: البته به تازگی به رشتههای علوم انسانی نیز ورود کرده و شرکتهایی با رویکردهای این چنینی را پذیرش میکنیم. نباید این نکته را نادیده بگیریم که در علوم انسانی حوزههای جدیدی داریم که محصول محور نیست و مرز بین پژوهش وفناوری در این رشته، مرز نزدیک و باریکی است؛ برای مثال به فعالیت شرکتهای علوم شناختی، شرکتهای فعال در حوزه مارکتینگ و منابع انسانی اشاره میکنم.