به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری دانشجو، مهدی فلاح دوست افزود: بر پایه این قانون، طرحی را از اوایل آبان آغاز کردیم که در آن بازشناسی مجوزها را انجام دادیم و اصلاح مجوزها را بر اساس این طرح آغاز کردیم.
او با اشاره به اینکه سازمان غذا و دارو هم مانند همه دستگاهها داخل این طرح قرار دارد، ادامه داد: پس از این که کاربرگ و راهنمای دریافت مجوزها را تکمیل کردیم با همه دستگاههای اجرایی از جمله سازمان غذا و دارو جلسه برگزار کردیم و قرار شد کاربرگ راهنمای دریافت مجوزها را اصلاح کنند و به ما برگردانند.
فلاح دوست افزود: پس از حدود دو ماه که با سازمان غذا و دارو جلسه گذاشتیم بر اساس انتظارات ما کاربرگ راهنمای دریافت مجوزها به ما برنگشته است.
معاون مرکز ملی مطالعات، پایش و بهبود محیط کسب و کار وزارت امور اقتصادی و دارایی گفت: ۲۷ مورد از ۸۰ مورد از کاربرگهایی را که ما به عنوان مجوز شروع کسب و کار در سازمان غذا و دارو شناسایی کردیم به ما برگرداندند و این ۲۷ مورد به سازمان عودت داده شد.
فلاح دوست با اشاره به پیچیدگی مجوزهای کسب وکار، افزود: علت اینکه این کاربرگها بر میگردد این است که در این کاربرگها شرایط مربوط به هر مجوز، ساده نیست یعنی روشن نیست که چه اتفاقی در حال افتادن است.
او اضافه کرد: اگر بخواهیم عملکرد سازمان غذا و دارو را بسنجیم این سازمان تاکنون جزو سازمانهای موفق در این زمینه نبوده است.
فلاح دوست گفت: امروز ۲۹ مورد را فرستادند یعنی همکاری در حال اتفاق است، اما اصول ساده کردن شرایط صدور مجوزها اتفاق نمیافتد.
معاون مرکز ملی اطلاعات، پایش و بهبود محیط کسب و کار وزارت امور اقتصادی و دارایی بر لزوم شفافیت در صدور مجوزها تاکید کرد.
مهدی فلاح دوست در ادامه برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه دو سیما با اشاره به اینکه بخش سلامت بخش مهمی در جامعه است و باید به آن توجه شود، افزود: بدیهی است انتظار نداریم در بحث مجوزهای کسب و کار بگوییم صدور همه مجوزها ساده باشند در حدی که هر کسی بتواند مجوز دریافت کند، اما در مورد برخی حوزهها در پی شفافیت هستیم.
او ادامه داد: مثلا شروط دریافت مجوزها باید مشخص باشد و به دستورالعمل، موکول نشود؛ این حداقل انتظار قانونی است.
فلاح دوست افزود: قانون گذار تدبیر کرده است در هر جایی دیدید چنین حکمی وجود دارد که در شرط یک مجوز، یک فرد باید در کمیسیونها کارهای ویژه انجام دهد و تکلیف خود را نمیداند میتوانیم اصلاح قانون را انجام دهیم.
او اضافه کرد: این که در مجوزها، شرطها را کامل مشخص کنیم حق متقاضی است.
معاون مرکز ملی مطالعات پایش و بهبود محیط کسب و کار وزارت امور اقتصادی و دارایی در پاسخ به این پرسش که آیا اتصال به سامانهها در سازمان غذا و دارو تا مهلت باقیمانده شدنی است؟ گفت: در مورد سازمان غذا و دارو قطعا خیر؛ همکارانمان گفتند سازمان غذا و دارو ۵۶ مورد مجوز را اعلام کرده است و بیش از این مجوز را قبول ندارد؛ ما ۸۰ مورد را احصا کردیم و در درگاه ملی ۱۰۸ مورد بارگذاری شده بود.
فلاح دوست با بیان اینکه اشکال جدی که وجود دارد در شناسه مجوز است، ادامه داد: رقم نهایی مجوزها را روی هر دستگاه نداریم و نمیدانیم با چه تعداد مجوز طرف هستیم.
او با اشاره به اینکه قانون گذار حکم کرده بود که هر مجوزی که صادر میشود باید روی این درگاه قرار گرفته باشد، گفت: اگر قبلا ۱۰۸ مورد مجوز بود اکنون ۱۲۶ مورد چه است؟ این مجوزها چگونه تولید میشوند؟
معاون مرکز ملی اطلاعات، پایش و بهبود محیط کسب و کار وزارت امور اقتصادی و دارایی تاکید کرد: باید مشخص باشد که چه تعداد مجوز را صادر میکنیم.
