به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری دانشجو، علیرضا رئیسی سخنگوی ستاد ملی کرونا و معاون وزیر بهداشت صبح امروز در مراسم اختتامیه جشنواره و پویش مدافعان و سفیران سلامت گفت: ما خیلی احساس نزدیکی و قرابت زیاد با آموزش و پرورش داریم چرا که گروه هدف اصلی ما در بهداشت و پیشگیری همین آموزش و پرورش است و همین جا از دانش آموزان و سفیران سلامت تقدیر میکنم.
وی ادامه داد: قریب به ۱۵ ماه است درگیر ویروس کرونا هستیم و این ویروس وارد جهان هستی شده است و ویروس بسیار عجیب بود و با اجداد خودش هم متفاوت بود. ما اجدادش را میشناختیم و اینکه ویروس کرونا قبلاً باعث سرماخوردگی میشد و در کتب پزشکی یک پاراگراف کوتاه درباره اش مینوشتند که یک دسته از ویروسها باعث ایجاد شبه آنفلوآنزا میشود که یکی از آنها کروناست. بعد ویروس جدیتر مثل ویروس سارس و مرس خودش را نشان داد و باز هم ویروس کووید ۱۹ متفاوت بود و همه معادلات را بهم ریخت.
معاون وزیر بهداشت ادامه داد: مثلاً ویروسها عمدتاً فصلی هستند و تحت تاثیر خیلی عوامل قرار میگیرند. دنیا هم منتظر بود که این ویروس با شروع فصل گرما از بین برود در حالیکه در فصل گرما اتفاقاً قویتر وارد شد. سال گذشته در فصل گرما استانهای جنوبی کشورمان بیشتر درگیر شدند و این نشان داد که این ویروس به دما حساس نیست و بیشتر هم مردم را درگیر میکند.
رئیسی اظهار کرد: بعد متوجه شدیم و دیدیم تابستان فصلی است که در و پنجره بسته میشود و کولرها باز میشود و باعث میشود ویروس دچار چرخش در محیط شود و بیش از همیشه نقش تهویه مهم شد و حتماً نیاز داریم فضاهایی که در آن قرار میگیریم تهویه مناسب داشته باشد. شاید در آینده باید در طراحی فضاهای بسته از جمله کلاسها باید بحث تهویه را خیلی جدی بگیریم.
آنقدر که نگران بازگشایی مدارس هستیم نگران بازگشایی دانشگاهها نیستیم
رئیسی در ادامه با بیان اینکه اینقدر که ما نگران مدارس هستیم نگران بازگشایی دانشگاهها نیستیم، گفت: البته دانشگاهها هم باید باز شود. داریم کسانی را که فوق لیسانش را دارد میگیرد و دانشگاه را به چشم ندیده است. ولی اینقدر که ما نگرانی درباره مدارس داریم درباره دانشگاه نگرانی نداریم، چون کسانی که وارد دانشگاه میشوند در حوزه پرورشی، در آموزش و پرورش آموزش دیدند. در مدرسه گرچه آموزش تعطیل نشد، اما بحث پرورش مهم است که با دوری از مدرسه مورد غفلت قرار میگیرد. آسیبی که دوری از مدرسه به دانش آموزان زده است شاید کرونا نزده باشد. ما هم خیلی تلاش کردیم مدارس باز شود اما دلایل متعددی باعث شد موفق نشویم. یکی از آن دلایل این است که کنترل افرادی که سن بالاتری دارند راحتتر است. در مقطع ابتدایی ممکن است سر کلاس بچهها منظم سر کلاس بنشینند، ولی به محض اینکه زنگ می خورد فاصله اجتماعی را نمیتوانند رعایت کنند، ولی دانشجوها شاید بهتر بتوانند رعایت کنند.
وی ادامه داد: نکته بعدی واکسن پذیر بودن است افراد است. شما اگر واکسن داشته باشید میتوانید همه دانشجویان را واکسن بزنید، ولی فعلاً برای دانش آموزان زیر ۱۸ سال واکسن مورد تاییدی در دسترس نیست.
