به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، تولید محصول مبتنی بر دانش بر عهده متخصصان و توانمندان داخلی و بازارسازی این محصولات در اختیار بخش دولتی است کاری که با ارائه خدمات حمایتی میسر میشود. بر همین اساس ۵ خدمات برای توسعه بازار داخلی و خارجی این محصولات ایرانساختی تعریف شده است. خدماتی، چون «تدوین گزارش تحقیقات بازار»، «تدوین و اجرای برنامه بازاریابی»، «بازاریابی دیجیتال»، «تهیه برنامه بازاریابی» و «ایجاد زیر ساختهای تبلیغاتی».
این خدمات به گونهای طراحی شدهاند که بتوانند بازار محصولات مبتنی بر دانش و تخصص را در کشور توسعه دهند و مردم را به خرید آنها ترغیب کنند. حمایتهایی که توسط مرکز شرکتها و موسسات شرکتهای دانش بنیان معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری به متقاضیان ارائه میشود.
تدوین گزارش تحقیقات بازار
تدوین استراتژی مناسب برای ورود به بازار از طریق بخشبندی، شناسایی مخاطبان و مصرفکنندگان محصول، تحلیل رقبا، تخمین صحیح از میزان کشش بازار و سهم قابل کسب از آن و سایر پارامترهای تاثیرگذار در این زمینه از جمله مهمترین الزامات پیش از ورود به هر بازار جدید است.
در همین راستا معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با هدف توسعه بازار محصولات دانشبنیان، از تهیه گزارشهای تخصصی تحقیقات بازار و تأمین بخشی از هزینههای مربوط به آن حمایت میکند.
تدوین و اجرای برنامه بازاریابی
بازاریابی و توسعه بازار یکی از مهمترین بخشهای تاثیرگذار در موفقیت کسب و کارهای دانشبنیان و فناوری محور است. این در حالی است که معمولا این موضوع کمتر مورد توجه و تمرکز فناوران و صاحبان شرکتهای دانش بنیان بوده و عموما در این بخش دچار چالش و ضعف هستند؛ لذا با توجه به ضرورت توسعه بازار و افزایش سطح فروش محصولات دانشبنیان در کشور، معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، برنامهای برای حمایت از تدوین برنامه بازاریابی این محصولات فراهم کرده است.
بازاریابی دیجیتال
عارضه یابی شرکتهای دانشبنیان یکی از مهمترین عوامل شناخت عوامل تاثیرگذار در موفقیت کسب و کارهای دانشبنیان و فناوری محور است.
بر همین اساس و با توجه به ضرورت توسعه بازار و افزایش سطح فروش محصولات دانشبنیان در کشور، معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، برنامهای برای حمایت از عارضهیابی شرکتهای دانش بنیان تعریف کرده است.
تهیه برنامه بازاریابی
بازاریابی و توسعه بازار یکی از مهمترین بخشهای تاثیرگذار در موفقیت کسب و کارهای دانشبنیان و فناوری محور میدانند؛ یکی از موارد پر اهمیت وجود برنامه دقیق بازاریابی و مدل کسب و کار شرکت است.
اما برخی از شرکتها علیرغم اهمیت این موضوع، کمتر به برنامه بازاریابی توجه میکنند؛ لذا به منظور تقویت زیرساختهای بازاریابی شرکتهای دانش بنیان معاونت علمی وفناوری ریاست جمهوری حمایتهایی را در نظر گرفته است.
ایجاد زیر ساختهای تبلیغاتی
در راستای کاهش هزینههای تبلیغاتی شرکتهای دانش بنیان، بخشی از هزینههای تهیه ابزارهای تبلیغاتی اطلاعرسانی و بازاریابی شامل کاتالوگ، بروشور، CD تبلیغاتی، وبسایت و امثالهم به شرکتهای دانش بنیان پرداخت میشود.
این حمایت در راستای ایجاد توانمندیهای شرکتها و بمنظور تامین الزامات اولیه تبلیغات و بازاریابی در نظر گرفته شده است.