فلاح دوست اضافه کرد: چرا مجوزی باید تمدید شود؟ میتوان نظارت پسینی کرد. باید دید مبانی قانونی این ۱۲۶ مجوز چیست؟
وی درباره مجوز داروخانههای دامپزشکی هم گفت: در حوزه داروخانهها از جمله داروخانههای دامپزشکی در مجموعه جهاد کشاورزی با دستگاههای مختلف جلسه گذاشتیم و برای همه موضوعاتی که دستگاهها مجوز صادر میکنند، کاربرگ راهنما نوشتیم و انتظار داریم کاربرگها برگردد. اما کاربرگهای نهایی به ما برنگشته است که آنها را بر بروی درگاه قرار دهیم تا مردم تکلیف خود را بدانند.
فلاح دوست اضافه کرد: اگر فرایندها را ساده کنیم بسیاری از متقاضیان مجوز با این وضعیت مواجه نخواهند شد.
رئیس سازمان غذا و دارو گفت: صدور مجوزهای مربوط به غذا و دارو باید آسانتر و سریعتر شود.
بهرام دارایی با حضور در برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه دو سیما با اشاره به اینکه این سازمان از پیشروترین سازمانها در بارگذاری مجوزها و مدارک مربوط در سامانه درگاه ملی مجوزها بوده است، افزود: در ۲۵ دی امسال، ۸۰ کاربرگ را بارگذاری کردیم که بر میگردد به ۱۲۶ مدرکی که تابستان بارگذاری کرده بودیم.
او ادامه داد:در رفت و برگشتهایی که بین ما و وزارت امور اقتصادی و دارایی در حال انجام است بحثهای خاصی بر روی آنها انجام میشود که به نتیجه مطلوب برسد.
دارایی افزود: مجوزهای سلامت حوزه کالای سلامت محور، مجوزهای خاصی است و با سلامت مردم، سر و کار دارد و خیلی ویژه و خاص باید آنها را ببینیم و سخت گیری در آنها خیلی خوب است.
او اضافه کرد: آن چه که باید اتفاق بیفتد و تصحیح شود، سهولت، تسریع و سرعت بخشیدن به این فرآیند هاست.
دارایی با اشاره به اینکه برخی از کارها بر اساس قانون انجام میشود، گفت: کمیسیونهایی که اشاره شد کمیسیونهای قانونی و از سال ۱۳۳۴ مصوب شده است و اصلاحات قانونی نیز بر روی آن تاکید کرده است.
رئیس سازمان غذا و دارو گفت: خیلی از اقدامات ما در بررسی صلاحیتها برای یک کسب و کار برمی گردد به این که مکان آن مشخص و فردی که میخواهد این شغل را بر عهده بگیرد احراز شود که ایا میتواند آن کالای سلامت را تولید کند و در اختیار مردم قرار دهد.
دارایی افزود: بنابراین برخی ارزیابیها باید به صورت ویژه در این باره اتفاق بیفتد و این موضوع، فرآیندها را پیچیده میکند، اما پیچیدگی به معنی سخت گیری نیست بلکه کمک میکند این فرایند، بعدها مشکلی را در خصوص تضمین سلامت برای مردم ما ایجاد نکند.
رئیس سازمان غذا و دارو گفت: مجوزهایی را که برای ورود و ترخیص همه کالاهای ثبت محور میدهیم حدود ۸۴۰ هزار قلم کالاست که به صورت سیستمی و تمام الکترونیک از طریق سامانه «تی تک» انجام میشود.
دارایی با بیان اینکه ۷۴۰۰ شرکت کار خود را با این سامانه انجام میدهند، افزود: سامانههای مربوط به اخذ پروانه، مجوز ورود، تامین ارز، ترخیص و پخش فرآوردههای سلامت، الکترونیکی انجام میشود و چیزی در سازمان غذا و دارو به صورت دستی انجام نمیشود.
او اضافه کرد: آیین نامه جدیدی در بهار امسال ابلاغ شد که لازم الاجرا است و دانشگاههای علوم پزشکی کشور در حال اجرای آن هستند.
دارایی با اشاره به اینکه حدود ۱۳ هزار داروخانه در سراسر کشور داریم و حدود ۵۰۰ داروخانه مربوط به دانشگاههای علوم پزشکی وجود دارد، افزود: با آیین نامه جدید، تعداد قابل توجهی داروخانه در سراسر کشور افزوده میشود.
رئیس سازمان غذا و دارو تاکید کرد: شکایتها در زمینه صدور مجوزها بررسی میشود.
دارایی با اشاره به اینکه ۹۰ درصد کارکنان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی درگیر مبارزه با کرونا و مهار آن هستند، افزود: در کنار اقداماتی که برای تامین دارو و تجهیزات پزشکی انجام میدهیم کارهای دیگری را نیز باید انجام دهیم.