معاون وزیر بهداشت اظهار کرد: قویاً اعتقاد دارم که اصل را باید بر بازگشایی مدارس بگذاریم، اما بازگشایی مدارس نیاز به یک برنامه جامع دارد که با همکاری وزارت آموزش و پرورش باید در ابعاد مختلف آن را ببینیم و نقش مهمی خانوادهها در این میان دارند که برای همین توانمندسازی خانوادهها و اینکه در این حوزه آموزش ببینند مهم است. در سالهای گذشته نیز در بحث آنفلوآنزا دیدیم که اطلاع رسانی میشد که اگر دانش آموزی دچار علائم است به مدرسه نیاید و مدارس را تعطیل نمیکردیم. در این میان مهم است خانوادهها در بحث علامت شناسی قوی شوند.
از مردادماه واکسیناسیون معلمان آغاز میشود / آمادگی برای واکسیناسیون رانندگان سرویس مدارس
رئیسی گفت: ما از مرداد معلمان سراسر کشور را واکسینه میکنیم. در طرح بازگشایی مدارس باید بحثهای کارشناسی را جلو ببریم. اگر آموزش و پرورش تایید کند ما می توانیم رانندگان سرویس مدارس را هم واکسینه کنیم. اگر لیستی آموزش و پرورش استانها تایید کنند و به ما بدهند میتوانیم آنها را جزو برنامههای واکسیناسیون قرار دهیم و از آخر مرداد این بخش را هم شروع کنیم که تا مهرماه دو دوز واکسن را گرفته باشند. ولی بحث اصلی همچنان بحث استانداردهاست و بحث آموزش مدیران و معلمان است که اهمیت بسیاری دارد.
وی ادامه داد: استانداردها کاملاً مشخص است و الان آموزش و پرورش آنقدر خوب اطلاع رسانی کرده و آموزش داده که بعضاً مدیران مدارس از کارشناسان ما بهتر می دانند این استانداردها چیست.
معاون وزیر بهداشت در ادامه با اشاره به رعایت بالای پروتکلهای بهداشتی در برگزاری امتحانات پایه نهم و دوازدهم نیز گفت: این آزمونها که برگزار شد همکاران ما در استانهای مختلف آن را بررسی کردند و تقریباً در هیچ استانی نبود که میزان رعایت پروتکلها کمتر از ۹۰ درصد باشد. معنای این جمله این است که در جایی که در جامعه متوسط رعایت پروتکلها ۷۰ درصد است و در جلسات امتحانی در مدارس این استاندارد ۹۰ درصد و بالاتر است، دانش آموزان در آن یک ساعتی که سر امتحان بودند از وقتی در کوچه و خیابان هستند امنیت بیشتری دارند. ضمن اینکه یادمان باشد امتحانات پایه نهم و دوازدهم تنها حضوری برگزار شد. بود و بقیه مجازی بود و علتش این بود عدالت رعایت شود و حقی از کسی ضایع نشود. در بحرانها اصل کار این است که اصل و روح و عدالت را حفظ کنیم.
وی با اشاره به اینکه در این مدت پیامهای زیادی از دانش آموزان برای تعویق امتحانات دریافت کرده است، گفت: نباید همیشه سراغ دانش آموزانی برویم که درس نمیخوانند و واقعاً بسیاری از دانش آموزانی که تقاضای تاخیر در امتحانات و کنکور را دارند بحث کرونا مطرح نیست. خیلیها هم در آخر گفتند ما آموزش را مجازی دیدیم چرا باید آزمون حضوری برگزار شود که آن یک بحث دیگری است و در حوزه اختیارات ما نیست.
رئیسی در ادامه بیان کرد: حدود ۴۰ سال پیش در یک کشوری که اجازه بدهید اسم آن را نگویم نظمی در امتحانات و ورودی دانشگاهها وجود نداشت و هر کسی میرفت یک مدرکی می گرفت. تا سالهای سال بعد از اصلاح این روند مردم آن کشور اگر ساختمانی می خواستند بسازند، آن را دست مهندسان خودشان نمیدادند یا پیش پزشک میخواستند بروند، پیش پزشک خودشان نمیرفتند. یعنی بحث کیفیت آموزش بسیار مهم است.
وی گفت: شاید در ایام کرونا مردم قدر آموزش و پرورش را بیشتر دانستند. هم در حوزه تربیتی و هم در حوزه آموزشی دیدند چقدر موثر است.