به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری دانشجو به نقل از روابط عمومی برنامه «فرامتن»؛ محمد طغیانی عضو کمسیوین اقتصادی مجلس در رابطه با حذف شورای رقابت از قیمت گذاری خودرو مهمان برنامه «فرامتن» شبکه افق بود و گفت: به موجب سیاست کلی قانون اساسی موضوع قیمتگذاری خودروهای پرتیراژ به دلیل انحصاری بودن قیمت آن بر عهده شورای رقابت بوده است و با روش آنالیز هزینه تولید، قیمت گذاری خودروهای پرتیراژ انجام میشد، اما همواره این روش مورد انتقاد خودروسازان بوده است.
وی افزود: خودرو سازان معتقدند با توجه به شرایط مالی و هزینههای تولید، نقدینگی و تسهیلات خودروسازی که به آنها وابسته هستند، لحاظ نمیگردد و یا پایینتر از آن هزینههایی است که به خودرو سازان تحمیل میشود و خودروها با زیان بالا به بازار عرضه میشود.
طغیانی اضافه کرد: وزارت صمت از ابتدای حضور خود در دولت جدید به عنوان منتقد جریان و همراه با خودروسازان رفتار کرده و حتی فرآیند قرعه کشی را هم مورد نقد جدی خود داشته است.
عضو کمسیوین اقتصادی مجلس در رابطه با تصمیمات مجلس شورای اسلامی گفت: مجلس از دوره دهم اساساً طرحی را به شکل اصلاح قیمت گذاری خودرو مد نظر داشت تا تغییراتی در ساماندهی بازار خودرو انجام شود و در این طرح غیر از اینکه بحث تولید قطعات و تولید خودروهای داخلی در کلاسهای مختلف بود، موضوع واردات خودروهای خارجی برای تأمین نیاز بازار بویژه رهبری قیمت بازار را نیز در بر داشت.
وی در خصوص قانونی یا غیرقانونی بودن حذف شورای رقابت از قیمت گذاری خودرو توضیح داد: شورای رقابت براساس قانون تعیین شده است و مجلس معتقد است که روش قیمت گذاری بر اساس هزینه تمامشده روش کامل و مطلوبی نیست و از روشهای دیگری نیز باید استفاده شود.
طغیانی در پایان خاطر نشان کرد: معتقدم که تنها حوزهای که میتواند موضوع قیمت گذاری خودرو در بازار را مدیریت کند شورای رقابت است.