امیر یوسفی، کارآفرین نیز در ارتباط تلفنی با این برنامه به مشکلات خود در دریافت مجوز سیب سلامت اشاره کرد و گفت: زمانی که برای گرفتن سیب سلامت مراجعه میکنم میگویند که به مشاغل خانگی سیب سلامت تعلق نمیگیرد به همین علت مجبور به تغییر مجوز بسته بندی محصولات خانگی به محصولات زراعی و کشاورزی شدم تا گسترده فعالیت بیشتر شود.
او ادامه داد:، اما زمانی که مراجعه میکنیم میگویند بسته بندی محصولات شامل ۱۰۰ نوع محصول میشود که فقط سیب سلامت به شرکتهای صنعتی در حوزه غذایی تعلق میگیرد و فقط به آنها مجوز میدهیم در صورتی که در بحث مشاغل خانگی به ما اعلام کردند که گواهی اظهار به شما میدهیم و نه به همه محصولات شما بلکه فقط به یک یا دو نوع محصول تعلق میگیرد.
یوسفی با بیان اینکه کارگاه مورد اشاره برای یک خانم بی سرپرست است، افزود: این خانم ۵۰ میلیون تومان از کمیته امداد محل سکومت خود برای راه اندازی کسب و کار خود در زمینه بسته بندی حبوبات و محصولات غذایی وام گرفته که متاسفانه در بازپرداخت اقساط آن هم مشکل پیدا کرده است.
حسن نصرالله زاده فعال اقتصادی و متقاضی متجوز هم در ارتباط تصویری با این برنامه با بیان اینکه از سال ۱۳۸۶ تولید فرآوردههای مکمل غذایی، دارویی و ورزشی را انجام میدهیم، گفت: از آن تاریخ که در این حوزه وارد شدیم موفق شدیم پروانههای ۶۴ قلم محصولمان را از اداره دارو و مواد مخدر بگیریم.
او ادامه داد: میخواستیم تولید این ۶۴ قلم محصول را در سال ۱۳۹۷ برای بار سوم تمدید کنیم، اما متاسفانه از آن زمان تاکنون این کار انجام نشده است.
نصرالله زاده افزود: در محصولات ما فرآوردهها و مواد اولیه داخلی استفاده شده است و هیچ قلم از کالای ما به غیر از ویتامینها و املاح، وارداتی نیست.
این فعال اقتصادی اضافه کرد: ۹۹ درصد مواد اولیه محصولات ما از داخل تامین میشود و تاکنون هیچ ارزی برای واردات دریافت و در این باره اقدام نکردیم، زیرا نیاز نداشتیم.
او گفت: برنامه دانش کاملا هوشمندانه توسط ۷ تا ۸ استاد دانشگاه در زمینههای گوناگون برنامه ریزی و تولید آزمایشی میشود سپس فرآیندی یک ساله انجام میشود تا محصولی تولید شود.
نصرالله زاده با بیان اینکه صدور پروانه کسب و کار ما دو سال زمان میبرد، افزود: از سال ۱۳۹۷ درخواست تمدید این محصولات را کردیم، اما تا اسفند سال ۱۳۹۹ هیچ اتفاقی نیفتاد.
او اضافه کرد: با فشاری که از طریق سازمان بازرسی استان خراسان و بازرسی کل کشور در جلسهای در خرداد ۱۴۰۰ داشتیم به تمدید این پروانه مجاب شدند و از این پروانه ۲۴ محصول را تمدید کردند، اما تمدید حدود ۴۰ پروانه دیگر باقی مانده است.
شاهین اربابی، متقاضی مجوز هم در ارتباط تلفنی با این برنامه با اشاره به اینکه شعار اصلی دامپزشکی، «دام سالم، غذای سالم و انسان سالم» است گفت: دامپزشکی تا حدودی با سلامت انسانها مداخله دارد.
او افزود: چهار سال پیش فارغ التحصیل شدم و در ابتدای کار برای دریافت مجوز داروخانه هستم، اما متاسفانه اداره دامپزشکی هیچ راهنمایی برای دریافت مدارک و مجوزها برای ما نداشت و شرایط را برای ما احراز نمیکرد.
اربابی گفت: برخی همکاران در گذشته این مجوزها را گرفتند و خودشان در سازمانهای دیگر مشغول به کار هستند و در سازمانهای دولتی استخدام شدند و مجوزهای خود را میفروشند و یا اجاره میدهند.
او اضافه کرد: اگر قرار است آنها کار نکنند میتوانند مجوز آنها را باطل کنند تا متقاضیان واقعی این کار، فعالیت کنند.