به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری دانشجو، سردار جلال ستاره در گفتوگوی خبری با اشاره به قاچاق لاستیک ضایعاتی، اظهار کرد: در سال گذشته بیش از ۷۲ تن لاستیک و از ابتدای سال جاری تاکنون نیز ۹ تن لاستیک ضایعاتی قاچاق در مرزها کشف شده است.
جانشین فرمانده مرزبانی با بیان اینکه مسئله قاچاق لاستیکهای ضایعاتی پس از بسته شدن بازارچههای مرزی در در میرجاوه ایجاد شد، گفت: علت اصلی تمایل قاچاق لاستیک ضایعاتی تفاوت قیمت بسیار زیاد این کالا در دو طرف مرز است و این مسئله باید حل شود تا فشار از مرزبانی برداشته شود.
وی افزود: مشکل صنایع بازیافت کشور فقط قاچاق نیست بلکه کنترل بازار ضایعات باید از ابتدا انجام شود تا مواد اولیه به این کارخانهها برسد.
این مقام انتظامی بیان کرد: اگر این چرخه کنترل نشود لاستیکهای ضایعاتی سر از مرز در میآورد البته باید نوع قاچاق مشخص شود که از مرزهای رسمی و در پوشش خاص یا از مرزها به صورت غیر مجاز خارج میشود.
ستاره بیان کرد: قاچاق لاستیک ضایعاتی به دلیل محدوده امنیتی درگیر در مرزهای سیستان و بلوچستان، برای قاچاقچیان ریسک بسیاری دارد؛ بر اساس آمار اگر کشفیات مرزبانی ۴۰ درصد قاچاق لاستیک ضایعاتی را تشکیل دهد، حدود ۸۲ تن لاستیک هم از مرز خارج شده است.
جانشین فرمانده مرزبانی ادامه داد: در مرزبانی، خلاف قانون عمل نمیکنیم و مصلحت اندیشی هم نمیکنیم و فقط به قانون عمل میکنیم.
وی با اشاره به اینکه قیمت لاستیکهای فرسوده در لب مرز چهار برابر داخل است، افزود: باید فشار از روی دوش مرزبانان برداشته شود و به مرحلهای برسیم که رسیدن این کالاها به مرز متوقف شود یا به حداقل برسد.
به گفته این مقام انتظامی توسعه نیافتن مناطق مرزی و بیکاری مرزنشینان هم، این چالش را عمیقتر میکند.
ستاره خاطرنشان کرد: باید یک سیستم کنترل از سرچشمه تا جایی که میخواهد به دست شرکتهای تولیدی برسد، به وجود بیاید تا این مهم از کانال خارج نشود.
جانشین فرمانده مرزبانی یادآور شد: این موضوع با قیمت پایینتر از عرف هم شدنی نیست، هر چه قیمتها پایینتر باشد، انگیزه قاچاق آن بیشتر میشود.